A to přesto, že komise slíbila viníky odhalit a členové komise to slibovali i pražskému primátorovi Pavlu Bémovi.
"Ano. Jména tam jsou. Určitě to neskončí tak, že by viníci zůstali bez trestu," ujišťoval primátor před měsícem redaktory MF DNES. "S kolektivní odpovědností se nespokojím a budu chtít hlavu na špalku," řekl tehdy Pavel Bém.
Výsledek vyšetřování ho nyní rozhořčil. "Pokud se tam nesetkám, v těch závěrech magistrátní komise, s žádnými jmény, tak se musím přiznat, že trochu zklamán budu," odpovídal v minulých dnech rozpačitě na otázky novinářů.
Proč vyšetřovací zpráva jména viníků nepřináší? To nikdo nedokáže říci. Zpráva totiž na mnoha desítkách stránek chyby, které odpovědní pracovníci udělali, popisuje velmi podrobně. Jména oněch odpovědných lidí tak ke každé chybě scházelo jen připsat.
Právě to, že zpráva jména neuvádí, může být důvodem pro skutečnost, že ji zatím komise nezveřejnila. To přitom slíbila udělat už na konci dubna. Někteří její členové teď mají obavy, že se na ně po zveřejnění zprávy snese vlna kritiky.
Kdo a co může za zatopení metra |
- Prakticky všichni, kteří rozhodovali o krizových opatřeních v době záplav - Záchranné práce byly řízeny naprosto chaoticky - Neexistovaly důkladné plány pro řešení podobných situací |
V množství informací o tom, co všechno lidé při povodních v metru zanedbali, se přece jen objevuje alespoň jedna dobrá zpráva: "Životy cestujících nebyly ohroženy." Vyšetřovatelé však pro jistotu dodávají: "Pro evakuaci lidí se metro ukázalo naprosto nevhodné."
Kdo poničil metro? Velká voda
Ti, kdo věřili, že vyšetřovací komise pražského magistrátu odhalí viníky zatopení metra, budou zklamáni. Nic takového se nestalo, ve zprávě komise, kterou má redakce MF DNES k dispozici, jsou sice uvedeny důvody zaplavení podzemní dráhy, ale není v ní žádné konkrétní jméno. Jediným skutečně spolehlivě odhaleným viníkem zůstává povodeň. Není však jasné, jakým způsobem bude potrestána.
Podle zdrojů blízkých vedení Dopravního podniku by však o svá místa měli přijít ředitel metra Ladislav Houdek a šéf ochranného systému metra Jiří Svoboda.
Bém: O místa přijdou lidé z vedení DP |
Primátor Pavel Bém je sice zklamán, že zpráva magistrátní komise o příčinách zatopení pražského metra neuvádí jména konkrétních viníků, ale tvrdí, že i tak obsahuje dost důkazů o tom, kdo si konkrétně neplnil povinnosti a kdo zavinil zatopení metra v srpnu minulého roku. Připustil také, že svá místa opustí i lidé z vedení Dopravního podniku. Zpráva oproti vašim předpokladům neuvádí žádná konkrétní jména viníků. Nejste tím zklamán? A za každou takovou závadou, každým takový nedostatkem lze vidět chybu konkrétního člověka. Je ovšem pravda, že v současné době těžko potrestáme pracovníky, kteří byli zodpovědni za špatnou práci při výstavbě. To už bohužel nejde a mrzí mě to. Chci také ještě dodat, že zpráva, kterou mají sdělovací prostředky, není úplná. Kdy tedy bude zpráva zpřístupněna veřejnosti? Původně to mělo být do konce dubna. Je jasné, že se pracovníci Dopravního podniku dopustili mnoha pochybení. Budou za to odvoláni z funkcí? Máte představu o konkrétních jménech? Budou personální změny na úrovni generálního ředitelství Dopravního podniku, anebo jen na úrovni vedení metra? Kdy tedy budou známi viníci? |
Ze starého plánu nebylo jasné, kdo konkrétně může vydat pokyn k zastavení povozu metra, a právě v této oblasti vznikly obrovské problémy. Dopravní předpisy totiž pouze stanoví, že všechny příkazy týkající se vlakové dopravy smějí dávat nadřízení pracovníci pouze prostřednictvím vlakového dispečera. Ten sám může nařídit uzavření jednotlivých stanic a evakuaci cestujících z podzemí, ale nemůže nechat zavřít celé traťové úseky.
Právě tady nastaly velké zmatky. V době, kdy se již do tunelů metra valila ničivá vlna, nechali pracovníci Dopravního podniku přistavit v noci dvě prázdné soupravy do stanice metra B Florenc, které měly ráno vyrazit na trasu. Voda je tam zatopila obě.
Povodňová kniha je neúplná
Současný povodňový plán také neřeší spolupráci mezi Dopravním podnikem a pražskou povodňovou komisí. Pracovníci metra byli také povinni zapisovat závažné údaje do Povodňové knihy, členové komise však zjistili, že její záznamy nemají patřičnou vypovídací hodnotu.
Podle povodňového plánu se do knihy mají zapisovat doslovná znění přijatých zpráv s uvedením odesílatele, způsobu a času převzetí, doslovná znění odeslaných zpráv s uvedením jejich pramenů, adresáta, způsobu a doby odeslání. Mnoho z těchto věcí není v knize vůbec napsáno.
Velmi závažné je, že zde chybějí pokyny k uzavírání tlakově plynotěsných uzávěrů, vypnutí dodávky elektrického proudu a obsazení či opuštění stanovišť.
Podnik se nestaral o ochranný systém
Dopravní podnik se dále dopustil velké chyby v devadesátých letech, kdy se zavázal udržovat ochranný systém metra v dobrém stavu. Tento závazek však zůstal jen na papíře. Vedení Dopravního podniku nemělo na údržbu dost peněz a dobře vědělo, že smlouvu, kterou o ochranném systému uzavřelo s pražskými profesionálními hasiči, není schopno splnit.
Zanedbaná údržba byla také jedním z důvodů, proč ochranný systém při povodních téměř nijak nezabránil zaplavení podzemních prostor.
Ochranný systém sice byl především stavěn pro ochranu lidí před válečným konfliktem, dokonce i jaderným útokem, ale jak se nakonec ukázalo, podzemní dráha není příliš bezpečným krytem. Na mnoha místech také voda snadno pronikla do prostor špatně utěsněnými průchodkami pro kabely.
Za zatopení metra především na trase B mohou i pracovníci povodňové komise, kteří v oblasti Karlína neplnili své povinnosti, a jak uvádí zpráva, "výkon služby zde hraničil s porušováním služebních povinností provozních předpisů. Tam dokonce zaměstnanci městského dopravce spustili pozdě protipovodňové zábrany."