Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Talentovaný pan Pokorný

  10:14aktualizováno  10:14
Prohraná a podle ministra dopravy Dana Ťoka z ANO sporná arbitráž Českých drah se Škodou Transportation poodkryla tvář nejvlivnějšího zákulisního „Leviatana“ tuzemské politiky, Radka Pokorného, v jedné osobě právníka Škody Transportation a místopředsedy rozhodčího soudu, u kterého se arbitráže konají.

Vlivný advokát Radek Pokorný | foto: Lidovky.cz

Jestliže v letech 2006 až 2009 ovládal Česko ministerský předseda Mirek Topolánek ve dvojici s lobbistou Markem Dalíkem a platila-li tehdy průpovídka šéfa ODS „Marku, s tebou stojím a padám,“ tak na tandem premiéra Bohuslava Sobotky a nenápadného Radka Pokorného to teď sedí dvojnásob.

Obrázek dvou dekád plodné spolupráce těchto významných členů ČSSD obnažuje holou skutečnost, že móda být v byznysu numero uno je více než občanským vlastní demokratům sociálním.

Že jde o tvrzení přehnané? Takže: v roce 1996 zakládá Pokorný advokátní kancelář. V září 1999 k němu nastupuje coby koncipient poslanec Bohuslav Sobotka.

Znají se od gymnázia. Nutno dodat, že Sobotka je šéfem podvýboru pro kapitálové a finanční trhy, jehož agenda sestává z privatizačních otázek. Pokorný tak má blízko k výbornému zdroji informací.

Současný šéf ČSSD u něj pracuje do června 2001, rok nato jej vytáhne premiér Špidla do vlády na post ministra financí. A počíná éra sporných privatizací, v souvislosti s kterými často zaznívá nejen Sobotkovo jméno, ale i jméno jeho známého.

Privatizace a sféry vlivu

Osoba Radka Pokorného figuruje v příběhu Mostecké uhelné společnosti (MUS).

Jako advokát pracuje pro Antonína Koláčka, který se podílel na privatizaci této společnosti. Koláček z důlního podniku vyvede na sedm miliard do spřátelených firem, zvláště investiční skupiny Appian Group.

České dráhy neposlechly Ťoka. Škodě zaplatí za prohranou arbitráž

Tehdejší ministr financí Sobotka o rozkrytí podezřelého převodu neusiluje a Koláček a spol. jsou o mnoho let později ve Švýcarsku zatím nepravomocně odsouzeni za podvod. Téže skupině odprodal Sobotka i Škodu Holding (dnes Škoda Transportation), již zastupuje opět Pokorný.

Ale pokračujme: Sobotka stojí jako ministr také u prodeje dolů Sokolovské uhelné v roce 2004. Tehdy je odmítnuta o půl miliardy vyšší nabídka společnosti International Power a firmu nakonec získává Sokolovská těžební, kterou ovládají manažeři dolů, za 2,6 miliardy korun.

Sobotkův přítel Pokorný zastupuje dva většinové vlastníky Sokolovské uhelné Františka Štěpánka a Jana Rokose. Obchod schvaluje podpisem za Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Kamil Rudolecký. Jen dva dny předtím, než přešly kompetence na Evropskou komisi.

Rudolecký je dnes náměstkem na ministerstvu dopravy, dosazeným ČSSD - tedy pod vlivem Sobotky a Pokorného. Tato pozice je důležitá i z pohledu aktuálního účinkování Pokorného, který stojí na straně soukromých firem, jež vedou se státem spor kvůli dálnici D47.

V září 2004 Grossova vláda v přímém prodeji přenechá za 4,1 miliardy korun 45,9 procenta akcií OKD společnosti Karbon Invest podnikatelů Koláčka, Otavy a Przybyly. Správcem státní kasy zodpovědným za prodej není nikdo jiný než dnešní premiér Sobotka; sám ho navrhne. Karbon Invest je poté prodán kyperské společnosti RPG Industries, za níž stojí Zdeněk Bakala. Pro tohoto nového majitele OKD začne Radek Pokorný pracovat, čímž se dostane blízko k Bakalovu mediálnímu domu.

Jenže se ukáže, že podíl mohl být prodán výrazně pod cenou a že Česku mohla být způsobena dvacetimiliardová škoda. Privatizací OKD se proto zabývá Evropská komise. Česka se ptá, jak vysvětlí rozdíl mezi předpokládanou tržní hodnotou privatizovaného podílu státu (10 miliard korun) a cenou, za niž stát podíl zprivatizoval (4,1 miliardy korun).

Do Bruselu odpověď posílá Sobotka, přičemž ji za ministerstvo financí zpracuje advokátní kancelář Radka Pokorného, tj. právní zástupce vlastníka OKD. Je zjevné, že advokáti kupce nemají zájem nízkou privatizační cenu zpochybnit.

Rozhodčí soud - vrcholné dílo

Další podezření ze střetu zájmů vyvolává Pokorného angažmá ve sporech kolem dálnice D47, v nichž jeho právní kancelář vystupuje proti státu a zastupuje společnost Eurovia. Pokorný je přitom i místopředsedou rozhodčího soudu, kde spory probíhají.

A právě soukromý rozhodčí soud, který jedná neveřejně, je Pokorného vrcholným dílem, neboť ho spoluzaložil. Naopak dílem politiků je to, že stát sjednával v tendrech se soukromými firmami (většinou těmi, co Sobotka „pomáhal“ zprivatizovat) rozhodčí doložky. Podle nich se případné spory měly řešit u rozhodčího soudu.

Ať tak či onak, jde o miliardový byznys (zčásti z peněz daňových poplatníků), proti němuž byly Dalíkovy „kejkle“ dětskou hrou na vojáčky.

Je-li totiž někdo talentovaný, tak Radek Pokorný, mezi jehož klienty patří i ČEZ a mnohé další společnosti. A jestliže má chvilku volno, věnuje se činnosti v orgánech Nadace Martina Romana, exšéfa elektrárenského gigantu.

Ve sporech kolem dálnice D47 zastupuje advokátní kancelář Radka Pokorného společnost Eurovia.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.