MAK zveřejnil celý přepis komunikace Poláků s Rusy

MAK zveřejnil celý přepis komunikace Poláků s Rusy

Sakra, kde je? křičeli ruští dispečeři před pádem tupolevu u Smolensku

  • 127
Mezinárodní letecký výbor, který řešil loňskou havárii polského vládní letounu, se rozhodl zveřejnit celý přepis komunikace ruských dispečerů s polskou posádkou. Vedl ho k tomu nekonečný spor Poláků s Rusy, na čí straně stojí vina za pád letounu s polskou vládní a vojenskou elitou. V údajně klíčové pasáži Rusové nedoporučují přistání.

Čerstvě zveřejněný dokument je podle ruských i polských médií tím správným klíčem, který stanoví, kdo nese odpovědnost za tragédii, při níž loni v dubnu zahynul polský prezident Lech Kaczynski s pětadevadesáti vojenskými a vládními činiteli. (více o havárii tupolevu Tu-154M zde)

Mezistátní letecký výbor (MAK) poslal text komunikace Polákům už dříve. Ti z něj usoudili, že část viny na pádu vládního tupolevu nesou ruští dispečeři, kteří posádku včas neupozornili na chybný kurz letu a špatné počasí. (část přepisu z černých skříněk polského letounu - v češtině)

HAVÁRIE JAKO ZBRAŇ OPOZICE

Předseda polské vlády Donald Tusk v polském parlamentu tvrdě kritizoval chování konzervativní opozice po leteckém neštěstí u západoruského Smolenska. Někteří opoziční politici prý tragédii využívají jako zbraň proti svým politickým protivníkům. Polsko letos na podzim čekají parlamentní volby, dá se proto očekávat, že opozice bude na vládu kvůli vyšetřování okolností letecké katastrofy útočit dál.

Naopak MAK našel vinu jen u Poláků, jak vysvětlil ve své nedávno zveřejněné finální zprávě. Obě strany se dostaly do sporu, který se MAK rozhodl vyřešit odtajněním celé rádiové a telefonické komunikace řídících dispečerů smolenského letiště s posádkou letadla. (dva dokumenty z 18. ledna v ruštině zde)

První analýzy ruských médií ukazují, že dispečeři polské piloty upozornili na špatné počasí na smolenském letišti Severnij už asi hodinu před nehodou.

"Podle mých údajů polské túčko startuje, nic po nás nechtějí, letí sami, musíme jim dát vědět, že padla mlha," zaznělo v údajně klíčové pasáži z úst šéfa ruských dispečerů plukovníka Krasnokutského.

"Viditelnost je teď 400 metrů... Musíme jim najít záložní letiště, jsou-li připraveni. Třeba Vnukovo, nebo tak," navrhoval různá záložní letiště. Posádce také vzkázali, že tupolev musí změnit letovou hladinu. Posádka ale nereagovala.

Těsně před havárií ze z kontrolní věže ozývaly už jen výkřiky ruských dispečerů "Kurva, kde je?" a "Sakra, do prdele!"

Loňský pád polského letounu s vládní a vojenskou elitou dosud čeří celou řadu spekulací a sporů. Varšava svaluje vinu na Moskvu a naopak. Svár přiživuje i fakt, že MAK sídlí v Rusku. Moskva ale trvá na tom, že se jedná o nezávislou organizaci, kterou Kreml nemůže ovlivnit.

Okolnosti katastrofy ale nově prošetřují i ruské orgány, které předloží svou verzi katastrofy, uvedl tamní ministr dopravy Igor Levitin. 

MEZISTÁTNÍ LETECKÝ ÚŘAD - MAK

Je o společný orgán 12 postsovětských států, který koordinuje civilní využívání společného vzdušného prostoru.

 

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video