Kontrolka v letadle vyvolala poplach

  • 38
Porucha signalizace v letadle ČSA vyvolala poplach na ruzyňském letišti. Zařízení hlásilo, že se před přistáním nevysunul podvozek. Boeing z Londýna proto obkroužil letiště, aby zopakoval přistávací manévr. Na ranvej se mezitím sjely desítky záchranářů. Stroj se 120 lidmi nakonec bezpečně přistál.

"Stroj s více než 120 lidmi na palubě musel přistávací manévr opakovat. Podruhé už byly všechny kontrolky v pořádku a letoun bezpečně dosedl na ranvej," řekl iDNES mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Daniel Plovajko.

Pravidelná linka ČSA podle něj odstartovala z londýnského letiště Stansted v 19:35. "Na palubě letadla bylo 117 cestujících a sedm členů posádky," upřesnil.

Když posádka hlásila, že je v tísni, vyhlásilo letiště polach. Okamžitě začala platit mimořádná opatření. "Ve spolupráci s kontrolní věží se nakonec podařilo zjistit, že problém není v podvozku, který se vysunul, ale v signalizaci, která selhala," podotkl Plovajko.

Na ranvej se sjely desítky hasičů a zdravotníků. "Do Ruzyně vyjelo pět hasičských vozů," řekla iDNES vyšetřovatelka hasičů Marie Oulická.

Pražská záchranka povolala téměř tři desítky sanitek. "Na letiště jsme vyslali celkem dvacet šest aut. Všechny tam ale nedojely, protože mezitím už letadlo bezpečně přistálo, a tak jsme je odvolali," potvrdil iDNES šéf dispečinku pražské záchranné služby Ondřej Franěk.

Podle Plovajka to byl standardní postup. "Během takovýchto situací se vždy povolá asistenční služba. V neděli ji nebylo třeba využít, takže jsme ji hned odvolali," uvedl.

Přistávalo se v nouzovém režimu - cestující museli mít například hlavy skloněné na kolena. Žádný problém se ale nevyskytl. "Kapitán nám oznámil, že se můžeme připravit na zcela normální přistání. Pouze pro jistotu jsme měli shovat hlavu mezi kolena," popsal přistání jeden z cestujících David Hlaváč.

Letadlo nakonec na ruzyňském letišti přistálo s více než hodinovým zpožděním ve 22:35. "Nikdo z cestujících ani z členů posádky nebyl zraněn," dodal Plovajko.

"Po pár vteřinách jsme hladce a normálně přistáli. Všichni v letadle začali tleskat. Až po té, co jsem na ranveji viděl ty desítky sanitek a hasičských aut, jsem si uvědomil, co se všechno mohlo stát," dodal Hlaváč. (Celou výpověď cestujícího si přečtěte ZDE.)

Po přistání převezli pracovníci aerolinek letadlo do hangáru na technickou prohlídku. "Technici ČSA prověřují, co způsobilo chybnou signalizaci nevysunutí podvozku. Závadu pak odstraní, aby mohl být stroj nasazen pro další provoz," upřesnil mluvčí.

Kontrolu ostatních letounů ČSA podle něj nechystá. "Všechny stroje procházejí určitými stupni prověření. Nedělní závada na signalizaci však nevyžaduje prověření všech letounů," vysvětlil.

Letadlo začalo stoupat a já věděl, že je to zlé

Sto sedmnáct cestujících, kteří v neděli letěli večerním spojem z Londýna do Prahy, prožilo okamžiky, na které nezapomenou. Problém s podvozkem letadla je vyděsil, někteří z nich se již chystali na nejhorší. V jednu chvíli jim letuška řekla, ať se připraví na polohu "brake", na polohu nouzového přistání. Zděsili se.

"Snažili jsme se navzájem uklidňovat, my Češi jsme Britům říkali, že to je jen takový český vtip. Řekli nám, že je problém s podvozkem a se signalizací, že se podvozek asi nevysunul," popisuje drama na palubě Michal Laštovic, český podnikatel.

Podle něj se personál letadla choval profesionálně. "Letušky to zvládaly skvěle, vysvětlovaly nám, kam máme dát ruce v případě nouzového přistání," vypráví podnikatel.

V jednu chvíli se ukázalo, že je krize zažehnána, ale i v tom okamžiku vyzýval personál cestující k připravenosti na polohu "brake".

Přímo nad podvozkem letadla seděl sedmapadesátiletý Brit John Babbage. Krátce před přistáním ho začaly znepokojovat zvláštní zvuky vycházející od podvozku. Bylo to, jako kdyby s koly neustále někdo manipuloval. V té době byl v letadle ještě klid a nic nenasvědčovalo tomu, co se bude dít dál.

"Pak najednou začalo letadlo prudce stoupat a bylo mi jasné, že je to opravdu vážné," vyprávěl John Babbage po přistání.

Nikdo v tu dobu pasažéry neinformoval, s jakými problémy se posádka potýkala. Až za několik minut přišlo první oznámení: "Není mezi pasažéry zaměstnanec leteckých aerolinií?" Piloti se zřejmě potřebovali s někým poradit. Zjevně nebyl a posádka oznámila cestujícím, co se děje.

"Nebál jsem se. Má žena je totiž letuška a od ní vím, že problém s podvozkem není nic fatálního. Proto jsem se tolik neznepokojoval," popsal své pocity Brit.

V tu dobu stroj kroužil nad letištěm a díky tomu se podařilo ověřit, že lze podvozek vysunout. Nakonec stroj bezpečně přistál. "První věc, kterou jsem viděl, byla blikající modrá záře osvětlující plochu. Byly to samé sanitky a hasičské vozy," líčil první chvíle po přistání John Babbage.

Johanna Grohová, MF DNES

Porucha signalizace v letadle ČSA vyvolala poplach na ruzyňském letišti. Zařízení hlásilo, že se před přistáním nevysunul podvozek. (23. února 2003)

Porucha signalizace v letadle ČSA vyvolala poplach na ruzyňském letišti. Zařízení hlásilo, že se před přistáním nevysunul podvozek. (23. února 2003)

Technik ČSA ukazuje vadnou signalizaci, která vyvolala poplach na ruzyňském letišti. Zařízení hlásilo, že se před přistáním nevysunul podvozek. (23. února 2003)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video