Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT je falešně objektivní, nahrává liberální levici, útočil Ovčáček

  9:25aktualizováno  16:44
V Senátu byla veřejnoprávní Česká televize v úterý „pod palbou“. Podle Jiřího Ovčáčka, mluvčího prezidenta Miloše Zemana, je napojená na představitele „takzvané liberální levice“. „Jde o představitele politické scény, která se nachází v každé politické straně,“ řekl na konferenci, kterou uspořádal předseda Strany práv občanů Jan Veleba.

Předseda Strany práv občanů, senátor Jan Veleba, a mluvčí prezidentské kanceláře Jiří Ovčáček na konferenci „Role České televize v naší společnosti" v Senátu (11. dubna 2017) | foto:  Michal Šula, MAFRA

ČT podle Ovčáčka vytváří falešný dojem plurality a objektivity. Zemanův mluvčí, dlouhodobě kritizující veřejnoprávní televizi, si nachystal vystoupení nazvané „Projevy politických preferencí České televize ve zpravodajství“.

Tvrdil, že diferencovaně veřejnoprávní televize přistupuje k hlavě státu a k šéfovi ANO Andreji Babišovi na jedné straně, a jinak k ostatním politikům. Vytkl televizi také chování při americké volební noci a příklon k Hillary Clintonové proti současnému prezidentovi Donaldu Trumpovi.

Ovčáček kritizoval i reportáž o klinice čínské medicíny, neboť v ní podle něj záměrně nebylo uvedeno jméno advokáta Radka Pokorného, přítele premiéra Bohuslava Sobotky, a také pořad z cyklu Galerie elity národa, v němž byl představen tehdejší předseda Akademie věd Jiří Drahoš, nyní jeden ze Zemanových rivalů v prezidentské volbě.

„Někdy máme pocit z toho, co se píše v mainstreamových médiích, že se Česká televize nesmí kritizovat,“ řekl Zemanův mluvčí na konferenci „Role České televize v naší společnosti“. Ovčáček na dotaz iDNES.cz uvedl, že se akce účastní s vědomím prezidenta a že své vystoupení s prezidentem konzultoval. Odmítl, že by on sám měl ambice kandidovat za kohokoli ve volbách. Jeho vystoupení přitom bylo velmi politické a málo připomínalo chování úředníka.

„Hospodaření ČT je zjevně deficitní,“ tvrdil na konferenci ekonom Radek Žádník. „Do roku 2011 Česká televize vytvářela přebytky a od roku 2012 z nich žije,“ tvrdil. Argumentoval tím, že v listopadu 2011 předával post ředitele televize Jiří Janeček svému nástupci, současnému řediteli Petru Dvořákovi, měla na kontě 3,8 miliardy korun a po šesti letech hospodaření klesly prostředky na účtech z na 1,8 miliardy korun (více o hospodaření ČT zde).

ČT se brání útokům na její hospodaření v posledních letech

„V roce 2011/12 došlo k dost výraznému omezení reklamy, což mluvčí opomíjejí,“ reagovala na průběh konference mluvčí ČT Alžběta Plívová.

Fotogalerie

„Ke konci roku 2011 měla ČT 3,67 miliardy korun v podobě disponibilních prostředků. Stav disponibilních prostředků ČT ke konci roku 2016 byl 2,34 miliardy korun. Česká televize vybudovala a vybavila nové televizní studio v Brně, investovala do nové digitální technologie na výrobu a vysílání zpravodajství a sportu, započala potřebnou obnovu technologií areálu Kavčích hor, v návaznosti na první vlnu digitalizace musela digitalizovat i velkou část archivu pořadů. Celkově tyto mimořádné investice v letech 2012 až 2016 představovaly 1,3 miliardy korun,“ uvedla mluvčí veřejnoprávní televize.

Bezpečnostní analytik Jan Schneider na konferenci řekl, že veřejnoprávní televize by se podle něj měla bez reklamy úplně obejít. Bývalý člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Štěpánek ČT označil za hlásnou troubu „eurohujerské skupiny“ a za nejlepší možnost označil její zrušení. „Televizní poplatky jsou iracionální, asociální a ve skutečnosti jen další daní,“ tvrdil.

Zástupci veřejnoprávní televize mezi řečníky nebyli. Veleba řekl, že pozvání dostal jak generální ředitel České televize Petr Dvořák, tak další zástupci veřejnoprávního média. Omluvili se ale podle něj s tím, že na stejnou dobu bylo naplánováno přijetí senátního výboru pro vzdělání, vědu a kulturu v televizi.

Akce namířená proti televize krátce před volbou ředitele ČT

Akce pořádaná v horní komoře parlamentu Klubem nezávislých senátorů, v jehož čele je právě Veleba, se konala těsně před volbou nového ředitele České televize a zároveň v době, kdy se chystá také volba nových členů Rady ČT.

Veleba dlouhodobě usiluje o to změnit zákon tak, aby diváci mohli posílat poplatek místo České televizi jiné kulturní organizaci zřízené státem, krajem či obcí. Strana práv občanů, která dříve ve svém názvu měla i jméno svého čestného předsedy, prezidenta Miloše Zemana, dokonce na svém únorovém sjezdu přijala usnesení, že bude v parlamentu také prosazovat, aby televizní koncesionáři mohli poplatek posílat přímo na účet konkrétního studia či dokonce byli osvobozeni od placení koncesionářského poplatku na tři roky.

A to tehdy, jestliže je vysílání České televize poškodilo nebo byla o nich šířena nepravdivá informace a tuto skutečnost uzná Česká televize, Rada České televize, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nebo soud.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Dětí přibývá a nemá je kdo učit. Školy berou i nekvalifikované

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to...  celý článek

David Rath v ordinaci v Hostivici (8. června 2017).
Rath podal ústavní stížnost kvůli odposlechům v korupční kauze

Advokáti Davida Ratha chtějí ústavní stížností zvrátit rozhodnutí Nejvyššího soudu, který stvrdil, že v korupční kauze bývalého politika lze použít odposlechy....  celý článek

Parašutista dopadl při seskoku v Praze na Letné mezi diváky (23. září 2017)
Parašutista na Dnu s armádou dopadl mezi diváky, zranil i dítě

Při seskoku parašutistů během Dne s armádou v Praze na Letné se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zranil sebe i dva přihlížející...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.