Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Babišova pivní otočka

  9:04aktualizováno  9:04
Andrej Babiš vytáhl těžký kalibr. Ohlásil, že navrhne snížení daně z přidané hodnoty o 11 procentních bodů ze stávajících 21 procent u točeného piva. I kdyby se sníženi DPH u piva Babišovi nepodařilo prosadit, je to z jeho strany geniální tah, a to hned na několika frontách.

Ministr financí Andrej Babiš při pátečním jednání Poslanecké sněmovny (27. listopadu 2015) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Motivací k takovému kroku má Andrej Babiš více. Marketingová a krizová sekce Hnutí ANO opět prokázala, že není neschopná a dokáže využít jakékoliv slabosti české společnosti k naplnění svých cílů a zvýšení popularity u voličů.

Kamil Švec

Politolog Kamil Švec

Působí na Katedře politologie FSV UK v Praze. Odborně se zaměřuje na formování vlád a koaliční vyjednávání. Zabývá se zejména českou politikou a politikou na úrovni krajů a obcí.

V řadě první: Babiš oznámil záměr snížit daň jen deset dní poté, co vláda, jejímž je místopředsedou, schválila Akční plán pro oblast alkoholu, tabáku a hazardu (dostupný zde). V tomto plánu se mimo jiné uvádí, že „12,5 % osob starších 15 let denně pije alkohol. Alarmující je situace mezi dětmi, kdy 16 % patnáctiletých pravidelně kouří cigarety a téměř 20 % pravidelně pije alkohol“.

Vláda tvořená mimo jiné také hnutím ANO se proto zavázala snížit konzumaci o 3,5 % čistého alkoholu do roku 2018 a dokonce o 5 % do roku 2020. To je samozřejmě chvályhodné, nicméně zlevnění piva zřejmě nebude tím správným nástrojem, jak snižovat spotřebu alkoholu. Andrej Babiš tedy již jako tradičně vymazal z hlavy vše, co se událo minulý týden, a začíná s čistým svědomím prosazovat to, co se hodí jemu, navzdory schváleným usnesením, akčním plánům a podobně.

Komplikovaná EET

Lídr hnutí nic nedělá samoúčelně a deklarovaná snaha zlevnit pivo je hnána snahou naklonit si na svoji stranu provozovatele malých hospod a restaurací, kterým se nezamlouvá zavedení elektronické evidence tržeb.

Babišova úvaha je poměrně jednoduchá. Když se sníží daň na pivo, hospodští a restauratéři budou moci mít vyšší marži, i kdyby měli mít na zlevněném půllitru jen o korunu navíc. Odpor proti EET se minimálně sníží a ministr financí si na svoji stranu nakloní alespoň část drobných živnostníků. Argument opozice, že evidence tržeb zahubí vesnické hospody, bude mít vážné trhliny. Babiš tak v dlouhodobém horizontu nic neriskuje a může jen získat. V rozpočtu ministerstva se nižší pivní daň neprojeví a oponentů proklínané EET ubude.

Marketing a snaha získat podporu jakýmikoli prostředky nabraly s Andrejem Babišem v české politice nečekaných rozměrů. Navzdory tomu, co prosazuje vládní koalice, ANO s Babišem v čele prosazuje jen sebe a své nápady. Hnutí je tak stranou vládní, která se ale permanentně chová jako strana opoziční. A vychází to. V průzkumech CVVM hnutí jasně vítězí (volební model zde).

Je to vlastně všechno logické a zapadá to do sebe. Babiš má všechno promyšlené. Jak známo, pivo je velmi oblíbeným nápojem mladistvých. A pokud se zlevní, naplní se jeden z mála Babišových slibů a jeho hnutí. Aby tu chtěly žít i naše děti... Stranou necháváme, že se blíží krajské volby a kampaň probíhá všemi možnými prostředky.

Autor:






Hlavní zprávy

Future Recruitment s.r.o.
Specialista firemních produktů

Future Recruitment s.r.o.
Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.