Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komise: za škody v metru nikdo nemůže

  0:01aktualizováno  0:01
Praha - Viníky, kteří mohou za zatopení pražského metra, nelze najít. Tvrdí to zveřejněná zpráva vyšetřovací komise magistrátu. Za to, že srpnová povodeň způsobila v metru škody dosahující šesti miliard korun, může podle zprávy neuvěřitelný nepořádek v předpisech, nejasné povodňové plány a zanedbaná údržba.

Komise zdůraznila, že by se voda do metra dostala, i kdyby vše fungovalo, jak mělo. Natekla by však jen do několika stanic a nevyřadila by z provozu linky v celém centru města.

Hlavním důvodem zatopení pražského metra byla skutečnost, že voda v ulicích vystoupala o dva metry výše než stoletá povodeň. Všechna opatření byla připravena právě na stoletou hladinu.

"Opatření byla provedena včas. Dřívější uzavření metra by škody nesnížilo," konstatuje vyšetřovací komise. Dává tak částečně za pravdu vedení Dopravního podniku, které se touto skutečností od srpnových povodní hájí.

Zároveň však komise podnik obviňuje, že zanedbal údržbu některých důležitých zařízení. Situaci totiž zhoršilo, že řada věcí v metru nefungovala, tak jak měla. Netěsnily některé tlakové uzávěry nebo kabelové průchodky. Těmi voda protékala stále do dalších tunelů a stanic.

"Ucpávky průchodek nebyly obnovovány a s vysokou pravděpodobností se nikdo nezabýval otázkou jejich stárnutí," uvádí zpráva. Vzniklé škody zpráva připisuje také špatné činnosti povodňových krizových štábů města a státu. Existující předpisy totiž vůbec neuváděly, co přesně se má v metru v případě povodní dělat.

Své vlastní povodňové plány měl Dopravní podnik i krizový štáb pražského magistrátu. Plány se však značně lišily. Například seznam ohrožených stanic byl v každém jiný. Plány téměř vůbec nemluvily o tom, co konkrétně má kdo při povodních dělat.

Jeden z plánů tak například konstatoval, že při vyhlášení třetího stupně pohotovosti je nutno uzavřít ohrožené stanice. Plán však neříkal nic víc. Také proto se stalo, že například už uzavřenou stanicí Invalidovna projela poslední souprava s cestujícími těsně předtím, než do stejných míst začala téct voda.

Co se týká stavebních chyb, některé pocházely už z dob komunistického režimu. To je případ umístění trafostanic, které jsou v podzemí, a voda je proto rychle zničila.
Část chyb - netěsnící uzávěry a průchodky, slabé příčky neodpovídající plánům - se však stala až v posledním desetiletí.

"Protože už nebylo reálné jaderné nebezpečí, v minulých letech se všeobecně podcenil význam ochranného systému metra. V některých částech nebyl vůbec dokončen," vysvětluje komise zjištěné chyby.

Závěry vyšetřovací zprávy zatím nejsou konečné. Definitivní výsledky budou až v polovině příštího roku. Současná zjištění jsou však natolik přesná, že už jen těžko doznají výrazných změn.

Dopravní podnik zveřejněné závěry vítá. Poukazuje především na zjištění, která dávají jeho vedení za pravdu. Vinu za chyby odmítá - například netěsnost průchodek připisuje firmám, které na nich pracovaly.

"V jedné části metra nebyl dokonce ochranný systém nikdy zkolaudován a vyzkoušen," hájí podnik jeho mluvčí Michaela Kuchařová.

Konkrétní viníky nedokázala zatím komise najít mimo jiné proto, že k mnoha chybně fungujícím částem metra - například k tlakovým předělům - údajně neexistují přesné záznamy. Komise tak neví, kdo na zařízeních kdy pracoval.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.