Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: V souboji amatérů je Bárta hvězdou, John novodobým Čunkem

  14:12aktualizováno  14:12
Dva politicky nezkušení ministři Věcí veřejných začali v úřadě úplně rozdílně. John je zatím nekonkrétní a zmatený a zdá se, že je jedním z nejslabších členů vlády. Bárta vystupuje rázně a rozumně a je na dobré cestě stát se hvězdou Nečasova týmu.

Ministři Radek John a Vít Bárta | foto: Michal KamarytČTK

Který z nováčků bude lepší? Novinář a spisovatel John, nebo podnikatel Bárta? Hodnotit vládu můžeme z mnoha úhlů. Protože však nejde o život, můžeme se na ni dívat i z tohoto: je lepší novinářská, či podnikatelská průprava na ministerské křeslo? Podstatné politické zkušenosti totiž nikdo z obou mužů nemá. Po prvních dnech v úřadě vede Vít Bárta.

Zatímco Radek John žádá další a další dny hájení, jeho kolega z Věcí veřejných hýří nápady. Ani jeden z nich nevystupuje v televizi jako hvězda. Jenže od Bárty, zvyklého na poněkud zvláštní podnikatelský žargon, by to nikdo nečekal. Naopak Radek John je na kameru naučený a dokonale zná i triky svých kolegů novinářů. Jak je tedy možné, že se nechal ztrapnit při rozhovoru o svém novém náměstku Morozovi? Klip už byl zařazen na YouTube pod příznačným názvem Johnova biomasa. (Naráží na neslavné televizní vystoupení Kateřiny Jacques.)

Potvrzují se tedy úvahy o tom, že Bárta je skutečným mozkem Věcí veřejných a John jen nastrčenou figurou? Jeho známý obličej měl sloužit (a posloužil) jako bidlo, díky němuž se Věci veřejné přehouply přes laťku potřebnou pro účast ve Sněmovně? Zatím to tak vypadá.

Čunkovatí?

Bárta a John mohou posloužit jako laboratorní pokus k věčné diskusi, zda jsou pro politiku potřebné speciální znalosti, nebo stačí vzdělání, rozhled, vůdcovské schopnosti a umění jednat s lidmi. I po revoluci cítil Václav Havel potřebu nechat si zkušeného, byť totalitního profesionála Mariana Čalfu. To, že jinak vládu tvořili z velké části političtí amatéři, bylo tehdy pochopitelné a nutné. Ale mají řídit dvacet let po revoluci důležitá ministerstva lidé s minimálními politickými zkušenostmi?

Topolánkovu vládu ochromil a v podstatě pohřbil její naděje na větší úspěch Jiří Čunek. Úspěšný starosta a místní frajer nepochopil zákonitosti takzvané velké politiky a veřejného vystupování. Chytal se do vlastních pastí a táhl ke dnu celý Topolánkův tým. Bez ohledu, že patrně nespáchal to, z čeho byl obviněn, jeho nešikovnost a upovídanost vládu ničila jako kostižer.

Nemůže se stát Johnovi totéž? Je sice nejpopulárnějším politikem, ale i Čunek byl vysoce populární. Záhy se však propadl. Nemůže se stát nynějšímu ministrovi vnitra totéž, nezačne-li jednat rázněji a důvěryhodněji? A nemůže se mu stát i to, co se stalo Čunkovi? A sice, že lpěl z machismu a furiantství na místě, na které neměl?

John byl zatím ve všem, do čeho se pustil, úspěšný. Policejní problematiku zná jako šéf prestižního investigativního pořadu dobře. Má inteligenci a fantazii a umí řídit. Jenže kritici mu vyčítají sklony ke snobismu a sebepřeceňování. A naprostou neschopnost vyznat se v džungli ministerstva vnitra.

Hvězda Bárta

Příchod Radka Johna do vlády provázelo smíšené očekávání. Víta Bártu spíš chmurné předpovědi. Podle kritiků vytvořil stranu Věci veřejné jako odnož své detektivní agentury. Politika pro něj prý je jen posílením vlastního úspěšného byznysu, jako byla pro bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka. Jako Řebíček si úspěšný byznysmen Bárta libuje v přepychu a drahých autech. Nebude chtít jako Řebíček ještě víc?

V Bártův neprospěch svědčila ještě jedna věc. Kdyby podnikal ve spedici, bylo by pro něj místo ministra dopravy možná jako dělané. Jenže co ví detektivní manažer o dálnicích a železnicích? Bárta by se možná na ministerstvo vnitra hodil líp než John, ale sotva by ustál kritiku možného konfliktu zájmů. Doplatil i na to, že Radek John jako předseda (byť asi ne mozek strany) měl právo na nejblyštivější křeslo.

Avšak přes všechny předpovědi se zatím Bárta v úřadě předvádí v dobrém světle. Nemluví obecně, ale řeší konkrétní problém. A to rázně a podle všeho rozumně. Ten problém zní: Jak ušetřit a zároveň postavit co nejvíc železnic, silnic, a hlavně dálnic nezbytně potřebných pro modernizaci země?

Jak snaha přitlačit na dodavatele, tak úvahy o využití práce vězňů či levných čínských firem působí rozumně. Ministr určil, co se stavět nebude, a i přes tlak dotčených na svém rozhodnutí trvá.

Vyhození tří náměstků a úspora za jejich platy sice samozřejmě z rozpočtového hlediska mnoho neřeší. V době, kdy je slovo "šetřit" politickou mantrou, vypadá však dobře. Navíc místa náměstků jsou nejen na Bártově ministerstvu spíše věcí politické dohody, než aby byla skutečně nutná pro chod úřadu.

Bárta jedná jako racionální šéf. Může jít jen o první dojem z "nového koštěte". Je navíc dost chytrý, aby věděl, že první dojem je důležitý. Ale zatím se zdá, že je i dost chytrý na to, aby se stal dobrým ministrem.

Je vyloučeno, že jím bude Radek John? V jeho prospěch je nutno říct, že jeho úloha je mnohem těžší. Vztahy na ministerstvu vnitra jsou napjaté, policisté dlouhodobě nespokojení a nejistí. Veřejnost mimořádně kritická k jejich výkonu. Zatímco Řebíček na ministerstvu dopravy pytlačil, Langer, při všech svých jiných nectnostech, byl velmi výkonným ministrem. John to má těžké. Svou práci si však vybral dobrovolně. Jako druhdy Jiří Čunek.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Vyhýbání vozů mezi Opatovcem a Zádolkou.
VIDEO: Stovky kamionů devastují silnici u Třebové, místním ničí domy

Na hranici sjízdnosti je už několik měsíců objízdná trasa pro kamiony, které míří do překladiště v České Třebové. Silničáři proto musejí nejhorší díry zalévat...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.