Komise: za škody v metru nikdo nemůže

  • 70
Praha - Viníky, kteří mohou za zatopení pražského metra, nelze najít. Tvrdí to zveřejněná zpráva vyšetřovací komise magistrátu. Za to, že srpnová povodeň způsobila v metru škody dosahující šesti miliard korun, může podle zprávy neuvěřitelný nepořádek v předpisech, nejasné povodňové plány a zanedbaná údržba.

Komise zdůraznila, že by se voda do metra dostala, i kdyby vše fungovalo, jak mělo. Natekla by však jen do několika stanic a nevyřadila by z provozu linky v celém centru města.

Hlavním důvodem zatopení pražského metra byla skutečnost, že voda v ulicích vystoupala o dva metry výše než stoletá povodeň. Všechna opatření byla připravena právě na stoletou hladinu.

"Opatření byla provedena včas. Dřívější uzavření metra by škody nesnížilo," konstatuje vyšetřovací komise. Dává tak částečně za pravdu vedení Dopravního podniku, které se touto skutečností od srpnových povodní hájí.

Zároveň však komise podnik obviňuje, že zanedbal údržbu některých důležitých zařízení. Situaci totiž zhoršilo, že řada věcí v metru nefungovala, tak jak měla. Netěsnily některé tlakové uzávěry nebo kabelové průchodky. Těmi voda protékala stále do dalších tunelů a stanic.

"Ucpávky průchodek nebyly obnovovány a s vysokou pravděpodobností se nikdo nezabýval otázkou jejich stárnutí," uvádí zpráva. Vzniklé škody zpráva připisuje také špatné činnosti povodňových krizových štábů města a státu. Existující předpisy totiž vůbec neuváděly, co přesně se má v metru v případě povodní dělat.

Své vlastní povodňové plány měl Dopravní podnik i krizový štáb pražského magistrátu. Plány se však značně lišily. Například seznam ohrožených stanic byl v každém jiný. Plány téměř vůbec nemluvily o tom, co konkrétně má kdo při povodních dělat.

Jeden z plánů tak například konstatoval, že při vyhlášení třetího stupně pohotovosti je nutno uzavřít ohrožené stanice. Plán však neříkal nic víc. Také proto se stalo, že například už uzavřenou stanicí Invalidovna projela poslední souprava s cestujícími těsně předtím, než do stejných míst začala téct voda.

Co se týká stavebních chyb, některé pocházely už z dob komunistického režimu. To je případ umístění trafostanic, které jsou v podzemí, a voda je proto rychle zničila.
Část chyb - netěsnící uzávěry a průchodky, slabé příčky neodpovídající plánům - se však stala až v posledním desetiletí.

"Protože už nebylo reálné jaderné nebezpečí, v minulých letech se všeobecně podcenil význam ochranného systému metra. V některých částech nebyl vůbec dokončen," vysvětluje komise zjištěné chyby.

Závěry vyšetřovací zprávy zatím nejsou konečné. Definitivní výsledky budou až v polovině příštího roku. Současná zjištění jsou však natolik přesná, že už jen těžko doznají výrazných změn.

Dopravní podnik zveřejněné závěry vítá. Poukazuje především na zjištění, která dávají jeho vedení za pravdu. Vinu za chyby odmítá - například netěsnost průchodek připisuje firmám, které na nich pracovaly.

"V jedné části metra nebyl dokonce ochranný systém nikdy zkolaudován a vyzkoušen," hájí podnik jeho mluvčí Michaela Kuchařová.

Konkrétní viníky nedokázala zatím komise najít mimo jiné proto, že k mnoha chybně fungujícím částem metra - například k tlakovým předělům - údajně neexistují přesné záznamy. Komise tak neví, kdo na zařízeních kdy pracoval.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video