České radiokomunikace si na výměnu vysílače vyhradily pondělí a úterý, navzdory rannímu dešti se rozhodly začít už dnes. V devět hodin ráno už měl vrtulník za sebou první přelet. Snesení staré antény mu trvalo tři "výpravy", při čtvrté a páté usadil na věž anténu novou.
. Hostem iDNES.cz bude šéf výměny antény na žižkovském vysílačiJiřího Vykydala se ptejte v úterý od 12:00 |
"Výměna proběhla bez problémů," sdělil k průběhu akce po poledni mluvčí Českých radiokomunikací Kamil Chalupa.
. DALŠÍ VIDEA Z VÝMĚNY ANTÉNY VYSÍLAČE |
Práci zajišťovala specializovaná firma se silným nákladním vrtulníkem Kamov Ka-32, který slouží jako létající jeřáb. Stroj čekala výměna zhruba třiadvacetimetrového systému antén o váze téměř devíti tun.
České radiokomunikace považovaly výměnu zastaralé antény za nezbytnost. Důvodem je nástup zemského digitálního televizního vysílání (DVB-T) a potřeba výkonnějších antén. Nové osazení žižkovského vysílače právě přechod na vysílání DVB-T umožní, připomněla ČTK.
Jedny z největších leteckých manévrů svého druhu v Praze šlo na vlastní oči pozorovat například z Vítkova nebo Parukářky. Prostor pod věží se totiž z bezpečnostních důvodů proměnil v zakázanou zónu, místní obyvatelé dostali dočasný zákaz vycházení z domů. - čtěte Výměna antén na žižkovském vysílači: zakázaná zóna aneb pozor u věže
Přesto se obyvatelům neobvyklé letecké představení líbilo. "Bylo to skvělé. Zrovna jsem se chystala do práce, když tady začala létat helikoptéra," řekla ČTK Daniela Musilová, která bydlí ve Fibichově ulice. Ta spolu s Pospíšilovou ulicí tvořila "vyklizenou" oblast.
"Snahou je omezit počet přihlížejících, a tím minimalizovat rizika i drobných úrazů," uvedl Jakub Erben ze společnosti Erbes, který je autorem bezpečnostního plánu. "Území bylo zahrazeno, auta vyparkována. Lidé reagovali dobře, bezpečnostní služba koriguje průchod chodců," doplnil ráno před zahájením výměny Chalupa.
Instalací nové antény začíná pro Prahu plně digitální éra. Žižkovský vysílač nabídne kvalitnější obrazový a zvukový signál i větší nabídku televizních programů.
. "LÉTAJÍCÍ JEŘÁB" KAMOV KA-32Vrtulník Ka-32 z dílny konstrukční kanceláře Kamov je odvozen od vojenské verze stroje Ka-27. Ten začal v sovětském námořnictvu sloužit začátkem osmdesátých let. Vznikly různé verze pro boj s ponorkami, výsadky námořní pěchoty a záchranné operace.
Typickým znakem všech vrtulníků Kamov je dvojice souosých protiběžných rotorů, díky kterým nepotřebuje stroj ocasní vrtuli. Zdroj: www.vrtulnik.cz |