Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolektivní vědomí světa myslí hlavně na sex

  9:49aktualizováno  9:49
Vítejte v ústředí portálu Google! Vaše oči upoutá měnící se sloupec slov na stěně za recepcí: animación japonese - Harry Potter - pensées et poemes - associacao brasileira de normas tecnicas. Tyto fráze právě vyťukali lidé z různých zemí do oblíbeného vyhledávače. Snaží se na internetu zjistit, co je zajímá. Po chvíli máte pocit, jako by před vámi ubíhalo kolektivní vědomí celého světa, píše list New York Times.

"Lidé, kteří by se neměli ženit... kouřila cigaretu... pan bramborohlavý na dlouhém ostrově... správné věty, jak sbalit ženskou... pojišťovací podvod auto know-how," rolují slovíčka jedno za druhým v angličtině, čínštině, španělštině, švédštině, japonštině, korejštině, francouzštině - kterémkoli z 86 jazyků, ve kterých je Google schopný vyhledávat.

Každá řádka představuje něčí myšlenku, myšlenku nějakého člověka s internetovým připojením. Jenom Google, jeden z mnoha podobných vyhledávačů, zaznamená denně 150 milionů dotazů z více než stovky zemí, které milisekundu za milisekundou ukládá do vlastní databáze.

Každý z těch dotazů může vyprávět svůj příběh a všechny dohromady dokážou říct, na co svět myslí - ovšem v tomhle případě je odpověď hodně jednoduchá: hlavně na sex.

"Člověk se naučí říct 'sex' ve spoustě jazyků, když se chvíli dívá na seznam dotazů," říká Craig Silverstein, šéf technologie společnosti Google.

Ale i jinak svět navzdory své zeměpisné a etnické rozmanitosti většinou myslí na stejné věci - celebrity, poslední události doma i v zahraničí a stahování počítačových programů, zjistil list New York Times.

"Je úžasné, jak podobní si lidé na celém světě jsou, když jde o to, co se na internetu snaží najít," říká Greg Rae, jeden ze tří lidí odpovědných v Google za uchovávání a zpracovávání archivu dotazů.

"Občas mám pocit, jako by za mnou do mojí kóje přišel celý svět," tvrdí Rae a dodává: "Po loňském říjnu jsem třeba schopný říct 'antrax' v několika jazycích: milzbrand (německy), carbonchio (italsky) a miltvuur (holandsky)."

Z dotazů ve vyhledávači je prý také schopný říct, které země braly vážně nedávné parlamentní volby - Brazílie a Německo -, protože dotazů na kandidáty, na volební místnosti a posléze na výsledky byla celá záplava.

Svoje argumenty by mohl dodat i zastáncům antiglobalizace: pokud někdo vyhledává produkty firem, jako je Nokia, Sony, BMW, Ferrari, Ikea či Microsoft, naprosto se nepozná, v jakém státě dotyčný sedí za počítačem.

Právě tak jsou prakticky všude stejně sledované určité sportovní události, ať už jde o Wimbledon, Tour de France či koňské dostihy v Melbourne.

Z vyhledávače se pozná, které filmy právě letí i jak si stojí známé celebrity - před dvěma roky byl například jistý zaměstnanec Google prvním, kdo zjistil, že popularita popové princezny Britney Spearsové začíná pomalu klesat, protože se její jméno neobjevovalo v seznamu hledání tak často.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oslavuje test mezikontinentální rakety...
Máme udeřit jako první? V Bílém domě se mluví o preventivní válce s KLDR

Donald Trump možná jen blafuje, ale přístup jeho administrativy k severokorejské jaderné hrozbě je zcela jiný než za jeho předchůdců. V Bílém domě se nyní...  celý článek

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.