Státní maturita na třebíčském gymnáziu

Státní maturita na třebíčském gymnáziu | foto: Petr Lemberk, MAFRA

KOMENTÁŘ: Státní maturita je z pohledu rodičů pěkný průšvih

  • 952
Ministr školství Josef Dobeš může tvrdit, že katastrofální výsledek studentů u generálky státních maturit ho sice překvapil, ale že není tak hrozný. Z pohledu rodiče středoškolského studenta je to jinak. Je to průšvih. Obrovský průšvih, pane ministře.

Připomínám – třetina dětí u maturitních testů propadla. Z těch studentů, kteří zkoušeli maturitu z matematiky, neuspělo bezmála 50 procent.

Člověk nemusí být vystudovaný expert přes pedagogiku, aby viděl, že tady je něco v obrovském nepořádku. A že selhání studentů se nedá vysvětlit jen tím, že neměli pořádnou motivaci, ani tím, že ještě nemají probranou všechnu látku.

V generálce státní maturity propadl každý třetí student

Nároky zkoušky se zmírňovat nebudou

Totální výbuch středoškoláků (a jinak se tomu říkat nedá) může mít, bohužel, jen několik příčin.

Zaprvé, mohlo to být výběrem otázek pro testy, které nemusely korespondovat s tím, co se ve školách skutečně učí.

Zadruhé, mohla být nesmyslně přísně nastavena kritéria pro hodnocení testů.

A zatřetí – mnohé české školy jsou možná skutečně obludně špatné a neumějí naučit.

Ať už je to jakkoli, jako rodiče mě děsí každá z těchto variant. Všechny navíc mají společný rys: hlavního viníka, kterým by bylo ministerstvo školství.

Binec v českém školství

Podle ministra Dobeše testy ukazují, že české školství je nemocné. A utěšuje nás, že při reálné maturitní zkoušce vypadne "jen" pětina studentů. Věří, že se díky tomu ukáže, která škola je špatná – a rodiče tam příště děti nedají.

Dobrá. Pan ministr je psycholog. Zajímalo by mě, jak těm 20 procentům propadlíků a jejich rodičům citlivě vysvětlí, že oni, kteří za to vůbec nemohou, jsou jedinými potrestanými za binec v českém školství. Proč mají být naše děti indikátorem, který potvrdí to, že se leckde v Česku špatně učí?

Možná namítnete, že nějak se to zjistit musí. Dobrá, ale pak se ptám: To ministerstvo dlouhá léta vůbec netuší, co se děje v jeho resortu? A k čemu máme školní inspekci? Proč neprověřuje úroveň výuky, ale povětšinou se jen rochní v papírech, jimiž jsou školy zavaleny... A k čemu máme Výzkumný ústav pedagogický?

Není to náhodou tak, že stát by měl sám včas odebrat nevyhovující škole právo učit? Vždyť prostředky k tomu má.

Mimochodem, jak mají školy vědět, co děti k maturitě naučit, když se ve školství už roky divoce experimentuje bez filozoficky podloženého konceptu, jenž by říkal, jaký má být výsledek vzdělávání a výchovy?

Ministerstvo přehodilo na školy i starost o to, co a kdy budou učit a jakou látku vypustí.

Všude je to teď jinak. Přestoupit ze školy na školu je pro mnohé děti problém. Jak v tomhle zmatku mohou fungovat srovnávací testy?

A neměl by být za tento nepořádek a šlendrián konečně někdo potrestán? To se zase dozvíme, že průšvih kolem státních maturit, které se chystaly 14 let a vydáme za ně tři čtvrtě miliardy, nemá konkrétního viníka?


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video