Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kontroly na hranicích skončí na Silvestra 2007

  12:55aktualizováno  17:03
Česko a dalších osm nováčků Evropské unie vstoupí do schengenského prostoru k 31. prosinci 2007. Rozhodli o tom ministři vnitra EU na schůzce v Bruselu. Kontroly na letištích skončí až v březnu 2008.

EU, Unie, Evropa | foto: Profimedia.cz

INFOGRAFIKA:
Země schengenské dohody

Vstup do Schengenu znamená, že při cestách do zahraničí odpadnou kontroly na hranicích. Budky, v nichž za komunismu sedávali obávaní příslušníci pohraniční kontroly, se začnou vyprazdňovat a osiří.

K poslednímu prosinci 2007 vstoupí do bezhraničního prostoru všichni noví členové Unie kromě Kypru. Ten se z vlastní vůle připojí až po zavedení nového informačního systému SIS II.

"Je to historické rozhodnutí," řekl po jednání český ministr vnitra Ivan Langer. "Znamená to, že Evropa přestane být rozdělena na dvě části, na země a
občany první a druhé kategorie," citovala ho ČTK.

Průtahy s technikou
Podle původního plánu měly státy, které do EU vstoupily předloni v květnu, rozšířit schengenský prostor už v říjnu 2007.

Jenže tento termín se ukázal jako nereálný. Na straně Evropské komise i většiny států totiž nastaly průtahy s přípravou nového počítačového systému SIS II, který bude daleko modernější než současná databáze SIS I. "Dvojka" obsáhne mnohem více informací o hledaných lidech či kradených autech a navíc bude pracovat s biometrickými údaji.

Unie zprvu počítala s tím, že se nováčci zapojí rovnou do SIS II. A tak byli bruselští úředníci ještě před pár měsíci skálopevně přesvědčení, že se rozšíření Schengenu odkládá minimálně o dva roky.

"Pro zavedení systému SIS II není stanoven žádný pevný termín. Problémy s ním spojené jsou tak velké, že ani výhled do roku 2009 nemusel být konečný. Popravdě řečeno, kdyby dnes nebyl schválen Silvestr 2007, neměli bychom vůbec nic jisté," řekl iDNES.cz mluvčí české mise v Bruselu Jan Vytopil.

Jenže s dlouhými průtahy se noví členové unie nechtěli smířit. Svým občanům slíbili rušení hranic v říjnu 2007 - a spustili kampaň za dodržení termínu.

Portugalci přišli s kompromisem
Nakonec se podařilo prosadit řešení, které se zprvu zdálo málo pravděpodobné: začlenění nových zemí do stávajícího (ale zmodernizovaného) policejního systému SIS I do doby, než bude možné spustit ten nový. S tímto návrhem přišlo v říjnu Portugalsko.

Před dnešní dohodou ministrů bylo potřeba zlomit odpor Velké Británie, která se zásadně postavila proti modernizaci stávající databáze SIS I. Nové členské země nakonec Londýnu nabídly, že se podělí o britský a irský podíl na modernizaci.

Českou republiku tak vstup do Schengenu přijde asi na 200 milionů korun, uvedl ministr vnitra Langer. Nejde však o ztracenou investici. "Kdybychom museli ještě další roky držet na hranicích kontroly, tak by nás to stálo ještě víc,“ řekl jeden z českých expertů zabývajících se Unií.

Schengenský systém začal fungovat v březnu 1995. V současnosti zahrnuje patnáct států. Jde o původní členy EU (kromě Velké Británie a Irska) a dvě nečlenské země - Norsko a Island.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Desítky vozidel se za sebou nahromadilo po záplavách na Krymu
VIDEO: Auta se po záplavách na Krymu naskládala za sebou jako domino

Páteční prudké deště způsobily na poloostrově Krym záplavy. Jedním z následků velké vody a bahna bylo i odvlečení asi padesátky aut, která se následně za sebou...  celý článek

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.