Zdravější je kojit, řekli si europoslanci a jednají o zákazu některých obrázků na balení umělých mlék. (ilustrační snímek)

Zdravější je kojit, řekli si europoslanci a jednají o zákazu některých obrázků na balení umělých mlék. (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Unie chce zakázat obrázky mimin na obalech dětských mléčných výživ

  • 427
Konec obrázků spokojených dětí, medvídků a slonů s plným bříškem. Evropský parlament projednává nové pravidlo, které zakazuje označovat obaly mléčných výživ právě takovými roztomilými obrázky. Chce tím chránit rodiče i děti. Podle odborníků jsou ale obrázky na obalech výrobků z hlediska ochrany zdraví dětí zanedbatelným problémem.

"Označení počáteční a pokračovací kojenecké výživy nesmí obsahovat obrázky kojenců ani jiné obrázky nebo text, které mohou idealizovat použití výrobku," stojí v materiálu, který Evropský parlament projednával v prvním kole čtení ve čtvrtek.

Na krabicích a dózách mohou být pouze "grafická znázornění pro snadnou identifikaci výrobku a k zobrazení způsobu přípravy".

Podle tiskového atašé europarlamentu Václava Lebedy se pravidlo týká pouze obalů mléčných výživ pro děti do 12 měsíců. "Cílem legislativy je lepší ochrana spotřebitele a přehlednost pro potravinářský průmysl," uvedl Lebeda.

Blbost, míní o zákazu psychologové

Sdružení na obranu spotřebitelů i psychologové se k takovému kroku staví skepticky.

Změna směrnice

Se zákazem obrázků na obalech kojeneckých mlék počítá změna směrnice s označením 2006/141/ES. Kromě ní europoslanci řešili také označení bezlepkových potravin. Výrobky s méně než 100 miligramy lepku by povinně měly nést označení "velmi nízký obsah lepku". Ty s méně než 20 miligramy lepku mohou výrobci značit jako potraviny "bez lepku". Evropské komisi také uložili, aby prověřila, jaké je právní postavení mléka určeného pro děti ve věku 12 až 36 měsíců, a případně navrhla nová pravidla.

"Vítáme všechno, co je ve prospěch zdraví a bezpečnosti dětí, ale víc nás bolí chemická rizika, která se stále vyskytují u hraček i různých výrobků pro děti," řekla iDNES.cz Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů. Podle ní jsou i v Česku stále problémem například ftaláty v měkčeném PVC. "Ty mohou vyvolávat rakovinu, poškozovat ledviny, nervový systém a narušovat vývoj dítěte," uvedla Mazalová.

Ostřejší je v hodnocení psycholog Rostislav Nesnídal. "Takové nařízení je blbost, protože nemá žádný význam a spíš tu sehrál roli konkurenční boj," míní Nesnídal. Podle něj obal na dětské výživě vytváří tlak na dospělého člověka. "A ten může zvážit, co chce a co ne. Daleko agresivnější jsou televizní reklamy, které tlačí děti k tomu, aby nutily rodiče k nákupu toho či onoho," dodává Nesnídal. O zákaz televizní reklamy se sice nedávno pokusili čeští politici, návrh Kateřiny Klasnové se ale do novely zákona nakonec nedostal (o neúspěšném plánu zakázat dětskou reklamu čtěte více zde).

"Roztomilý obrázek působí na city spotřebitelů, na druhou stranu mi to nařízení přijde praštěné, protože každý člověk je strůjcem svého osudu a rodiče by měli mít pod kontrolou, co kupují a proč. Matka by měla být natolik vzdělaná, aby věděla, co dítěti udělá dobře a neřídila se jen nějakým obrázkem," řekla iDNES.cz psycholožka Dana Bočková. Připomněla také, že informovanost spotřebitelů roste a lidé se dokáží účinněji bránit.

Byznys za obrovské peníze místo kojení

Význam plánů europarlamentu naopak chválí Pavel Brabec z arbitrážní komise Rady pro reklamu a prezident Asociace českých reklamních agentur a  marketingové komunikace. "Nebagatelizoval bych to, protože jde o ochranu narozených dětí," upozorňuje Brabec.

Rad pro reklamu problémem propagace dětských výživ v minulosti zabývala a přijala i restrikce. Podle Brabce se výrobci mohou dostávat do střetu se zásadami zdravé výživy. "Je prokázáno, že nejlepší co může být, je kojení. Všechno ostatní je komerce, ve které se točí obrovské peníze," vysvětluje Brabec.

Výrobci už nyní ženám připomínají, že kojení je lepší variantou než výživa. "Svým složením je mateřské mléko tím nejlepším pro novorozence i pro větší miminka. Mléko totiž roste spolu s dítětem, tzn. že se mění podíl bílkovin, mléčného cukru a tuku. Lékaři proto v prvních měsících života dítěte doporučují výlučné kojení. Jestliže kojit přestanete, můžete toto rozhodnutí vzít zpět jen velmi těžko. Promluvte si proto s vaším lékařem, než začnete dítě přikrmovat kojeneckou výživou," píše například v úvodu webu společnost Hipp.

Výrobce: EU nepřinese změny, už teď si obaly hlídáme

V reklamě uvádění podobných upozornění výrobcům nařizuje přímo zákon. Ten říká, že reklama nesmí působit proti kojení. I proto výrobci tvrdí, že nové pravidlo EU se jich příliš nedotkne.

"Nové nařízení sjednocuje již dřívější legislativní požadavky, a tak v oblasti označování těchto výrobků neočekáváme žádné větší změny," uvedla Zuzana Schwarzová, ředitelka pro kvalitu společnosti Nutricia.

"Naše společnost se řídí jak právními předpisy platnými pro EU, tak zákony a vyhláškami pro Českou republiku. Znamená to, že při tvorbě obalu a reklamy se řídíme zákonem o potravinách, vyhláškou o potravinách pro zvláštní výživu, zákonem o regulaci reklamy a nařízením EU o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin. Všechny tyto předpisy pamatují na kojeneckou a dětskou výživu a jsou zde pevně daná pravidla," vyjmenovala Schwarzová.

Návrh o zákazu obrázků dětí na obalech mléčné výživy nyní čeká v europarlamentu další kolo schvalování. "Délka jednání je v současnosti odhadována na několik měsíců a lze očekávat, že text dozná změn," upozorňuje Lebeda.

Pokud by nařízení prošlo, bude závazné pro všechny členy Evropské unie. Ty je do své legislativy budou muset uvést do dvou let od začátku platnosti pravidla.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue