Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolej nikdo nenařízl, tvrdí Drážní inspekce o nehodě pendolina

  12:55aktualizováno  12:55
Sabotáž, anebo šlendrián? Mezi těmito mantinely už druhý den osciluje vyšetřování příčin vykolejení rychlovlaku Pendolino u pražských Dolních Počernic. České dráhy trvají na tom, že kolejnici někdo nařízl. Alespoň to tvrdí jejich mluvčí Ondřej Kubala.

Poničená kolej v místě nehody pendolina | foto: Radek CihlaMF DNES

"Naši inspektoři našli opracovaný řez. Kolejnici jsme poslali do Výzkumného ústavu železničního, ale ani tam nedoputovala. Zabavili ji kriminalisté," argumentuje Kubala.

Právě ti teď zjišťují, zda byla kolejnice skutečně naříznutá, nebo praskla sama. Tuto teorii totiž zastává nezávislá Drážní inspekce a jakoukoliv zmínku o tom, že by někdo kolejnici úmyslně poškodil, kategoricky odmítá.

"Ani na vteřinu jsme si nemysleli, že je za vykolejením pendolina sabotáž. Platilo to bezprostředně po nehodě i nyní. Šlo o klasický lom kolejnice," prohlašuje náměstek šéfa Drážní inspekce Jan Kučera.

Inspektoři nenašli ani piliny, které by svědčily o řezání kolejnice. I proto se drží varianty, že praskla vlivem výkyvu teplot. Ostatně jen pár dnů před tím – 25. listopadu – se na stejné trati vlivem prudké změny teploty zlomila jiná kolejnice.

České dráhy zodpovídají jako provozovatel železniční trati za stav kolejnic. Právě to může být důvod, proč nyní tolik trvají na tom, že kolejnici někdo nařízl. V takovém případě by totiž za škodu místo drah byl zodpovědný neznámý pachatel.

V minulosti se již stal případ, kdy České dráhy věděly, že je na trase zlomená kolejnice, a přesto na ni pustily vlak. Vinu za jeho vykolejení pak svedly na zlom kolejnice.

Verdikt Drážní inspekce byl opačný: mohly za to České dráhy, protože výpravčí neměl vlak pouštět na kolej, o níž mu už dva strojvedoucí hlásili, že je poškozená. Třetí souprava zabrzdila jen kousek od trhliny při nájezdu na most.

V jednom se ale České dráhy s Drážní inspekcí přece jen shodují – vyšetřování příčin vykolejení pendolina se může táhnout měsíce. Se stejnou pozorností, jakou věnuje příčinám zlomení koleje, totiž Drážní inspekce prověřuje úroveň obsluhy na trati či to, nakolik funkční byl bezpečnostní systém.

"Je to pro nás stejně důležité jako nehoda," dodává náměstek Kučera.

Autor:


Po stopách vrahů


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Muž se před strážníky svlékl. Potom jim vyčetl, že je polonahý

V poutech v úterý ráno zamířil na záchytnou stanici sedmadvacetiletý muž, který se hádal s brněnskými strážníky kvůli svému ošacení. Sám se před nimi svlékl do...  celý článek

Řidič kamionu na dálnici zatroubil na řidiče auta, ten ho začal vybržďova
Vybržďování kamionu na D35 byl dle policie přestupek, trestat má magistrát

Jako přestupek vyhodnotila policie chování řidiče, který nedávno na dálnici D35 u Olomouce ve zúžení vybržďoval plně naložený kamion. Zřejmě proto, že jeho...  celý článek

Vyšetřovatelé a technici prohlížejí teplický byt, v němž při nočním požáru...
Při požáru bytu zemřelo čtyřleté dítě, otcův hněv na matku mírnila policie

Čtyřleté dítě zemřelo při nočním požáru v Teplicích. Hořelo v ložnici přízemního bytu. Z činžovního domu byli evakuováni všichni jeho obyvatelé. Hasiči s ohněm...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.