Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolej nikdo nenařízl, tvrdí Drážní inspekce o nehodě pendolina

  12:55aktualizováno  12:55
Sabotáž, anebo šlendrián? Mezi těmito mantinely už druhý den osciluje vyšetřování příčin vykolejení rychlovlaku Pendolino u pražských Dolních Počernic. České dráhy trvají na tom, že kolejnici někdo nařízl. Alespoň to tvrdí jejich mluvčí Ondřej Kubala.

Poničená kolej v místě nehody pendolina | foto: Radek CihlaMF DNES

"Naši inspektoři našli opracovaný řez. Kolejnici jsme poslali do Výzkumného ústavu železničního, ale ani tam nedoputovala. Zabavili ji kriminalisté," argumentuje Kubala.

Právě ti teď zjišťují, zda byla kolejnice skutečně naříznutá, nebo praskla sama. Tuto teorii totiž zastává nezávislá Drážní inspekce a jakoukoliv zmínku o tom, že by někdo kolejnici úmyslně poškodil, kategoricky odmítá.

"Ani na vteřinu jsme si nemysleli, že je za vykolejením pendolina sabotáž. Platilo to bezprostředně po nehodě i nyní. Šlo o klasický lom kolejnice," prohlašuje náměstek šéfa Drážní inspekce Jan Kučera.

Inspektoři nenašli ani piliny, které by svědčily o řezání kolejnice. I proto se drží varianty, že praskla vlivem výkyvu teplot. Ostatně jen pár dnů před tím – 25. listopadu – se na stejné trati vlivem prudké změny teploty zlomila jiná kolejnice.

České dráhy zodpovídají jako provozovatel železniční trati za stav kolejnic. Právě to může být důvod, proč nyní tolik trvají na tom, že kolejnici někdo nařízl. V takovém případě by totiž za škodu místo drah byl zodpovědný neznámý pachatel.

V minulosti se již stal případ, kdy České dráhy věděly, že je na trase zlomená kolejnice, a přesto na ni pustily vlak. Vinu za jeho vykolejení pak svedly na zlom kolejnice.

Verdikt Drážní inspekce byl opačný: mohly za to České dráhy, protože výpravčí neměl vlak pouštět na kolej, o níž mu už dva strojvedoucí hlásili, že je poškozená. Třetí souprava zabrzdila jen kousek od trhliny při nájezdu na most.

V jednom se ale České dráhy s Drážní inspekcí přece jen shodují – vyšetřování příčin vykolejení pendolina se může táhnout měsíce. Se stejnou pozorností, jakou věnuje příčinám zlomení koleje, totiž Drážní inspekce prověřuje úroveň obsluhy na trati či to, nakolik funkční byl bezpečnostní systém.

"Je to pro nás stejně důležité jako nehoda," dodává náměstek Kučera.

Autor:


Po stopách vrahů


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Opilec v dodávce kličkoval před houkající sanitou. Její řidič ho zastavil

Řidiči sanity přepravující pod výstražnými světly pacienta do nemocnice se podařilo zastavit opilého řidiče. Ten s dodávkou kličkoval na silnici před...  celý článek

Obžalovaný OndřejTulej při soudním jednání často klopil hlavu. (22. května 2017)
Sotva plnoletý dostal za vraždu 12 let, krátce před tím vyšel z polepšovny

Vypadalo to na banální rvačku, která navíc spěla ke konci. Jenže pak se přidal 18letý Ondřej Tulej a začal bodat. Podle obžaloby tak usmrtil jednoho muže, za...  celý článek

Nehoda osobního automobilu s traktorem u Meclova. (22. 8. 2017)
Na Domažlicku se srazil traktor s osobním vozem, zranilo se pět lidí

V úterý po půl deváté večer nedal zřejmě traktor u Meclova na Domažlicku přednost autu na hlavní silnici Plzeň-Folmava-Německo. Pět lidí z osobního vozu...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.