náhledy
Soupeři pro L-169? Vlevo nahoře italský Master M-346, uprostřed britský BAe Hawk T2 a vpravo čínský L-15. V dolní řadě (zleva) čínský JL-9, ruský Jak-130 a jihokorejský T-50.
Autor: koláž iDNES.cz
JAK-130 (Rusko). Vítěz tendru z roku 2005 na cvičný stroj ruského letectva. Umí plnit i roli průzkumného nebo lehkého bitevního letounu, dodávky k útvarům nicméně zatím váznou. Dvoumotorové řešení znamená zálohu pro případ poruchy i o něco vyšší náklady na provoz, byť stoupavostí a maximální rychlostí letoun neoslní (ale to ani nemá). Je určen k výcviku na moderní dvoumotorové stíhací letouny ruské výroby.
Autor: Wikimedia Commons
M-346 (Itálie). Vychází z Jak-130, vyvíjeného Jakovlevem původně ve spolupráci s Alenií. Italská zbrojovka měla jiné představy o směru vývoje a jeho odchýlením vznikla koncepce stroje se dvěma silnými americkými motory (stejného typu jako jediný motor L-159), díky kterým M-346 mírně překoná rychlost zvuku i bez přídavného spalování. Tím nad konkurenty vyčnívá. Alenia, podporovaná Boeingem, se s M-346 zřejmě zúčastní tendru na nový cvičný letoun USAF. Objednaly si ho i Itálie, Izrael, Polsko a Singapur.
Autor: Alenia Aermacchi
HAWK (Spojené království). Byl navržen přímo s ohledem na výcvik, snadnou údržbu a nízké provozní náklady. Instruktor sedí výše než pilot před ním, aby měl rozhled (toto řešení se stává standardem). Letoun ze 70. let už zestárl, nedávno vyvinutá verze T2 je ale téměř po všech stránkách nový stroj (obdobně jako se v Česku vyvíjí L-169 na základě Albatrosu). Verze T2 nyní nahrazuje původní Hawky v RAF a výhledově by se mohla stát i hlavním cvičným letounem amerického letectva.
Autor: Wikimedia Commons
T-50 (Jižní Korea). Vychází z typu F-16 a stojí na pomezí mezi cvičným strojem a stíhačkou, o čemž svědčí i výkonný motor (rychlost až M 1,5) a to, že rodina letounů T-50 zahrnuje i lehkou stíhací verzi. Hbitý jednomotorový stroj spoluvyvíjený výrobcem F-16, firmou Lockheed Martin, se zřejmě zúčastní velkého tendru na výcvikový letoun amerického letectva. Na trzích se už začal prosazovat, například v Iráku zvítězil v tendru nad L-159. Korejci nabídli výkonnější letoun než Češi, nakonec stál o něco více než L-159.
Autor: Wikimedia Commons
JL-9 (Čína). V čínských měřítkách je cvičným strojem či lehkým bitevníkem, ale patří do jiné kategorie než L-169 - a to i původem: zčásti vychází z čínské verze letounu MiG 21. Exportní modifikace JL-9 je určená pro chudší země (kde létají čínské modifikace „jednadvacítek“), šest let ji ale Čína udává bez úspěchu. Informace o zastaralosti, respektive míře pokročilosti JL-9 se různí a spolehlivá veřejná data nejsou. Od L-169 se ale liší natolik, že by si neměly konkurovat.
Autor: Wikimedia Commons
Hongdu L-15 (Čína). Lehký bitevník a cvičný letoun, na jehož vývoji údajně spolupracuje ruský Jakovlev. Dvoumotorový stroj soupeří s JL-9 o pozici letounu pro pokročilý proudový a stíhací výcvik pro čínské letectvo. Je celkově modernější než JL-9, ale závislý na zahraničních komponentech (zejména ukrajinských motorech, které Čína chce vyrábět licenčně). Patří mezi těžší a výkonnější letouny, což obecně znamená i dražší provoz. Zájem už projevily Venezuela, Pákistán či Zambie.
Autor: Hongdu Aviation Industry Group
L-169 (Česká republika). Na průniku dílčích modernizací z dílny Aero Vodochody Aerospace, osvědčeného L-39 a technicky špičkového L-159 může vzniknout pokročilý cvičný letoun s označením L-169. Nabídne vyšší podíl české avioniky a softwaru (jejichž zvýšená dostupnost snižuje cenu), palivovou nádrž integrovanou v křídle a možnost dodání zájemcům dodán na klíč, aby mohli co nejlépe cvičit na různé koncové typy letadel. Aero cílí hlavně na stávající uživatele stárnoucích Albatrosů.
Autor: Aero Vodochody Aerospace