Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komise: Loňský pád Su-22 zavinil pilot

  13:01aktualizováno  13:01
Pád letounu Su-22, jenž se zřítil loňského 16. června nedaleko Dukovan na Třebíčsku, zavinila příliš nízká rychlost stroje při přistávacím manévru. Podle velitele letectva Ladislava Klímy pilot, který při nehodě zahynul, reagoval ve stresu, když opomněl řadu kroků při zpomalení letounu. Podíl na nehodě mají podle něj také vojenští řídící letového provozu, kteří velitele letu neinformovali o příliš malých vzdálenostech mezi stroji.
Uvnitř článku najdete přehled všech nehod vojenských letadel na území České republiky od roku 1989.
Místo pádu letounu SU-22

Místo pádu letounu SU-22 - Místo neštěstí, stíhací bombardér SU-22 se zřítil pouhých deset kilometrů od Jaderné elektrárny Dukovany | foto: Geodézie

Vyšetřovací komise ukončila šetření této nehody letos 9. ledna. Podle jejího závěru se pilot stroje, který šel na přistání za velitelem letu, ocitl příliš blízko za strojem před sebou.

Snižováním rychlosti a manévrováním do stran se pokoušel tuto vzdálenost zvýšit. Zapomněl však vysunout vztlakové klapky umožňující udržet se ve vzduchu i při nižší rychlosti.

Pilot se zřejmě snažil vyhnout Dukovanům
Při manévrování si také pilot zřejmě uvědomil blízkost jaderné elektrárny Dukovany a ve snaze dostat se od ní dál, naklonil stroj do příliš ostré zatáčky, ztratil vztlak a začal padat.

"Výška a poloha letounu znemožnila záchranu pilota," podotkl Klíma, podle kterého se pilot katapultoval při takřka devadesátistupňovém náklonu stroje.

Stíhací bombardér havaroval u Dukovan v červnu
"Pokračuji v přistávacím manévru," zněla podle záznamu z věže řízení letového provozu poslední slova pilota stíhacího bombardéru Su-22. Pilot se včera krátce poté v deset hodin dvacet minut v nouzi katapultoval, avšak kvůli nepříznivému náklonu stroje i jeho malé výšce zahynul. Letoun se zřítil nedaleko obce Kladeruby na Třebíčsku.

Jaderná elektrárna Dukovany, která stojí poblíž, nebyla podle jejího mluvčího Petra Spilky ohrožena, třebaže místo pádu letadla je v desetikilometrovém ochranném pásmu.

"Nebyl čas, aby se pilotovi otevřel záchranný padák," řekl velitel vzdušných sil Ladislav Klíma. Letec se spolu s kolegy v dalších třech bombardérech vracel ze čtrnáctidenního cvičení NATO Clean Hunter v německém Memmingenu, když se podle náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého ocitl čtyři kilometry před přistávací dráhou mateřského letiště v nezvyklé poloze.

Bombardér spadl do lesa, v němž vznikl mezi padesátiletými smrky asi dvěstěmetrový průsek. Letoun přitom nebyl podle záchranářů roztříštěn, jenom sedačka a padák ležely asi sedmdesát metrů od stroje.

Všude kolem byly podle očitých svědků části pilotova těla. Šedivý tvrdí, že pilot patřil k velmi zkušeným letcům. V loňském roce nalétal 123 hodin a v letošním třiapadesát a půl hodiny.

Očitý svědek: Letadlo nemohlo doletět
Očitým svědkem havárie byl zemědělec Josef Horký: "Viděl jsem nízko letící letadlo. Bylo mi to hned divné a napadlo mě, že na letiště nemůže doletět. Nad ním jsem viděl ještě jedno letadlo, které jako by kroužilo kolem."

Když prý vyklopil další lžíci hnoje, uviděl v lese hustý kouř a pomyslel si, že to letadlo, které chvíli předtím proletělo nad jeho hlavou, asi spadlo.

Rovněž Roman Outulný, jenž bydlí nedaleko letiště, takže je zvyklý na rachot letadel, říká, že nízko letící bombardér vydával jiný zvuk než obvykle. "Tak nějak divně bzučel," říká.

Přehled nehod vojenských letetadel na území Československa a České republiky od konce roku 1989

Datum Událost
23. listopadu 1989 Stíhací letoun MiG-21 se zřítil do neobydleného prostoru deset kilometrů jihovýchodně od Přerova, pilot havárii přežil.
22. června 1990 Pilot cvičného vojenského letounu L-39 havaroval při nácviku vyšší techniky pilotáže v blízkosti obce Stará Turá, nehodu nepřežil.
3. dubna 1991 Při havárii vojenského cvičného letounu L-39, která se stala v prostoru mezi obcemi Poříčany a Kounice ve středních Čechách, se piloti katapultovali a zůstali nezraněni.
22. dubna 1991 Při výcvikovém letu se střetly dva vojenské stíhací letouny leteckého pluku v Líních u Plzně. Jeden z letounů MiG-21 poté havaroval v prostoru mezi Berounem a Rakovníkem, pilot se katapultoval. Druhý letoun přes poškození přistál na letišti v Líních.
22. srpna 1991 Oba piloti zaplatili životem opožděnou katapultáž, k níž byli přinuceni při nehodě cvičného letounu L-39 Vysoké vojenské letecké školy u obce Kalša u Trebišova.
1. října 1991 Nezraněn zůstal pilot při letecké havárii cvičného nadzvukového letounu MiG-21, patřícího 1. školnímu leteckému pluku z Přerova, nedaleko Kroměříže.
27. ledna 1992 Do prostoru mezi město Polička a obec Korouhev dopadl stíhací letoun MiG-23 UB z 28. stíhacího bombardovacího pluku z Čáslavi. Oba piloti, kteří nezvládli noční výcvikový let, zaplatili nehodu životem.
10. června 1992 Vojenský letoun MiG-21 MF se zřítil v prostoru obce Kostomlaty na Teplicku. Pilot se katapultoval pozdě a nehodu nepřežil.
26. června 1992 Oba piloti zahynuli při havárii cvičného letounu L-29 Delfín z 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v prostoru vojenského letiště Bechyně na Táborsku.
17. července 1992 Další nehoda vojenského letounu v Bechyni. Vrtulník Mi-2 z 31. smíšené letky se vznítil při nouzovém přistání. Posádka vyvázla bez zranění.
28. srpna 1992 Jeden život si vyžádala havárie vojenského letounu MiG-21 MF poblíž letiště v Českých Budějovicích.
18. listopadu 1992 Bitevní vrtulník Mi-24 se zřítil u obce Strašice u Plzně. Tříčlenná posádka zahynula.
18. března 1993 Pilot se úspěšně katapultoval z nadzvukového stíhacího bombardovacího letounu Su-22 M4, který havaroval pět kilometrů jižně od Jihlavy.
30. června 1993 Letoun L-39 Prvního leteckého školního pluku v Přerově dopadl 11 kilometrů severovýchodně od Přerova u obce Radslavice. Pilot se katapultoval.
1. února 1996 V blízkosti Pardubic začal při letu hořet motor cvičného vojenského letadla L-39. Pilot navedl padající letadlo do volné krajiny, posádka se úspěšně katapultovala.
2. září 1996 U obce Studené blízko Ústí nad Orlicí byl při havárii stíhacího letounu MiG-21 těžce zraněn pilot.
3. září 1996 V civilní části letiště v Pardubicích se srazila tři letadla. Ruské nákladní letadlo IL 76TD společnosti Aeroflot se při pojíždění střetlo se dvěma letadly české armády AN-26 a AN-30. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
1. listopadu 1996 U obce Tasovice v okrese Blansko se zřítil stíhací bombardér české armády Su-22 M4. Pilot zahynul.
19. listopadu 1996 Oba piloti zahynuli při havárii vojenského nadzvukového letounu MiG-23 UB z 1. stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích. Letoun se zřítil u obce Herálec na Českomoravské vysočině.
23. ledna 1997 Bez zranění se obešla lehká nehoda stíhacího letounu MiG-21, která se stala na letišti v Líních u Plzně při přistávacím manévru.
18. února 1998 Pilot zemřel při havárii cvičného motorového vojenského letounu u obce Benátky na Královéhradecku.
19. května 1998 Dvoumístný vojenský letoun MiG-23 se zřítil u obce Chlumětín v okrese Žďár nad Sázavou. Oba piloti se před pádem katapultovali; nikdo nebyl zraněn.
8. června 1998 Srážka dvou stíhacích letounů MiG-21, z nichž jeden dopadl do největšího českobudějovického sídliště Vltava. Všichni tři piloti se katapultovali; utrpěli středně těžká zranění. Pád letadel způsobil četné škody na panelovém domě, majetku obyvatel a na 22 zaparkovaných automobilech.
10. listopadu 1998 Bojový vrtulník Mi-24, který letěl z letecké základny Kbely do vrtulníkové základny v Přerově, se zřítil u Slatinic na Olomoucku. Havárii nepřežil nikdo z posádky, kterou tvořili čtyři zkušení vojenští piloti.
17. června 1999 Dva armádní letouny MiG-21 se srazily při návratu z výcviku a zřítily se do neobydlené oblasti na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí se katapultoval a utrpěl lehké zranění.
12. října 1999 Na základně taktického letectva české armády v Čáslavi pilot francouzského vojenského stíhacího letounu Mirage 2000 minul přistávací dráhu a zavadil podvozkem o předpolí. Stačil se včas katapultovat a vyvázl bez zranění.
16. června 2000 Deset kilometrů od jaderné elektrárny Dukovany spadl stíhací bombardér SU-22, pilot nehodu nepřežil.
2. srpna 2000 U obce Čejkovice, jihozápadně od Chrudimi, havaroval cvičný letoun L-29 Delfín, jehož pilot - šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník Generálního štábu Armády České republiky Ján Malo na místě zahynul.
10. října 2000 U obce Bílek na Havlíčkobrodsku se srazila dvě vojenská stíhací letadla MiG-21. Nehodu nepřežili oba piloti.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda ODS Petr Fiala oslavuje zisk více než 11 procent hlasů ve volbách do...
Pravda a láska prohrály? Blogeři komentují volby

Jak interpretovat volební výsledky? Proč utrpěla ČSSD tak drtivou porážku? A jak se pravděpodobně zformuje vládní koalice? Přečtěte si, co si o tom myslí...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Karel Schwarzenberg a Jiří Pospíšil v pražském štábu TOP 09. (21. října 2017)
Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. Objevují se hlasy, že by ji měl vést

Europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. O možné kandidatuře do vedení strany je ale podle něj předčasné mluvit....  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.