Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Kolik přibral králík? A co udělat s přelidněním? Ministr vyzkouší školáky

  • 91
Dokážou školáci vymyslet k textu výstižný nadpis? Spočítají, kdy přijede zpožděný vlak? Umí odpovědět v angličtině na dopis? To by měly ukázat srovnávací testy pro páťáky a deváťáky. Ministerstvo školství zveřejnilo, co se v nich objeví. Zároveň vyzvalo pedagogy, ať se k obsahu vyjádří.

Ministerstvo školství zveřejnilo ukázky standardů, tedy to, co by školáci měli umět, spolu s ukázkovými testy na metodickém portálu Rámcového vzdělávacího programu. Ministr Josef Dobeš zároveň vyzval pedagogy, aby v diskusi na webu materiály okomentovali.

JAK UKÁZKOVÉ STANDARDY VYPADAJÍ?

Podívejte se, z čeho by ministerstvo školství chtělo žáky testovat:

český jazykmatematikaangličtina

"Máte prostřednictvím otevřené diskuse jedinečnou možnost podílet se na tvorbě a výsledné podobě standardů a připravovaných testů. Věřím, že této možnosti využijete a zúročíte své bohaté zkušenosti z praxe," vzkázal kantorům.

Ministerstvo zajímá, zda jsou standardy sepsané srozumitelně a zda jsou úlohy dostatečně ilustrativní. Ptá se také, zda může podle učitelů výsledky zkreslit to, že budou školáci na otázky odpovídat na počítačích. Ministerstvo totiž chce, aby se testovalo on-line. Učitelé mají na komentář měsíc, pak začne rezort pracovat na finální podobě standardů.

ČESKÝ JAZYK

Ukázková úloha pro 5. ročník

Který nadpis patří ke kterému textu?

1. O rychlonohém vraníkovi.
2. Ze světa klusáků.
3. Kůň pomáhá léčit.
4. Také máte svého koníčka?
5. Český teplokrevník.

A) Novinová zpráva o výsledcích závodů koní.
B) Článek v časopise o lidech se zdravotním postižením.
C) Výklad v encyklopedii koní.
D) Pohádka.
E) Reportáž z výstavy modelových železnic.

Standardy mají pomoct školám, aby věděly, co učit. Něco ze standardů se pak objeví v plošném testování a výsledky mají posloužit školám, aby věděly, kde ve výuce mají přidat a kde naopak nemusí.

Pilotně chce ministr testovat žáky letos v říjnu na stovce škol, příští rok v červnu by pak generálka měla čekat všechny školy. Na ostro by srovnávací testování mohlo odstartovat v roce 2013.

"Pokud to ale nepůjde, dokážu si představit, že uděláme ještě jedno testování o rok později," řekl ministr minulý týden (viz Malou maturitu si páťáci a deváťáci vyzkouší v říjnu).

Školáci si vyplní testy z českého jazyka, matematiky, angličtiny a všeobecného přehledu. V ukázkových testech z češtiny se objevují úlohy, které ověřují, zda školáci dokážou porozumět textu, mají dobrou slovní zásobu a umí formulovat hlavní myšlenku. U matematiky zaokrouhlují či počítají, v jakém měřítku je zakreslena mapa. V angličtině doplňují chybějící výrazy nebo předvádějí znalost různých frází.

O komentář standardů požádal iDNES.cz pedagogy z pražské Základní školy Mendelova. "Nejvíce připomínek měly učitelky anglického jazyka," uvedla ředitelka školy Martina Thumsová.

Jeden text pro páté ročníky jim přišel těžký (John loves sports). "Vazba to go running, to go swimming je pro běžné páťáky obtížná. Také dopis Kimovi obsahuje dlouhé, složité věty, jsou tam i věty podmínkové, to by jim asi většinou nešlo," shodly se učitelky angličtiny.

U matematiky pro páťáky se pedagogický sbor sice shodl, že úlohy jsou v pořádku, pro přijímací řízení na gymnázia jsou ale podle nich naprosto nedostačující. Tu samou připomínku mají i u českého jazyka.

MATEMATIKA

Ukázková úloha pro 9. ročník

Lucka se starala o králíka a pravidelně ho každý měsíc vážila. Hodnoty si zapisovala do tabulky: únor 200 g / březen 400 g / duben 750 g / květen 1050 g / červen 1300 g / červenec 1500 g

Vypočtěte, jaký je průměrný měsíční přírůstek hmotnosti králíka. Zjistěte, kolik kilogramů bude vážit králík za dalších 5 měsíců, bude-li průměrně přibývat už jen 120 g měsíčně.

U matematiky pro deváťáky je podle učitele Jana Junga dokonce v první úloze špatné zadání, ostatní úkoly jsou ale v pořádku a odpovídají tomu, co mají žáci v posledním ročníku umět. "Já osobně je považuji za velmi lehké," dodala Thumsová.

Co znamená přelidnění světa?

Ministerstvo zveřejnilo i standardy ze zeměpisu, dějepisu, přírodovědy či výtvarné výchovy, které jsou ale pouze jednostránkové. K výchově k občanství například stojí pouze toto: Tematickým okruhem mají být "Mezinárodní vztahy, globální svět".

Očekávaný výstup má být, že žák uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva.

Jako ilustrační úloha je uvedeno: Vysvětli podrobněji, co znamená "přelidněnost světa" (spisovně přelidnění, pozn. red.) jako jeden z globálních problémů. Uveď příčiny a důsledky tohoto jevu. Vymysli možné řešení problému.

Žák pak může odpovědět například: "Přelidněnost světa znamená, že přírodní zdroje jsou omezené a nejsou sto (správně s to, pozn. red.) uživit vzrůstající počet obyvatel. Příčinou může být například špatná populační politika, důsledkem mohou být hladomory. Možným řešením je např. osvěta obyvatel - plánované rodičovství."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video