Připomínám – třetina dětí u maturitních testů propadla. Z těch studentů, kteří zkoušeli maturitu z matematiky, neuspělo bezmála 50 procent.
Člověk nemusí být vystudovaný expert přes pedagogiku, aby viděl, že tady je něco v obrovském nepořádku. A že selhání studentů se nedá vysvětlit jen tím, že neměli pořádnou motivaci, ani tím, že ještě nemají probranou všechnu látku.
V generálce státní maturity propadl každý třetí studentNároky zkoušky se zmírňovat nebudou |
Totální výbuch středoškoláků (a jinak se tomu říkat nedá) může mít, bohužel, jen několik příčin.
Zaprvé, mohlo to být výběrem otázek pro testy, které nemusely korespondovat s tím, co se ve školách skutečně učí.
Zadruhé, mohla být nesmyslně přísně nastavena kritéria pro hodnocení testů.
A zatřetí – mnohé české školy jsou možná skutečně obludně špatné a neumějí naučit.
Ať už je to jakkoli, jako rodiče mě děsí každá z těchto variant. Všechny navíc mají společný rys: hlavního viníka, kterým by bylo ministerstvo školství.
Binec v českém školství
Podle ministra Dobeše testy ukazují, že české školství je nemocné. A utěšuje nás, že při reálné maturitní zkoušce vypadne "jen" pětina studentů. Věří, že se díky tomu ukáže, která škola je špatná – a rodiče tam příště děti nedají.
Dobrá. Pan ministr je psycholog. Zajímalo by mě, jak těm 20 procentům propadlíků a jejich rodičům citlivě vysvětlí, že oni, kteří za to vůbec nemohou, jsou jedinými potrestanými za binec v českém školství. Proč mají být naše děti indikátorem, který potvrdí to, že se leckde v Česku špatně učí?
Možná namítnete, že nějak se to zjistit musí. Dobrá, ale pak se ptám: To ministerstvo dlouhá léta vůbec netuší, co se děje v jeho resortu? A k čemu máme školní inspekci? Proč neprověřuje úroveň výuky, ale povětšinou se jen rochní v papírech, jimiž jsou školy zavaleny... A k čemu máme Výzkumný ústav pedagogický?
Není to náhodou tak, že stát by měl sám včas odebrat nevyhovující škole právo učit? Vždyť prostředky k tomu má.
Mimochodem, jak mají školy vědět, co děti k maturitě naučit, když se ve školství už roky divoce experimentuje bez filozoficky podloženého konceptu, jenž by říkal, jaký má být výsledek vzdělávání a výchovy?
Ministerstvo přehodilo na školy i starost o to, co a kdy budou učit a jakou látku vypustí.
Všude je to teď jinak. Přestoupit ze školy na školu je pro mnohé děti problém. Jak v tomhle zmatku mohou fungovat srovnávací testy?
A neměl by být za tento nepořádek a šlendrián konečně někdo potrestán? To se zase dozvíme, že průšvih kolem státních maturit, které se chystaly 14 let a vydáme za ně tři čtvrtě miliardy, nemá konkrétního viníka?