Komise navrhuje přechodná období pro dopravce

Praha - V návrzích společných pozic, které připravuje Evropská komise jako podklad pro projednávání kapitoly doprava, se počítá s omezeními pro dopravce ze zemí střední a východní Evropy. Komise navrhuje přechodná období, během kterých nebudou mít silniční dopravci z těchto zemí přístup k vnitrostátní přepravě (kabotáži) v současných členských státech EU.

Komise tak v návrhu vychází vstříc návrhům především německé a rakouské lobby silničních přepravců, která se obává levné konkurence z východu. Ceny přepravy ve východní Evropě včetně mezd řidičů kamionů jsou zde totiž výrazně nižší než v EU. Podle údajů Mezinárodní unie silničních přepravců činí například mzda řidiče v Evropské unii pětinásobek východoevropského průměru. Komise má tedy za to, že by dopravci z kandidátských zemí získali na vnitřním trhu nekalou výhodu a mohlo by to vést k poškození a výkyvům na současných trzích v EU.

Na základě těchto poznatků Komise navrhuje čtyřleté přechodné období pro Českou republiku, Litvu, Estonsko a Slovensko a pětileté přechodné období pro Maďarsko, Polsko a Lotyšsko. Se zavedením přechodných období pro Kypr a Maltu se díky jejich geografické poloze (jedná se o ostrovní země) nepočítá. Ve specifické situaci se nachází rovněž Slovinsko. Ani pro něj nenavrhuje Komise přechodné období, a to proto, že ceny silniční dopravy včetně mezd se již přiblížily průměru Evropské unie. Kromě toho již Slovinsko implementovalo velkou část evropské legislativy v této oblasti.

Společnou pozici EU nyní bude muset schválit Rada ministrů dopravy a na jejím základě se pak bude vyjednávat se zástupci kandidátských zemí.

Navrhovaná přechodná období mají dle mínění expertů spíše symbolický význam. Kabotáž je totiž i na vnitřním trhu EU doménou národních dopravců a procento těch, kteří provozují vnitrostátní přepravu v jiném členském státě, je naprosto zanedbatelné.


Video