Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Konce polské dálnice se minuly o pět kilometrů

  16:18aktualizováno  16:18
Pořádný oříšek k rozlousknutí leží před polským Generálním ředitelstvím krajských silnic a dálnic. Do plánů expresní silnice S8, která měla spojit západ a východ země, se totiž vloudila chyba. Kvůli ní se úsek z Vratislavi míjí na hranici vojvodství s úsekem z Lodže o 5,5 kilometru.
Podle původních plánů měla dálnice propojit východ se západem v roce 2013. Ilustrační foto

Podle původních plánů měla dálnice propojit východ se západem v roce 2013. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz


Za fiasko, které počátkem roku odhalil list Gazeta Wyborcza, může zřejmě právě Generální ředitelství krajských silnic a dálnic (GDDKiA). To totiž projekt zadalo dvěma různým kancelářím.

Nejprve se plánování ujalo studio v Poznani, ale o dva roky později ho převzala kancelář v Krakově. Projektanti se nedokázali domluvit a na skandál bylo zaděláno.

GDDKiA mělo svým způsobem štěstí v neštěstí, že se na problém přišlo už nyní. Stavaři totiž zatím dokončili jen krátký úsek dálnice. Letos se ale měly stavební práce rozběhnout naplno.

Úřad už začal pracovat na nápravě. Jako nejjednodušší řešení vidí "drobnou" změnu úseku vedoucího z Lodžského vojvodství. "Ve Velkopolském vojvodství už jsou dokončené náspy, ale v Lodžském vojvodství jsou zatím pouze zapsány do katastrální mapy," vysvětlil Gazetě mluvčí Andrzej Maciejewski.

Obce proti změně projektu protestují
Proti podobnému řešení ale ostře protestují obyvatelé městečka Wieruszow. "Původně se nám měla dálnice úplně vyhnout, ale teď by měla být pouhých 350 metrů od domů. S tím zásadně nesouhlasíme," říká jeho starostka Iwona Szkopinská.

"Zkratka" by podle ní narušila záměry městečka. "Měli jsme už naplánováno, že díky tak významné silnici přitáhneme investory. Teď by ale měla vést jinudy a z Generálního ředitelství jsme slyšeli pouhé ´promiňte´," rozčiluje se.

Proti změně projektu se bouří i další místní samosprávy, které odmítají přepracování léta chystaných plánů. Zástupci okresu i obcí se už proto sešli s vedením GDDKiA. Společnou řeč ale nenašli. Správa polských silnic proto vyzvala místní úřady, aby se domluvily mezi sebou. Čas mají do 15. ledna.

Polští řidiči navzdory peripetiím stále doufají, že se podaří stihnout plánované dokončení stavby. Dálnice by měla západ a východ země spojit v roce 2013.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Irácká armáda je blízko vítězství v bitvě o Mosul. Islámský stát ovládá jen...
Irácká armáda dobyla ruiny mešity an-Núrí v Mosulu, porážka IS se blíží

Irácké vládní jednotky dobyly ve městě Mosul mešitu an-Núrí, z níž lídr teroristického hnutí Islámský stát abú Bakr Bagdádí vyhlásil v roce 2014 na dobytých...  celý článek

Věžový dům Grenfell Tower čeká po požáru demolice.
Proces ke Grenfell Tower povede nekompromisní soudce, vrátí se z důchodu

Na řádné prošetření tragédie v londýnském věžovém domu Grenfell Tower bude dohlížet soudce Martin Moore-Bick. Vláda ho kvůli ostře sledovanému případu povolala...  celý článek

Němečtí policisté (ilustrační snímek)
Berlínské pyrotechniky zalarmoval nález plynové lahve s dráty

V pobočce restaurace McDonald’s v Berlíně našli ve čtvrtek lidé plynovou láhev, z niž trčely dráty. Podle policie to mohla být výbušnina, obyvatele informovala...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.