Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Konvička a Úsvit mají vlastní noviny. Vydává je právník blízký Bártovi

  6:51aktualizováno  6:51
Tvrdě proti muslimským imigrantům orientovaný Blok proti islámu Martina Konvičky a Úsvit mají své noviny. „Brusel je nám na nic, chceme ochranu hranic,“ píše se v Národních listech. Vydavatelem je společnost Tyneside, která podle rejstříku patří právníkovi Janu Matesovi. Toho bývalý šéf Úsvitu Tomio Okamura označil za osobního advokáta Víta Bárty.

Opoziční Úsvit a neparlamentní Blok proti islámu vydaly noviny Národní listy téměř celé věnované uprchlické krizi | foto: Josef Kopecký, iDNES.cz

„V této chvíli máme kolem 20 tisíc náklad,“ řekl iDNES.cz šéf poslaneckého klubu Úsvitu Marek Černoch k novinám, které od začátku týdne v Praze rozdávali kolportéři a které vyzývají k podpisu Petice za ochranu státních hranic České republiky či avizují únorovou společnou demonstraci s Pegidou v Praze, Drážďanech i dalších městech Evropy.

„Pan Mates nám poskytuje právní služby,“ dodal šéf poslanců Úsvitu k osobě jednatele a společníka firmy, která Národní listy vydává.

Jenže to nemusí být tak jednoduché. Bývalý předseda Úsvitu Tomio Okamura loni označil Matese za „osobního advokáta“ Víta Bárty, bývalého předsedy Věcí veřejných a exministra dopravy v koaliční vládě ODS, TOP 09 a Věcí veřejných. Okamura takto o Matesovi mluvil v době, kdy se rozhádal s kolegy poslanci zvolenými za Úsvit, kteří se proti němu vzbouřili. (více zde)

V té době vyšlo najevo, že Úsvit měl uzavřenou speciální smlouvu se společností Celsianus, podle níž jí měl za komplexní služby odvádět celé volební období polovinu peněz od státu za zvolené poslance.

Celsianus Úsvitu podle Okamury doporučil právě Bárta a firma Tyneside vydávající Národní listy sídlí na stejné pražské adrese, kde měl dříve sídlo Celsianus. Obě dvě zmíněné firmy navíc měly v minulosti stejného vlastníka - společnost CO&co SE. Šéf poslaneckého klubu Úsvitu Černoch zároveň ale dodal, že jeho hnutí už smlouvu s firmou Celsianus vypověděla, byť podle něj byla původně koncipovaná na celé volební období a byla napsána tak, že byla téměř nevypověditelná.

„Jsem vázán mlčenlivostí“

„Pokud zastupuji jako právník jinou osobu, tak jsem vázán povinností mlčenlivosti. Omlouvám se, nemohu vám na to odpovědět,“ odpověděl Mates na otázku iDNES.cz, zda Národní listy vydává on, nebo jen v orgánech firmy zastupuje někoho jiného.

A na dotaz, zda je „Bártův advokát“, jak o něm mluvil Okamura, odvětil: „Nevím, jak na tuto otázku odpovědět, když se domnívám, že odpověď, ať již by byla jakákoli, by mohla být porušením povinnosti mlčenlivosti podle zákona o advokacii.“

Mates ovšem v roce 2011 zastupoval nyní již neexistující Věci veřejné v době, kdy na ně byl podán insolvenční návrh. Bárta na podzim 2013 stejně jako někteří další poslanci zvolení za Věci veřejné kandidoval za Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury do Sněmovny. Na rozdíl od Davida Kádnera a Jiřího Štětiny ale těsně zvolen nebyl.

Mates také v červenci 2013 jménem Věcí veřejných žádal poslance, kteří odešli z VV do strany LIDEM Karolíny Peake, aby zaplatili do stranické pokladny Věcí veřejných po sedmi milionech korun za porušení smlouvy o poslušnosti, kterou ještě jako véčkaři před volbami se stranou podepsali.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.