Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolmé stěny v tunelech jsou riziko, úpravy by ale byly drahé a náročné

  13:24aktualizováno  13:24
Následky úterní nehody ve švýcarském tunelu mohly být mnohem méně tragické, kdyby stěna nouzové odstavné plochy nebyla přímo kolmo proti směru jízdy. Shodují se na tom experti, které redakce oslovila. Stavitele ale nic nenutí, aby tunely budovali bezpečnější. Navíc, jakékoli změny už postavených tunelů jsou neúměrně drahé a technicky náročné.

Autobus narazil čelně do stěny nouzového parkoviště. | foto: Reuters

Zahraniční média i čtenáři v diskusích si po nehodě, při níž autobus plný belgických dětí havaroval ve švýcarském tunelu, často kladou otázku, proč odstavná nouzová plocha v tunelu končila kolmou stěnou. Právě do ní autobus narazil a nehodu nepřežilo 28 lidí, z toho 22 dětí (více o nehodě čtěte zde).

Fotogalerie

"I já se ptám, proč jsou odstavné plochy řešeny takto. Je to hrubá chyba a standardy by na tuto tvarovou podmínku měly pamatovat. V takřka všech evropských tunelech najdete únikové zóny, které mají podobně hloupý tvar," řekl iDNES.cz dopravní expert Petr Moos z pražské ČVUT. Normy pro tunely podle něj vyžadují, aby v dopravní cestě nebyly překážky. Nouzové stání je však už mimo jízdní pruh.

Nehoda autobusu

Přitom by podle Moose stačilo, aby před kolmou stěnou byl retardér nebo nějaká jiná zábrana, která by vůz směřující čelně proti zdi svedla stranou. Nebo aby zeď byla šikmá, ne kolmá. Náraz by pak nebyl zdaleka tak ničivý.

"Šikmá stěna není špatný nápad, následky té nehody by byly méně tragické," domnívá se i specialista na dopravní nehody Jindřich Šachl. Upozorňuje ale, že v obousměrném tunelu by taková stěna svedla vůz do protisměru.

Výklenky s kolmou stěnou se objevují i na českých dálnicích. "Situace v celé Evropě je obdobná. České normy jsou kompatibilní s evropskými, které byly od dob tunelových havárií v Alpách výrazně zpřísněny," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Správce dálnic však tvrdí, že české tunely jsou v porovnání se zahraničními bezpečné, protože jsou nové, a vyhovují proto nejnovějším směrnicím.

Problém? Peníze

Jakékoli bezpečnostní úpravy mnohdy desítky let starých tunelů naráží na zásadní problém: peníze. "Náklady na zřízení takové šikminy by byly obrovské. Výklenek se dodělává zvlášť a je narušením klenby tunelu. Je to staticky náročná věc," řekl šéf Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. 

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Podle něj je ale možné, že se v daném tunelu v budoucnu objeví třeba svodidlo. "Po jakékoli závažné nehodě se vždy vyhodnocuje, čím to bylo a zda se tomu nedalo zabránit. Je možné, že experti přijdou na to, že by se jinou úpravou výklenku to riziko snížilo," dodal Pospíšil. 

Na finanční stránku věci upozorňuje i znalec Ivo Drahotský. "Stávající tunely se dají v současnosti těžko nějak razantně měnit kvůli enormně vysokým nákladům," domnívá se. 

Přesto by podobné změny nejspíš pomohly zachránit lidské životy. "Z hlediska působení na posádku a na ty děti, cokoli jiného kromě přímého čelního střetu by mělo daleko menší následky," konstatuje Drahotský.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muzejní úzkorozchodná drážka Kateřina v Novém Drahově.
VIDEO: Vláček s turisty místo jílu ukončil sezonu, jezdil i „hadrák“

Když vyjede z depa v Novém Drahově u přírodní rezervace SOOS nedaleko Františkových Lázní malý vláček, připadají si lidé jako v pohádce. Miniaturní vagonky,...  celý článek

Protest pražských taxikářů na ruzyňském letišti proti šoférům Uberu (18. 9....
Taxikáři dali Krnáčové ultimátum kvůli Uberu, hrozí blokádou

Pražští taxikáři žádají primátorku Adrianu Krnáčovou, aby do pátku vyřešila jejich spor s řidiči aplikace Uber. Pokud tak neučiní, zablokují vybranou ulici....  celý článek

Schafberg, Rakousko
100 POHLEDŮ: Zhluboka dýchat a oddat se Slunci na vrcholu Schafbergu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.