Proklínaný registr vozidel už se sice rozběhl, řidiče ale nyní odrazují dlouhé

Proklínaný registr vozidel už se sice rozběhl, řidiče ale nyní odrazují dlouhé fronty. Dvou a půl hodinové čekání proto v pondělí na karlovarském magistrátu vzdala polovina lidí (ilustrační foto). | foto: Martin Stolař, MAFRA

KOMENTÁŘ: Kolik času, peněz a potu skutečně stojí přisáté pijavice

  • 5
Vliv a informace o státních zakázkách v hodnotě miliard korun. To jsou podle vedoucího ekonomické rubriky MF DNES Jiřího Štického hlavním problémem trafik ve státních a polostátních firmách.

Nemaje Opencard Romana Janouška, zakoupil jsem SMS jízdenku od Ivo Rittiga, nasedl do plzeňské tramvaje číslo devět ze stáje Martina Romana a vysedl u ministerstva sKaret, dříve zastávky U Šišky a Drábka.

Spěchal jsem odhlásit auto na blízký dopravní inspektorát určený pro vesničany z okolí Prahy. V této oblasti se recese nekoná: čtrnáct minut po otevření úřadu jsem trhal pořadový lístek jako padesátý. Po první (naivní) hodině čekání jsem zjistil, že registr vozidel vysoutěžený bez soutěže společností bez náležitých zkušeností zatím drží pohromadě.

Při pohybu deset odbavených klientů za hodinu je třeba dlouho pozorovat okolí a nenechat se znejistit nástěnkami, na kterých visí vzkazy od úředníků obávajících se lynčování od upocené lůzy, v kterou se mění jinak bezúhonní lidé na chodbách inspektorátů. „Pokud nefungují registry, zachovejte chladnou hlavu. My s tím nic neuděláme,“ zní jedna z příhodných výzev do tropického vedra. Propagátoři eGovernmentu jistě ocení další - „UPOZORNĚNÍ: Z důvodu nedostatku množství (papírových) žádostí potřebných k registraci vozidel jsou tyto žádosti vydávány na požádání u přepážkových pracovníků registru vozidel.“

Státní IT zakázky vytváří další, jinak zbytečné zakázky

Je evidentní, že kvůli jednoduššímu kontaktu a úsporám peněz, času i papíru se obdobné zakázky nedělají. Keynesiána možná potěší multiplikační efekt státních IT zakázek - vytvářejí další, jinak úplně zbytečné zakázky!

Aplikace umožňující sledovat odbavení fronty na dálku mi umožnila strávit další hodiny čekání v blízké kavárně u okurkové limonády a novin plných úvah politiků a advokátů obviněných exposlanců o trafikách a trafikantech. Přiznávám, nabuzen registrem, mám problém skousnout některé výroky.

Například myšlenku, že obchodní společnosti jako ČEZ, Čepro či Český Aeroholding jsou „státní instituce“ a mohou být obsazovány stejně jako posty ve veřejné správě. Nebo že u poslanců nemůže jít o úplatek, protože si pohoršili. Jednak příjem obviněného Ivana Fuksy jako člena představenstva Aeroholdingu v rozmezí 250 až 350 tisíc měsíčně určitě není horší než poslancování, jednak posty v dozorčích radách vynášejí v přepočtu na odsezené hodiny příjmy špičkových právníků. Navíc o peníze jde až v poslední řadě. V té první jsou to informace a vliv na zakázky v hodnotě milionů až miliard.

Na řadu jsem přišel po dvanácté. Koupil jsem si další SMS jízdenku od Rittiga a v lékárně brufen na bolest hlavy (multiplikační efekt registru). Cena 49 Kč včetně patnáctiprocentní DPH. A v ní skryté trafiky a pijavice, které pro její zvýšení demonstrativně odmítaly hlasovat.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video