Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem běženců se točí stovky miliard. Pašerákům svěří i poslední libru

  2:26aktualizováno  2:26
Cesta ze Sýrie stojí uprchlíky celoživotní úspory, často se na ni skládá široké příbuzenstvo. Ti nejzámožnější neváhají platit miliony syrských liber, aby se jejich rodina vyhnula přeplněným člunům. Za posledních 15 let už konty pašeráků proteklo v přepočtu 430 miliard korun, další tisíce běženci utratí v Evropě.

Zadržený uprchlík na srbsko-maďarské hranici (14. září 2015) | foto: AP

„Chtěli jsme mít jistotu, že si nenamočí ani palec,“ líčí reportérovi agentury Reuters matka šestadvacetiletého Tarika. Mladý Syřan se před rokem vydal z válkou zmítané země do Evropy netradiční cestou - přes Spojené arabské emiráty, kde vystudovaný marketingový specialista nějaký čas pracoval v rodinné firmě.

Uprchlická krize

Z dubajského letiště zamířil do Turecka, pak se připojil k jedné z obvyklých plaveb na řecké ostrovy. Cesta, na jejímž konci Tarik začal nový život ve Švédsku, rodinu vyšla v přepočtu na 80 tisíc korun. „Hledali jsme různé možnosti a zjistili, že pokud si připlatíte, dosáhnete na pětihvězdičkovou cestu,“ vzpomínají Tarikovi příbuzní.

Příplatek za cestu přes Dubaj mladého běžence ušetřil nebezpečné cesty z Damašku k tureckým hranicím, během níž se mohl snadno připlést do všudypřítomných bojů mezi armádou Bašára Asada, demokratickou opozicí a teroristy v čele s Islámským státem.

Většina běženců však volí levnější a nebezpečnější cestu. Zhruba 1 100 kilometrů dlouhá cesta ze syrského Aleppa do Izmiru, odkud vyplouvají lodě k řeckým břehům, se dá podle americké ABC překonat po silnici za 24 hodin, což běžence vyjde v přepočtu zhruba na 2 400 korun.

Zhruba o polovinu levněji vyšla podle listu The Guardian letos na jaře cesta autobusem z Damašku do jordánského přístavu Akaba, odkud se dá za 1 500 korun přeplout do Egypta a pokračovat dál po moři.

Soukromý člun vyjde na 100 tisíc dolarů

Nebezpečí ovšem čeká i daleko za hranicemi Sýrie. Podle tureckého deníku Hürriyet letos ve vlnách Egejského moře zahynulo 274 běženců mířících na řecké ostrovy, dalších 2 650 lidí se podle Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) utopilo ve Středomoří.

I zde však existuje možnost připlatit si za větší pohodlí a bezpečí. Nejvíce riskují pasažéři přetížených nafukovacích člunů a dřevěných loděk, jejichž majitelé si podle agentury Reuters za jednoho běžence účtují ceny kolem 750 dolarů - v přepočtu asi 17 tisíc korun.

Fotogalerie

Atmosféru na palubě přeplněné uprchlické bárky na jaře popsal Hašim Alsukí, někdejší šéf IT oddělení damašské vodovodní správy.

Běženci jsou podle něj naskládaní jeden na druhého v několika vrstvách, nemohou se pohnout. Pokud se některému z pasažérů kvůli velkým vlnám udělá během cesty nevolno, tak během pár minut zvrací takřka všichni, citoval Alsukího deník The Guardian.

Kdo se chce protáhnout a poruší formaci, schytá od pašeráků silný kopanec. Pokud se navíc loď uprostřed moře dostane do potíží, velká část cestujících nemá šanci z panikařícího davu uniknout. Kdo se o své blízké bojí a chce jim zajistit bezpečnou plavbu, neváhá dát pašerákům tučnou sumu navíc.

Za soukromý gumový člun pro zámožnou syrskou rodinu, která se chtěla plavit sama, dostal jeden z pašeráků podle britských novinářů dokonce 100 tisíc dolarů, v přepočtu téměř dva a půl milionu korun. Na internetu se stejná plavidla americké značky Zodiac dají sehnat i stokrát levněji, převaděčské gangy však dobře vědí, jak zoufalství a obavy o život přetavit v tučný zisk.

V moři umírají tisíce běženců. Jejich symbolem se stal syrský chlapec Ajlan:

Převaděčské gangy si přijdou na stovky miliard

Tržby zločineckých organizací, které uprchlíkům z Blízkého východu a afrických zemí slibují nový bezstarostný život v Evropě, dlouhodobě mapují novináři zapojení do projektu The Migrant’s Files.

Statistiky imigračních úřadů a svědectví uprchlíků, kteří o své cestě do Evropy promluvili v médiích, je přivedlo k neuvěřitelnému číslu: Za posledních patnáct let už si pašeráci podle odhadů vydělali nejméně 16 miliard eur, v přepočtu přes 430 miliard korun (jak číslo vzniklo, se dočtete v angličtině zde).

Kde berou Syřané peníze?

Tisíce dolarů, které si pašeráci za přepravu běženců účtují, se v bojem zmítané Sýrii shání těžko. Není to ovšem nemožné.

Pokud do Evropy cestují celé široké rodiny, jde obvykle o někdejší syrskou elitu. Mnozí migranti mají vysokoškolské vzdělání.

Nemůže-li vycestovat celá rodina, vyrazí jeden její člen, na jehož cestu se složí široké příbuzenstvo.

Rodina spoléhá na to, že se vyslaný Syřan v Evropě uchytí a bude domů posílat peníze, případně že se díky němu do nové země později legálně dostane i zbytek rodiny. Na první cestu se vydávají ti lidé, u nichž je největší šance, že cestu přežijí a najdou si práci. Proto na fotografiích běženců často převažují mladí muži.

Na cestu si běženci obvykle berou jen jedno zavazadlo s nejnutnějšími věcmi, zbytek majetku včetně domu často prodají.

Samozřejmě nelze vyloučit, že určitou část migrantů připlouvajících k evropským břehům dotují i teroristické organizace, které vlnu uprchlíků využívají k rozvíjení sítě. Šéf německé kontrarozvědky BfV v pátek uvedl, že se této hrozby neobává. Některé z přijíždějících běženců by však časem mohli zlákat islamisté, kteří už v Evropě jsou.

Pro srovnání, tato částka by hned čtyřikrát pokryla stomiliardový schodek, se kterým pro letošek počítá státní rozpočet České republiky. Odhad přitom zahrnuje pouze výdělky pašeráků, kteří se starají o převoz migrantů přes moře.

Pokud přitom běžencům ze Sýrie - nebo třeba Pákistáncům s falešnými syrskými pasy - po setkání s nimi ještě nějaké peníze zbudou, další stovky eur často utratí za cestu do své vysněné země: Německa, Anglie nebo Švédska.

Útrapy v náklaďáku za 400 eur

Když rakouská policie na konci srpna objevila v odstaveném chladicím voze 71 mrtvých běženců včetně dětí, reportéři německého magazínu Spiegel se vydali za matkou jednoho z pašeráků zodpovědných za jejich smrt. Zajímalo je, na kolik pasažéry slíbená cesta Budapešti do Vídně vyšla.

Zločinecký gang si podle jejich zjištění za jednoho přepraveného běžence účtoval 300 až 400 eur. V přepočtu cesta vyjde na více než 10 tisíc korun, což zhruba desetkrát převyšuje cenu běžné jízdenky na vlak. Převaděči svá vozidla obvykle naplní k prasknutí, peníze od běženců vybírají předem a na tom, zda pasažéři do cíle dorazí v pořádku, už jim příliš nezáleží.

Příležitost k snadnému výdělku vycítili také někteří Švédi a Dánové. Za převoz čtyř běženců osobním autem z Itálie do Kodaně si podle listu The Guardian majitelé od každého pasažéra účtují 750 eur, tedy asi 20 tisíc korun. Pokud chtějí běženci pokračovat až do švédského Malmö, musí si pár tisíc připlatit. V severní Francii zase pašerácké gangy migrantům pomáhají překonat kanál La Manche, obvykle v útrobách kamionu (o tricích, které používají, čtěte zde).

Běženci na cestách po Evropě riskují životy za ceny, které mnohonásobně převyšují náklady na veřejnou dopravu. Cesta linkovým autobusem nebo vlakem však znamená vysoké riziko, že je zadrží policie.

Podle evropských pravidel měli požádat o azyl v první bezpečné zemi, kam se dostali, což pro naprostou většinu běženců znamená Řecko nebo Itálie. Touha po životě v jejich vysněné zemi je však mnohdy silnější než strach z toho, že své životy a peníze vkládají do rukou organizovaných zločinců.

Hlavní trasy migrantů do Evropy

Hlavní trasy migrantů do Evropy

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.