Za fiasko, které počátkem roku odhalil list Gazeta Wyborcza, může zřejmě právě Generální ředitelství krajských silnic a dálnic (GDDKiA). To totiž projekt zadalo dvěma různým kancelářím.
Nejprve se plánování ujalo studio v Poznani, ale o dva roky později ho převzala kancelář v Krakově. Projektanti se nedokázali domluvit a na skandál bylo zaděláno.
GDDKiA mělo svým způsobem štěstí v neštěstí, že se na problém přišlo už nyní. Stavaři totiž zatím dokončili jen krátký úsek dálnice. Letos se ale měly stavební práce rozběhnout naplno.
Úřad už začal pracovat na nápravě. Jako nejjednodušší řešení vidí "drobnou" změnu úseku vedoucího z Lodžského vojvodství. "Ve Velkopolském vojvodství už jsou dokončené náspy, ale v Lodžském vojvodství jsou zatím pouze zapsány do katastrální mapy," vysvětlil Gazetě mluvčí Andrzej Maciejewski.
Obce proti změně projektu protestují
Proti podobnému řešení ale ostře protestují obyvatelé městečka Wieruszow. "Původně se nám měla dálnice úplně vyhnout, ale teď by měla být pouhých 350 metrů od domů. S tím zásadně nesouhlasíme," říká jeho starostka Iwona Szkopinská.
"Zkratka" by podle ní narušila záměry městečka. "Měli jsme už naplánováno, že díky tak významné silnici přitáhneme investory. Teď by ale měla vést jinudy a z Generálního ředitelství jsme slyšeli pouhé ´promiňte´," rozčiluje se.
Proti změně projektu se bouří i další místní samosprávy, které odmítají přepracování léta chystaných plánů. Zástupci okresu i obcí se už proto sešli s vedením GDDKiA. Společnou řeč ale nenašli. Správa polských silnic proto vyzvala místní úřady, aby se domluvily mezi sebou. Čas mají do 15. ledna.
Polští řidiči navzdory peripetiím stále doufají, že se podaří stihnout plánované dokončení stavby. Dálnice by měla západ a východ země spojit v roce 2013.