Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem tunelu Blanka budou cyklopruhy, projeďte se animací

  14:20aktualizováno  14:20
Při stavbě tunelu Blanka se myslí i na cyklisty. Do projektů se ovšem vyhrazené pruhy dostaly až později. Milovníci šlapání do pedálů tak pojedou téměř šest kilometrů přímo vedle aut. Není to sice ideální řešení, ale nejlepší možné, shodují se oslovení odborníci.

Michal Křivohlávek z občanského sdružení Auto*mat, které se zabývá pražskou dopravou, si myslí, že je to jen provizorní varianta. "Pár let to může fungovat, pak se ukáže, že to bylo lehkomyslné a bude se to muset znovu řešit," tvrdí.

"Charakter stavby tunelu Blanka je ze své podstaty nepřátelský k chodcům a cyklistům," domnívá se Křivohlávek, který je už dva roky zároveň členem magistrátní komise pro cyklistickou dopravu.

Tunelový komplex Blanka"Dnes je situace v Praze pro cyklisty tristní a na videu se zdá být lepší," myslí si expert na dopravu Stanislav Huml.

Předseda magistrátní Komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák namítá: "Je větší ochrana vyhradit cyklistům pruh, nebo je nechat jezdit mezi auty? My je tam nepřivádíme, oni tam už jsou."

Tunel Blanka je součástí budovaného vnitřního městského okruhu. Radnice si od něj slibuje, že pomůže dopravu v Praze zklidnit. S přípravami projektu se začalo už v roce 1973. Tehdy se však s pruhy pro cyklisty nepočítalo. S přibývajícími roky se však situace změnila a pruhy se v okolí tunelu "dokreslily".

"Inženýři se snažili dělat, co šlo, lepili cyklopruhy na dálnice, což se dělá velmi obtížně," nastínil Křivohlávek. "Projekt odmítli změnit z časových důvodů. To by podle mne však byla jediná správná cesta," myslí si.

Kolařům tak v metropoli přibude více než pět kilometrů nových cest. V okolí tunelu Blanka se počítá s jeden a půl metru širokými cyklopruhy.

"Chvála i kritika může být v tomto případě dohromady. Na pražské poměry je to průlomové řešení," konstatoval Křivohlávek.

"Je to jediná možnost integrace cyklistické dopravy jako má Paříž, Brusel, Brémy nebo Berlín," doplnil Polák.

CO JE Co podle stupně ochrany cyklistů

- cyklotrasa - nulový stupeň ochrany, značená trasa, jak se dostat z bodu A do bodu B. V Praze jich je v současné době 700 km, rozšiřují se na 1 300 km. Jsou první orientací pro cyklisty.
- cyklopiktokoridor (cyklostopa) - novinka, šipky a kolo na silnici upozorňují řidiče, že tudy jezdí cyklisté. V zákoně žádný stupeň ochrany nemá, je to ale pasivní varování řidičům, že se tady může cyklista objevit.
- cyklopruhy - značené V14, široké 1,5 metru. Auto na něj vjet nesmí, jen při vjíždění a vyjíždění z komunikací. Bývají červeně značeny.
- cyklostezka - nejvyšší stupeň ochrany. Je pouze pro cyklisty, bruslaře a lyžaře. Druhá nižší cyklostezka zahrnuje provoz chodců a cyklistů dohromady. Platí zde ochrana před automobily.
- chráněný je i pohyb cyklistů v metru a tramvajích

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.