"Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji, město se nenechá vydírat, brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné," napsal v textové zprávě primátor Pavel Bém.
Jak zachránit Dopravní podnik?Propouštět, zdražit či méně jezdit |
Důvod stávky je jednoduchý. Dopravce je v zoufalé finanční situaci a hrozí, že v prosinci nebude mít ani na výplaty. Přesné datum zatím odbory stále tají. Podle zákona ji musí oznámit minimálně tři dny předem.
Proč budou stávkovat?Do stávky chtějí zaměstnanci vstoupit kvůli finanční situaci Dopravního podniku. Dopravce vyčerpal kontokorentní účet, letošní ztráta bude 2,5 miliardy korun, celkem se dluh podniku vyšplhá na 7,5 miliardy korun. Navíc padl ze strany města také návrh na snížení platů řidičů autobusů až o dvacet procent. |
Druhou možností je najmout si autobusy od soukromých dopravců, kteří by tak během stávky za řidiče Dopravního podniku "zaskočili" a jezdili na městských linkách.
"Samozřejmě že budeme hledat případnou pomoc u dalších, i soukromých přepravců. Věřím ale, že se nakonec dohodneme," uvedl Bém.
Pomohou Středočeši?
Krizový plán už připravuje i společnost Ropid, která v Praze sestavuje jízdní řády. Jedná se soukromými dopravci, kteří by Praze vypomohli.
Stávka v číslechPokud by ke stávce došlo, Dopravní podnik by na ní za předpokladu, že by stávkovali všichni zaměstnanci a nevyjel jediný spoj, vydělal. V konečném součtu by to bylo 6,9 milionu Kč. |
"Máme dost své práce, abychom něco zajišťovali navíc, to určitě ne," řekl ale kupříkladu provozní ředitel společnosti ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík.
Pokud by ale město výpomoc "zvenčí" opravdu shánělo, zřejmě by o pomoc žádalo právě ve Středočeském kraji.
V rámci Pražské integrované dopravy totiž nejezdí na autobusových linkách jen vozy Dopravního podniku, ale také autobusy dalších třinácti dopravců. Ti obsluhují zejména příměstské linky, jejichž čísla začínají trojkou nebo čtyřkou. Řada z nich působí na vnitrostátních linkách nebo jako dopravci středočeských okresních měst.
Ani desítky vozů by ale nedokázaly zabránit chaosu. Dopravní podnik totiž v ranních špičkách posílá do ulic na 1 200 autobusů. Pro představu - jen na páteřní lince 136 se pohybuje mezi Jižním Městem a Kobylisy zhruba třicet vozů. Autobusy ze středních Čech by navíc musely pokrýt zejména výpadek v tramvajové dopravě a v metru v centru města.
Středočeský kraj: Stávku nezkazíme
Pokud začnou zaměstnanci DP stávkovat, dotkne se to i desetitisíců Středočechů, kteří dojíždějí do Prahy do práce a škol. Středočeský kraj to řešit nebude.
Ohrožené linkyPražský Dopravní podnik provozuje i sedmnáct příměstských linek, které by byly stávkou ohroženy. Jde o linky: 301, 305, 312, 324, 325, 326, 327, 329, 340, 347, 351, 352, 355, 356, 359, 364 a 365. Ostatní příměstské linky provozují jiní dopravci a stávka se jich nedotkne. |
Protest by způsobil v kraji značné problémy. Nejezdilo by sedmnáct linek řady 300 mezi Prahou a středočeskými obcemi, lidé, kteří přijedou na okraje metropole, by neměli přípoje. Mnoho lidí by se zřejmě přepravovalo auty. To by ucpalo silnice kolem Prahy, na nichž je už nyní ve špičce situace napjatá.
"Když se to štosuje před Prahou, naberu zpoždění tak 10 až 15 minut," odhadl řidič autobusu Stanislav Horvát, který jezdí mimo jiné i na trase Benešov - Praha.
Příliš levné jízdnéDopravní podnik je až moc závislý na dotacích města |
Strojvůdci stávkovat nebudou
Pokud by Pražané opravdu čelili stávce v Dopravním podniku, řada z nich by se jí mohla alespoň částečně vyhnout. Bez problémů totiž budou po Praze jezdit vlaky. Jejich strojvůdci totiž stávkovat nebudou.
"Vlaky sice neobsluhují všechna místa v Praze, ale například od Uhříněvsi je spojení vlakem asi v 15minutovém intervalu. Podobné to je ve směru od Radotína nebo z Počernic," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.