Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Koncern jménem Tiger

aktualizováno 
-
Nikdo nezměnil golf tak jako on. Turnaje hlásí vyprodané tribuny,televize rekordní sledovanost. Za jeden rok se prodalo devadesát tisíc dětských holí s jeho jménem. Průměrný věk amerického golfisty klesl poprvé pod třicet let.

To je pouze něco málo z toho, co dokázal fenomén Tigera Woodse. Čtyřiadvacetiletého Američana, jehož exotický afro-thajský původ a nepředstavitelné výkony zpopularizovaly už tak oblíbený golf silou, jakou Elvis Presley rozšířil rokenrol. A z W oodse se stalo samostatné odvětví golfového průmyslu. Nejenže má vlastní internetovou adresu tigerwoods.com, že podle něho pojmenovali v T hajsku hamburger a že v Americe spoluvlastní síť All Star Cafe... W oods je na nejlepší cestě stát se prvním sportovcem, který vydělá přes miliardu dolarů. Ano, miliardu. »Kdyby chtěl, m ůže každý den uzavřít smlouvu na cokoli. S T igerem se vezou nemyslitelné částky peněz,« konstatuje jeho manažer Mark Steinberg z agentury IMG. »Může hrát ještě nějakých pětadvacet let. Peníze půjdou pořád nahoru. Ano, m yslím, že z něj bude miliardář.« Má víc než deset obřích reklamních kontraktů: propaguje golfové oblečení, míčky, hole, kreditní kartu, auto, hodinky, počítačové hry,a dokonce laserovou operaci očí. Loni ji podstoupil a po zákroku vyhrál šest turnajů za sebou. To se dobře prodává. Jeho první profesionální turnajovou odměnou bylo 2544 dolarů. Loni vytvořil W oods rekord všech dob,když za jedinou sezonu vydělal z turnajů 6 616 585 dolarů, víc než legendární Jack Nicklaus za celou kariéru. Letos za první tři měsíce to už bylo 2,5 milionu dolarů. Z pouhých šesti soutěží. Loni mu třikrát přibylo po milionu dolarů jenom za startovné na třech turnajích mimo USA - v Německu, Malajsii a v T hajsku. Z reklam měl W oods loni asi 50 milionů dolarů. V íc,69 milionů, inkasoval jen basketbalista Michael Jordan, přestože skončil s kariérou. Letos to má být opačně. »Peníze pro něho nikdy nebyly důležité,« tvrdí s oblibou otec Earl W oods, který dal synovi jméno T iger podle jednoho vietnamského vojáka a pak doma programově vychovával šampiona. T hajská matka mu odmalička šije bavlněné kryty na hole s tváří tygra. Firma T itleist z toho dnes udělala velkovýrobu. Kus prodává za třicet dolarů. V srpnový den roku 1996, kdy W oods zběhl ze Stanfordské univerzity a ohlásil přestup k profesionálům, s ním Nike uzavřela pětiletou smlouvu na čtyřicet milionů dolarů. Sklidila za to hodně kritiky,ale lidé z firm y jako Chris Zimmerman se dnes mohou jen smát. Zatímco při W oodsově nástupu měla Nike stěží golfovou divizi, dnes díky své perle úspěšně prodává oblečení, boty,rukavice i míčky. Mohla si dokonce dovolit přestat sponzorovat okruh menších turnajů, obdobu tenisových challengerů. »Síla T igerovy osobnosti je neskutečná,« říká Zimmerman. »Chceme s ním být až do konce jeho kariéry. V íme, že je to velká investice, ale on je výjimečný.« Smlouva, která měla platit do srpna 2001, se už nyní vylepšuje. Mluví se o částce 80-90 milionů dolarů na pět let, což by bylo dvakrát víc než u tenisty Andreho Agassiho. Sotva půl roku po podepsání staré smlouvy, při synově vítězství na Masters 1997, řekl Earl W oods bossovi Nike Philu Knightovi: »Peníze, cos nám dal, se ti tímhle už vrátily. To byly jen drobné.« Knight, vida šílenství kolem W oodse, mohl jen překývnout: »Já vím.« Otec W oods využil situace a přisadil si: »Tak na to pamatuj, až budeme dělat novou smlouvu.« Tiger sice dál hrává osmnáct jamek se svým golfovým přítelem a sousedem Markem O\264Mearou o desetidolarovku, ale něco už utratil. Matce koupil dům za milion v Kalifornii, najímá si soukromé letadlo, pořídil si Porsche Carrera, F ord Explorer, Mercedes SL500. Buicka dostane díky sponzorské smlouvě,kdy si vzpomene. Nejraději se stravuje u McDonalda a bez ochranky chodí do kina s přítelkyní, dvaadvacetiletou blondýnou Joannou Jagodou. »Nevyčnívám postavou jako Michael Jordan a pro lidi nejsem žádná nová tvář,« snaží se W oods vyvolat dojem obyčejnosti. Jenže on je všechno jen ne ordinérní. T řeba ta jeho televizní reklama. Vyvolává sice dojem, že je vytvořená na počítači, ale trik to není. T iger si pinká golfovým míčkem o hůl. Už to samo o sobě není snadné. Jenže on to udělá i za zády nebo s rukou pod nohou. Míček se devětačtyřicetkrát(!) odrazí od hole bez spadnutí, pak si ho W oods nadhodí a ze vzduchu odpálí do dálky. »Když jsme natáčeli, bylo to pro T igera stejně samozřejmé jako pro mě sníst snídani,« divil se režisér. Tahle reklama má ještě další pikantnost. W oods při ní použil míček Nike, přestože má smlouvu se značkou T itleist. Ta m u kvůli střetu zájmů zkrátila příjem na polovinu a přestala ho používat pro svou reklamu, ale i tak mu pořád platí dva miliony dolarů ročně. Jenom proto, aby nenosil na bagu jinou značku. Skoro každý golfista se dá koupit. U IMG si lze objednat kolo golfu s Markem O\264Mearou, vítězem dvou Majors, za 75 000 dolarů. Ale koupit si oodse? Takovou položku ani IMG nezná. Všechny T igerovy příjmy kontroluje otec. Dává mu prý »slušnou roční výplatu« a zbytek investuje prostřednictvím tří brokerských firem. T oto portfolio činí »přinejmenším 150 milionů dolarů«, jak tvrdí W oods starší. Na zvláštní konto uložil T igerovi osm milionů dolarů pro stavbu vysněného domu, na 5,5 akru honosné uzavřené komunity u Orlanda na Floridě. »Synu, máš jedinečnou příležitost, o jaké sní každý muž na světě: zařídit si dům, aniž by ti do toho zasahovala ženská ruka,« pravil Earl W oods, který sám vydělává knihou, v níž popsal, jak trénoval T igera. Až se W oods mlaší přestěhuje, jeho bývalý dům otec hodlá předělat na »národní historický památník«, podobný prý Nixonovu domu. W oodsovu otci se pokaždé nedařilo. Jednou chtěl, aby byznysman z Las V egas organizoval synův turnaj v tomto městě hazardu. Jenže se ukázalo, že onen výtečník, F rank Tutera, ztratil licenci na provozování kasina, protože dodával klienty ženě, která zajišťovala lehké dívky »na telefon«. Ale skandál se golfistovy aury nedotkl. W oods u publika dál láme rekordy. Když v televizi běžel zápas All Star výběrů basketbalové NBA, víc diváků přepnulo na W oodse při finálovém kole turnaje v Bay Hill. »Mým cílem je, aby golf vypadal stejně pestře a barevně jako celá Amerika,« zní W oodsovo krédo. »Doufám, že to tak jednou bude, až tady třeba už nebudu já.«


Eldrick Tiger Woods
Narozen 30. prosince 1975. V e dvou letech předváděl puttování v televizi CBS. V e třech zahrál na devíti jamkách 48 úderů. Jako jediný vyhrál třikrát za sebou mistrovství USA juniorů i amatérů. V šestnácti hrál první turnaj mezi profesionály. V devatenácti prošel jako jediný amatér cutem na Masters.V e dvaceti Nováček roku na US PGA Tour.Při svém prvním startu jako profesionál vyhrál Masters o 12 ran (ve věku 21 let, 3 měsíce a 14 dní nejmladší vítěz všech dob). P o 42 týdnech jako profesionál se stal nejmladší světovou jedničkou, je jí i dnes. V dubnu 1997 zahrál 59 ran při tréninkovém kole na domácím hřišti Islew orth Country Club.Loni vyhrál 11 turnajů včetně druhého grandslamu na PGA Championship.Celkem má 24 titulů.



Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Venezuelská zoo jsou na hraně kolapsu. Zvířata umírají hlady.
Z venezuelské zoo mizí zvířata. Hladoví zloději je snědli, tuší policie

Venezuelská policie vyšetřuje zmizení několika zvířat ze zoologické zahrady ve městě Maracaibo na západě země. Úřady se domnívají, že je kdosi ukradl a snědl....  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.