Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Konec hromadných nehod? Počítač řidiče včas zastaví

  • 209
Moderní zařízení řízené počítačem se nyní buduje na dálnici D1 před Prahou a na budoucím obchvatu hlavního města. Má zabránit hromadným nehodám a kolonám tím, že bude samo řídit provoz.

Sedíte za volantem svého auta a bezstarostně jedete po dálnici. Nemůžete vědět, že se pár kilometrů před vámi právě stala nehoda. Auta zběsile brzdí, dálnice se ucpává a vy máte najednou co dělat, abyste včas zastavili.

Na brněnské dálnici před Prahou a na novém dálničním obchvatu Prahy bude fungovat unikátní zařízení, které vám obrazně řečeno umožní nahlédnout do budoucnosti a na nehodu se připravit.

Inteligentní dálnice

V čem spočívá: dokáže zpomalit provoz na dálnici a řídit provoz aut
Kde bude: na novém obchvatu Prahy mezi dálnicemi D1 a D5 a na D1 mezi Mirošovicemi a Prahou
Jaké zařízení tam bude:
1. Váhy kamionů
2. Sčítače aut
3. Meteočidla – hlídají například námrazu nebo mokro na vozovce
4. Mýtné brány
5. SOS hlásky
6. Kamery pro dispečery i policii
7. Proměnné informační značky
8. Proměnné tabule s dopravními značkami řídícími provoz
9. Digitální informační tabule
Kdy bude: od 20. září 2010

A nejde jen o digitální tabule, které nyní na dálnicích informují motoristy o nehodách a jejichž funkci ověřila i úterní uzavírka na plzeňské dálnici, kde se kvůli horku vyboulil asfalt.

Nové "inteligentní" značky umějí víc. Budou řízeny počítačem a budou samy postupně snižovat rychlost již několik kilometrů před nehodou. Odvrátí tak další nehody, kdy řidiči vletí do stojící kolony v plné rychlosti.

Systém dokáže stejným způsobem zabránit i kolonám. Počítač si spočítá, kolik aut jede na dálnici, vyhodnotí, zda není provoz příliš hustý, a pokud ano, na cedulích nad vozovkou naskočí třeba místo povolené stotřicítky devadesátka. Systém pracuje automaticky bez zásahu člověka. "Cílem je usměrnit vozidla do stejné rychlosti. Díky tomu se zkrátí vzdálenost mezi nimi a tím se zvýší kapacita silnice," popsal Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zároveň značky můžou kamionům zakázat jízdu v levém pruhu či varovat řidiče před námrazou. Jak takové zařízení funguje, si řidiči vyzkoušejí od 20. září, kdy má být obchvat Prahy zprovozněn.

Žádné takové zařízení nikde jinde v Česku není a zřejmě ani nebude. "Vyplatí se ho instalovat tam, kde je velká hustota provozu. U Prahy se počítá s 60 až 90 tisíci vozidly denně. Třeba na ‚dé jedničce‘ na Vysočině by se investice nevrátila," řekl Jan Švec, ředitel úseku informatiky ŘSD.

Podobný projekt už se prodražil

Ředitelství silnic a dálnic se do tohoto projektu pustilo přesto, že bylo pod palbou kritiky za starší projekt podobného střihu – rozmisťování výše zmiňovaných digitálních informačních tabulí.

ŘSD zadalo na začátku roku zakázku na instalaci dalších třiceti těchto tabulí v ceně převyšující 15 milionů korun za kus. Třeba v Německu ale nakupují obdobné tabule za méně než 6 milionů. "Pro tak velké rozdíly rozhodně vysvětlení nemám. Každopádně ty německé ceny podle mě více odpovídají realitě," řekl v únoru MF DNES Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Kritičtí byli i sami motoristé, kteří tabule označovali za zbytečné. Stejný názor měl i Ústřední automotoklub ČR. "Ze začátku jsme byli kritičtí, protože jsme neměli pocit, že informace, které se na tabulích zobrazují, řidiči potřebují," naráží Pavel Kuchálik z ÚAMK na banální digitální nápisy typu Dodržujte povolenou rychlost nebo Dodržujte bezpečné rozestupy.

"Ale oslovili jsme autokluby v pětadvaceti evropských zemích, aby nám popsaly své zkušenosti, a nyní měníme názor. Skutečně jde o zařízení, které dokáže snížit nehodovost," dodává.

Nyní se počítá s tím, že na tabulích se budou ukazovat dojezdové časy například k významným cílům na trase.

Kolik zařízení stojí, nikdo neví

Pochybnosti nejsou vyloučené ani u nového projektu. Vedení Ředitelství silnic a dálnic totiž nedokáže odpovědět na otázku, kolik za nové, "chytré" značky v Praze zaplatí.

"Ten systém je součástí výstavby nové dálnice, a tak je cena zahrnuta již v ceně dálnice. Nedá se z ní vyčlenit," vysvětluje vládní koordinátor projektu Jaroslav Zvára.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video