Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolonám v Praze zabrání počítač

  17:51aktualizováno  1. srpna 9:02
Nekonečné kolony aut, které se dennodenně táhnou po pražských ulicích, by za pár let mohly zmizet. Nejen kvůli dokončenému silničnímu okruhu, ale i kvůli modernímu informačnímu systému pro řidiče. Praha plánuje systém vybudovat do roku 2010 za 1,3 miliardy korun.

Systém by měl automaticky snížit i rychlost na Jižní spojce, aby se řidiči nedostali do zácpy. | foto: Michal Šula

V ulicích bude instalováno šedesát informačních tabulí, na nichž budou řidičům nepřetržitě poskytovány aktuální informace z provozu.

Dispečeři z nové centrály na ně budou posílat informace o dopravních zácpách, nehodách a nabídnou řidičům i možnosti, kudy ucpané ulice objet. Podobné tabule už mohou Pražané několik let vidět na dvanácti místech v metropoli. Například v ulicích kolem Barrandovského mostu.

Systém pozná kolonu a uzavře silnici
"Z centrály budou dispečeři sledovat hustotu provozu ve městě. Když se někde bude tvořit kolona, budou moci od stolu například prodloužit zelenou na semaforu nebo varovat řidiče, aby včas kolonu objeli," popsal mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Podle něj tento moderní systém přivítají zejména hasiči, policisté a záchranáři. Obsluha dispečinku jim totiž bude moci uvolnit v případě zásahu cestu městem.

K orientaci v dopravě budou dispečerům sloužit nejen kamery městského kamerového systému, ale též detektory zabudované ve vozovce, jež budou počítat, kolik se v určitých úsecích silnic zrovna pohybuje automobilů. Těchto čidel město nakoupí celkem sto.

"Tak bude možné například regulovat dopravu na Jižní spojce," uvedl Mrázek. Pokud bude provoz na hlavních tazích houstnout, počítač buď uzavře nájezdy, nebo zde sníží nejvyšší povolenou rychlost.

"Tento systém funguje na německých dálnicích. Když detektory spočítají, že je v úseku hodně aut, tak automaticky zakážou například kamionům předjíždět nebo sníží rychlost,“ doplnil dopravní odborník Petr Šlégr.

Město navíc plánuje, že padesát křižovatek vybaví semafory. Tím jejich počet v Praze stoupne na 560.

Praha chce o pomoc s vybudováním moderního dopravního systému požádat Evropskou unii. Ta by mohla uhradit až 85 procent nákladů.

Tabule poradí, jak dojet bez problémů
Informační systémy pro řidiče už běžně fungují ve švédských městech, americkém Washingtonu či japonském Tokiu. Svoji zkušenost s nimi má i český programátor Tomáš Dostál, který žije ve Washingtonu. Na začátku července se potřeboval dostat do několik stovek kilometrů vzdáleného Baltimoru, obával se však, že zůstane stát v zácpě.

V americké metropoli totiž zrovna vrcholila dopravní špička a ulice byly přeplněné auty. "Sice se nejelo nejrychleji, ale nestál jsem nikde. Světelné cedule u silnice mě navedly na trasu, kde zácpy nebyly," pochvaloval si pak Dostál.

Právě silniční koridor vedoucí z Washingtonu na sever je totiž vybaven inteligentním dopravním systémem, který automaticky řídí dopravu ve velkoměstě i na dálnici. "Cedule dávají řidičům několik variant, kudy jet. A také je informují, jak dlouho jim cesta bude trvat," popsal Dostál.

Pražané se podobných tabulí rovněž dočkají. "Počítáme s tím, že do roku dvou bychom toto zařízení instalovali na Jižní spojce," potvrdil Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství.

Řidiči jedoucí po této silnici třeba z Hostivaře na Smíchov tak budou například vědět, že je lepší sjet a pokračovat přes Vršovice. Do roku 2010 pak mají být stejné tabule na obou silničních okruzích i všech radiálách.

Tabule nebudou jen informovat řidiče o kolonách a cestovních dobách, ale budou zároveň umět řídit provoz. "Třeba zakázat předjíždění nebo snížit povolenou rychlost, aby se kolonám předešlo," tvrdí Pivec.

Inteligentní doprava


Informační tabule - 60 ks

informace o kolonách, nabídka objízdných tras, cestovní doba po různých trasách, informace o námraze na vozovkách, informace o parkovištích P+R

Řídící tabule - 40 ks

snížení rychlosti v hustém provozu, uzavření silnice při nehodě, řízení semaforů na dálku

Přednost pro vozy MHD
Mnohem více, než je tomu nyní, mají být za tři roky v pražském provozu upřednostňovány tramvaje a autobusy městské hromadné dopravy. Už dnes Dopravní podnik vybavuje své vozy zařízením, které dokáže ovládat semafory na křižovatkách. Když se vozidlo blíží ke světelné křižovatce, vyšle signál do řídící jednotky semaforu a v jeho směru naskočí zelená.

Preferenci hromadné dopravy si cestující pochvalují například v Čimické ulici nebo na Podolském nábřeží. Brzy k nim mají přibýt další ulice.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Co dělat, aby váš hlas nepropadl? V triku s rudou hvězdou k volbám nechoďte

Už za několik hodin začnou sněmovní volby. Jak volit, abyste nepřišli o hlas? Musíte mít platný průkaz totožnosti, politicky neutrální oblečení a vhodit...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Stavbu obchvatu brzdí ministr, tvrdí starosta Mohelnice. Ťok se ohradil

Ostrá slovní přestřelka se rozhořela mezi starostou Mohelnice a ministrem dopravy Danem Ťokem. Starosta tvrdí, že resort společně s Ředitelstvím silnic a...  celý článek

U brněnské hvězdárny spadl podivný objekt.
Chci je oškubat, přiznává youtuber. Na dotaz o UFO radnice musí odepsat

Provokující český youtuber s přezdívkou MikeJePan zasypal radnice měst nejen v Libereckém kraji dotazy na výskyt UFO. Smyslem jeho aktivity ale není dozvědět...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
SAMOSTATNÝ/Á ÚČETNÍ

Grafton Recruitment Praha
Ústecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.