Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Končící vláda schválila nákup letounů pro armádu za 3,5 miliardy

  11:53aktualizováno  17:30
Vláda schválila záměr ministerstva obrany pořídit pro armádu čtyři lehká transportní letadla C-295M Casa. Stroje španělské výroby nahradí v českém letectvu dosluhující Antonovy An-26, obchod přijde na 3,5 miliardy korun. Kromě strojů Casa je v jednání i nákup větších letadel Hercules.

Za letouny Casa Češi zaplatí včetně logistiky 3,5 miliardy korun a přidají pět nepotřebných bitevníků L-159. Těch si armáda původně objednala 72, ale zjistila, že přes čtyři desítky z nich nepotřebuje. Stroje od té doby stojí v hangárech a vyžadují údržbu, zatímco jejich hodnota klesá.

Právě možnost udat bitevníky v zahraničí je jedním z hlavních argumentů pro uzavření kontraktu. Do některých zemí, které projevily o L-159 zájem - například do Bolívie, jejíž prezident Morales má blízko k autokratickému vůdci Venezuely Chávezovi - by USA export strojů s americkou avionikou nepovolily. - o bolivijském zájmu o L-159 čtěte zde

Španělsko, odkud C-295M pochází, se tak stane po České republice druhou zemí užívající bitevníky L-159.

Pikantní je, že miliardovou zakázku vláda schválila jen pár týdnů před koncem úřadování. Když v roce 2006 tehdejší ministr obrany Karel Kühnl těsně před vypršením mandátu podepsal smlouvu na nákup obrněných transportérů Pandur, snesla se na něj od ODS vlna kritiky. - více o nákupu pandurů a kritice čtěte zde

Italský spartan neuspěl, i když ho kupují i USA

Hlavním konkurentem stroje Casa ze stejné "váhové kategorie" byl italský C-27J Spartan od společnosti Alenia. Ten si přitom objednalo i americké letectvo, které jinak zahraniční techniku prakticky nekupuje.

Alenia před časem kritizovala, že nákup transportních letadel neprovázelo výběrové řízení. Zákon nicméně umožňuje (ale nenařizuje) zbrojní zakázky zadávat bez řízení s ohledem na bezpečnost. Objevily se ale i námitky technického charakteru.

Italský výrobce argumentoval například průřezově větším nákladovým prostorem, umožňujícím lepší přepravu výsadkářů, vozidel (bez demontáže) i standardizovaných přepravních palet. Dále uvádí, že jeho stroj dokáže i při výpadku jednoho motoru lépe operovat například v hornatých oblastech Afghánistánu. Casa se podle Alenie na jeden motor udrží ve 3 000 metrech nad mořem, spartan asi ve 4 600 metrech.

Spartan versus Casa: let na jeden motor

Spartan versus Casa: let na jeden motor. Zdroj: Alenia Aeronautica (výrobce C-27J Spartan).

Alenia též uvedla, že na modelovou přepravu 240 tun nákladu na 500 námořních mil (926 km) za dvanáct hodin by stačilo devět jejích letadel proti sedmnácti španělským.

Casa je zase obratnější co do poloměru zatáčky a maximálního klesání a může nouzově přistát bez vypouštění paliva, připustil ve své studii klady španělského stroje magazín Flying Revue.

NA CO UPOZORNILI VOJÁCI

Pochybnosti o nákupu letounů C-295M Casa vyjádřil v interní zprávě i bývalý náčelník generálního štábu Pavel Štefka.

"Z provedené marketingové analýzy a porovnání takticko-technických dat a výkonových parametrů transportních letounů s dalšími výrobci transportních letounů vyplývá, že letoun typu CASA C-295M, který je nabízený společností EADS CASA, v porovnání s dalšími typy, nesplňuje požadavky vyspecifikované Armádou České republiky, a to zejména v požadované přepravní kapacitě a doletu. Pořízení čtyř letounů C-295M v rámci barterového obchodu, tedy výměnou nadbytečných letounů L-159 Alca (v poměru 1:2-3), není pro transportní letectvo AČR vhodným řešením (...)," uvádí interní zpráva podepsaná bývalým náčelníkem generálního štábu Pavlem Štefkou v roce 2006. Existenci této zprávu loni - rovněž interně - připomněl i jeho nástupce Vlastimil Picek.

Armáda se nyní ke skepsi ohledně nákupu strojů Casa nechce příliš vracet. Vlastimil Picek se ohradil proti tomu, že by před nákupem letadel C-295M přímo varoval nebo se mu snažil zabránit, jak napsal týdeník EURO.

Casa a hercules mají nahradit stárnoucí antonovy

České dopravní letectvo v současnosti spoléhá zejména na staré stroje ruské provenience Antonov An-26. Ty přitom nevyhovují v řadě současných nároků, například na hlučnost, emise nebo spotřebu paliva.

Kromě čtyř strojů Casa má podle ministerstva obrany vojenské transporty zajišťovat dvojice středních strojů C-130 Hercules. Ministerstvo obrany má dnes na programu jednání s Američany, po kterém by mohlo o nákupu být jasněji. Podle informací z minulého týdne mají Češi zájem o čtyři olétaná letadla - dvě na provoz a dvě na náhradní díly.

Užívání letadel dvou typů ovšem povede k nutnosti rozsáhlejšího zázemí a servisu.

Měla končící vláda nechat rozhodnutí o nákupu letadel za 3,5 miliardy až na nově zvolenou vládu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. května 2009. Anketa je uzavřena.

NE 5478
ANO 4427
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Senátu Milan Štěch oznámil na tiskové konferenci termín prvního kola...
Lidé budou volit prezidenta v prvním kole 12. a 13. ledna, oznámil Štěch

První kolo prezidentských voleb se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín ve středu oznámil předseda Senátu Milan Štěch.  celý článek

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.