Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Babišova pivní otočka

  9:04aktualizováno  9:04
Andrej Babiš vytáhl těžký kalibr. Ohlásil, že navrhne snížení daně z přidané hodnoty o 11 procentních bodů ze stávajících 21 procent u točeného piva. I kdyby se sníženi DPH u piva Babišovi nepodařilo prosadit, je to z jeho strany geniální tah, a to hned na několika frontách.

Ministr financí Andrej Babiš při pátečním jednání Poslanecké sněmovny (27. listopadu 2015) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Motivací k takovému kroku má Andrej Babiš více. Marketingová a krizová sekce Hnutí ANO opět prokázala, že není neschopná a dokáže využít jakékoliv slabosti české společnosti k naplnění svých cílů a zvýšení popularity u voličů.

Kamil Švec

Politolog Kamil Švec

Působí na Katedře politologie FSV UK v Praze. Odborně se zaměřuje na formování vlád a koaliční vyjednávání. Zabývá se zejména českou politikou a politikou na úrovni krajů a obcí.

V řadě první: Babiš oznámil záměr snížit daň jen deset dní poté, co vláda, jejímž je místopředsedou, schválila Akční plán pro oblast alkoholu, tabáku a hazardu (dostupný zde). V tomto plánu se mimo jiné uvádí, že „12,5 % osob starších 15 let denně pije alkohol. Alarmující je situace mezi dětmi, kdy 16 % patnáctiletých pravidelně kouří cigarety a téměř 20 % pravidelně pije alkohol“.

Vláda tvořená mimo jiné také hnutím ANO se proto zavázala snížit konzumaci o 3,5 % čistého alkoholu do roku 2018 a dokonce o 5 % do roku 2020. To je samozřejmě chvályhodné, nicméně zlevnění piva zřejmě nebude tím správným nástrojem, jak snižovat spotřebu alkoholu. Andrej Babiš tedy již jako tradičně vymazal z hlavy vše, co se událo minulý týden, a začíná s čistým svědomím prosazovat to, co se hodí jemu, navzdory schváleným usnesením, akčním plánům a podobně.

Komplikovaná EET

Lídr hnutí nic nedělá samoúčelně a deklarovaná snaha zlevnit pivo je hnána snahou naklonit si na svoji stranu provozovatele malých hospod a restaurací, kterým se nezamlouvá zavedení elektronické evidence tržeb.

Babišova úvaha je poměrně jednoduchá. Když se sníží daň na pivo, hospodští a restauratéři budou moci mít vyšší marži, i kdyby měli mít na zlevněném půllitru jen o korunu navíc. Odpor proti EET se minimálně sníží a ministr financí si na svoji stranu nakloní alespoň část drobných živnostníků. Argument opozice, že evidence tržeb zahubí vesnické hospody, bude mít vážné trhliny. Babiš tak v dlouhodobém horizontu nic neriskuje a může jen získat. V rozpočtu ministerstva se nižší pivní daň neprojeví a oponentů proklínané EET ubude.

Marketing a snaha získat podporu jakýmikoli prostředky nabraly s Andrejem Babišem v české politice nečekaných rozměrů. Navzdory tomu, co prosazuje vládní koalice, ANO s Babišem v čele prosazuje jen sebe a své nápady. Hnutí je tak stranou vládní, která se ale permanentně chová jako strana opoziční. A vychází to. V průzkumech CVVM hnutí jasně vítězí (volební model zde).

Je to vlastně všechno logické a zapadá to do sebe. Babiš má všechno promyšlené. Jak známo, pivo je velmi oblíbeným nápojem mladistvých. A pokud se zlevní, naplní se jeden z mála Babišových slibů a jeho hnutí. Aby tu chtěly žít i naše děti... Stranou necháváme, že se blíží krajské volby a kampaň probíhá všemi možnými prostředky.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.