Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem tunelu Blanka budou cyklopruhy, projeďte se animací

  14:20aktualizováno  14:20
Při stavbě tunelu Blanka se myslí i na cyklisty. Do projektů se ovšem vyhrazené pruhy dostaly až později. Milovníci šlapání do pedálů tak pojedou téměř šest kilometrů přímo vedle aut. Není to sice ideální řešení, ale nejlepší možné, shodují se oslovení odborníci.

Michal Křivohlávek z občanského sdružení Auto*mat, které se zabývá pražskou dopravou, si myslí, že je to jen provizorní varianta. "Pár let to může fungovat, pak se ukáže, že to bylo lehkomyslné a bude se to muset znovu řešit," tvrdí.

"Charakter stavby tunelu Blanka je ze své podstaty nepřátelský k chodcům a cyklistům," domnívá se Křivohlávek, který je už dva roky zároveň členem magistrátní komise pro cyklistickou dopravu.

Tunelový komplex Blanka"Dnes je situace v Praze pro cyklisty tristní a na videu se zdá být lepší," myslí si expert na dopravu Stanislav Huml.

Předseda magistrátní Komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák namítá: "Je větší ochrana vyhradit cyklistům pruh, nebo je nechat jezdit mezi auty? My je tam nepřivádíme, oni tam už jsou."

Tunel Blanka je součástí budovaného vnitřního městského okruhu. Radnice si od něj slibuje, že pomůže dopravu v Praze zklidnit. S přípravami projektu se začalo už v roce 1973. Tehdy se však s pruhy pro cyklisty nepočítalo. S přibývajícími roky se však situace změnila a pruhy se v okolí tunelu "dokreslily".

"Inženýři se snažili dělat, co šlo, lepili cyklopruhy na dálnice, což se dělá velmi obtížně," nastínil Křivohlávek. "Projekt odmítli změnit z časových důvodů. To by podle mne však byla jediná správná cesta," myslí si.

Kolařům tak v metropoli přibude více než pět kilometrů nových cest. V okolí tunelu Blanka se počítá s jeden a půl metru širokými cyklopruhy.

"Chvála i kritika může být v tomto případě dohromady. Na pražské poměry je to průlomové řešení," konstatoval Křivohlávek.

"Je to jediná možnost integrace cyklistické dopravy jako má Paříž, Brusel, Brémy nebo Berlín," doplnil Polák.

CO JE Co podle stupně ochrany cyklistů

- cyklotrasa - nulový stupeň ochrany, značená trasa, jak se dostat z bodu A do bodu B. V Praze jich je v současné době 700 km, rozšiřují se na 1 300 km. Jsou první orientací pro cyklisty.
- cyklopiktokoridor (cyklostopa) - novinka, šipky a kolo na silnici upozorňují řidiče, že tudy jezdí cyklisté. V zákoně žádný stupeň ochrany nemá, je to ale pasivní varování řidičům, že se tady může cyklista objevit.
- cyklopruhy - značené V14, široké 1,5 metru. Auto na něj vjet nesmí, jen při vjíždění a vyjíždění z komunikací. Bývají červeně značeny.
- cyklostezka - nejvyšší stupeň ochrany. Je pouze pro cyklisty, bruslaře a lyžaře. Druhá nižší cyklostezka zahrnuje provoz chodců a cyklistů dohromady. Platí zde ochrana před automobily.
- chráněný je i pohyb cyklistů v metru a tramvajích

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

U brněnské hvězdárny spadl podivný objekt.
Chci je oškubat, přiznává youtuber. Na dotaz o UFO radnice musí odepsat

Provokující český youtuber s přezdívkou MikeJePan zasypal radnice měst nejen v Libereckém kraji dotazy na výskyt UFO. Smyslem jeho aktivity ale není dozvědět...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
PRACOVNÍK VE VÝROBĚ (BOHUMÍN)

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 19 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.