Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči autobusů se stále méně vyhýbají odpočinku, ukázaly kontroly

  22:29aktualizováno  22:29
Po tragické nehodě českého autobusu v Chorvatsku se lidé více zamýšlejí nad tím, jak odpočívají řidiči autokarů. Ministerstvo dopravy v pondělí zveřejnilo závěry kontrol z roku 2011. Z nich vyplývá, že řidiči autobusů chybují, alespoň co do odpočinku, méně často než v roce 2010. Mnohem hůř jsou na tom šoféři kamionů.
Kontroly ukázaly, že autobusáci loni chybovali méně než v roce 2010. Alespoň co se odpočinku týče. Ilustrační foto

Kontroly ukázaly, že autobusáci loni chybovali méně než v roce 2010. Alespoň co se odpočinku týče. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

U bezpečnostních přestávek loni chybovali řidiči osobní dopravy ve 290 případech, z toho 216 z nich se stalo na území České republiky. Zbylé odhalili policisté a úředníci na silnicích v zahraničí. O rok dříve řidiči a dopravci chybovali v pětistovce případů. Vyplývá to z podrobnějších výsledků práce státního odborného dozoru, které si iDNES.cz vyžádal na ministerstvu dopravy.

Kontroly u přepravy osob

(Rok/počet chyb)

  • Doba řízení

2010 - 595
2011 - 294

  • Chybějící záznamy o prac. pohotovosti či jiné práci

2010 - 478
2011 - 198

  • Bezpečnostní přestávky

2010 - 499
2011 - 290

  • Doba odpočinku

2010 - 460
2011 - 555

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Pozn.: Čísla zahrnují kontroly na silnicích i v provozovnách dopravců. Jde pouze o přepravu osob.

Pochybení znamená, že řidič byl za volantem bez přestávky déle, než měl být, nebo jeho přestávka byla příliš krátká. U bezpečnostních přestávek platí, že doba  řízení  musí  být  po  uplynutí  4,5  hodiny  přerušena na nejméně 45 minut.

Kontrola sledovala také chyby při dodržování doby odpočinku. Tady si řidiči loni o něco pohoršili. V roce 2010 chybovali celkem 460krát, loni chyb bylo 555 - 163 z nich se stalo na zahraničních silnicích.

Kontrola se přitom zaměřuje na denní i týdenní povinnost odpočívat. Obecně platí, že řidič kamionu a autobusu musí po devíti hodinách řízení, během kterých by měl mít jednu třičtvrtěhodinovou pauzu, přerušit řízení alespoň na jedenáct hodin, cituje ČTK Jana Medveďa ze sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Ministerstvo dopravy výsledky uveřejnilo v pondělí. Čísla srovnávají loňský rok s rokem 2010. Z porovnání vyplývá, že se zvýšil počet kontrol na silnicích a naopak klesl počet kontrol v provozovnách dopravců.

Celková čísla, do kterých je kromě osobní dopravy zahrnuta i doprava nákladní, ukazují vyšší počet loňských  prohřešků. V součtu chybovali více profesionální řidiči například při dodržování stanovené doby řízení či stanovené doby odpočinku. Naopak loni oproti roku 2010 chybovali méně v dodržování bezpečnostních přestávek či v případě dopravců v předkládání záznamových listů.

Dopravci a řidiči loni za prohřešky zaplatili více než 45 milionů korun. V roce 2010 to bylo za rok 31 milionů korun.

Nejčastější chyby zjištěné v letech 2010 a 2011

  • Porušení stanovené doby řízení (denní, týdenní, dvoutýdenní limit)

Rok 2010 - 4 817 porušení

Rok 2011 - 5 200 poručení

  • Nedodržení bezpečnostních přestávek

Rok 2010 - 6 525 porušení

Rok 2011 - 5 970 porušení

  • Nedodržení stanovené doby odpočinku (denní i týdenní)

Rok 2010 - 7 675 porušení

Rok 2011 - 9 174 porušení

  • Nesprávné fungování tachografu vozidla, jeho zneužití či manipulace

Rok 2010 - 1 185 porušení

Rok 2011 - 1 326 porušení

  • Nepředložení záznamových listů při silniční kontrole

Rok 2010 - 7 673 porušení

Rok 2011 - 12 155 porušení

  • Nepředložení záznamových listů v provozovně dopravce (neuchování záznamů po dobu 1 roku)

Rok 2010 - 3 169 porušení

Rok 2011 - 2 608 porušení

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Pozn.: Čísla jsou součtem prohřešků při přepravě osob i nákladu, čísla zahrnují silniční kontroly i kontroly u dopravců.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.