Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komise: Stát možná platil CME kvůli padělku

  19:06aktualizováno  19:06
Česko možná prohrálo arbitráž se společností CME i na základě zfalšovaného dokumentu. Naznačila to výpověď bývalé vedoucí úřadu rady pro vysílání před sněmovní vyšetřovací komisí. Stát firmě CME zaplatil přes deset miliard za znehodnocení její investice do televize Nova.

Předseda komise Stanislav Křeček (ČSSD) novinářům řekl, že dva ze tří arbitrů stockholmské arbitráže měli zřejmě od počátku úmysl Česko poškodit.

Připomněl, že stockholmská arbitráž kladla důraz na údajný zápis z vysílací rady, v němž jedna z vět naznačovala možnou dohodu šéfa Novy Vladimíra Železného se členy rady o postupu proti zahraničním vlastníkům televize.

Bývalá vedoucí úřadu rady pro vysílání Helena Havlíková v pátek znovu prohlásila, že dokument nebyl oficiálním zápisem z rady, ale maximálně jejími osobními poznámkami. Inkriminovaná věta v nich navíc prý nebyla vůbec.

"Pakliže platí to, co řekla paní doktorka Havlíková, že ta věta, která teď tam je, tam původně nebyla, tak musel projít rukou někoho, kdo zápis jednoduše řečeno zfalšoval," tvrdí členka komise Miroslava Němcová (ODS).

Havlíková navíc oznámila, že se v době arbitráže seznámila s analýzou vypracovanou pro ministerstvo financí. Z ní prý vyplývalo, že udělení licence na vysílání Novy společnosti CET 21 má takové právní vady, že je od začátku neplatné.

Právníci Clifford Chance jí prý řekli, že dokument použijí, pokud se arbitráž bude vyvíjet pro stát špatně. Křeček a Němcová říkají, že je to pro ně novinka. Poslanci si
analýzu vyžádají a budou chtít vědět, zda ji vůbec někdo využil.

"Jak ministerstvo financí, tak zástupci Clifford Chance před komisí vypovídali v tom smyslu, že nevědí o žádných dalších dokumentech, které by mohly vnést světlo do případu a nikdo se o existenci této analýzy nezmínil," řekla Němcová.

Němcová naznačila, že si není jista tím, jestli právní ochrana státu fungovala dobře. Česko ve sporu zastupovala kancelář Clifford Chance.

Mediální rada udělila společnosti CET 21 licenci na vysílání počátkem 90. let. Rozjezd televize Nova financovali zahraniční investoři prostřednictvím firmy ČNTS.

Spory vypukly v létě 1999, kdy se ředitel Novy Vladimír Železný ve zlém rozešel s partnery ze CME, kteří vlastnili většinu v ČNTS. Následovaly tři arbitráže, po jedné z nich stát musel zaplatit CME přes 10 miliard za znehodnocení investice do Novy.

Komise předloží sněmovně závěrečnou zprávu do konce roku, do té doby vyslechne ještě jednoho svědka. Havlíková už před poslanci dříve vypovídala, teď ale mohla být otevřenější, protože ji stát i Clifford Chance zbavily závazku mlčenlivosti.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.