Praze hrozí dopravní kolaps, pojedou pouze vlaky a středočeské autobusy. (Ilustrační foto)

Praze hrozí dopravní kolaps, pojedou pouze vlaky a středočeské autobusy. (Ilustrační foto) | foto: iDNES.cz

Kolaps v pražské MHD by mohly zmírnit autobusy ze středních Čech

  • 32
Veřejnou dopravu v hlavním městě zastavíme, trvají na svém odboráři. Praha proto vymýšlí, jak se s následky stávky vypořádat. Jednou z možností je najmout autobusy ze středních Čech. Lidé z některých čtvrtí se do centra dostanou vlaky.

"Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji, město se nenechá vydírat, brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné," napsal v textové zprávě primátor Pavel Bém.

Jak zachránit Dopravní podnik?

Propouštět, zdražit či méně jezdit

Důvod stávky je jednoduchý. Dopravce je v zoufalé finanční situaci a hrozí, že v prosinci nebude mít ani na výplaty. Přesné datum zatím odbory stále tají. Podle zákona ji musí oznámit minimálně tři dny předem.

Proč budou stávkovat?

Do stávky chtějí zaměstnanci vstoupit kvůli finanční situaci Dopravního podniku. Dopravce vyčerpal kontokorentní účet, letošní ztráta bude 2,5 miliardy korun, celkem se dluh podniku vyšplhá na 7,5 miliardy korun. Navíc padl ze strany města také návrh na snížení platů řidičů autobusů až o dvacet procent.

Jednou z možností, jak stávce zabránit, je dohodnout se s odboráři Dopravního podniku. "Jednání stále probíhají. Stejně jako v minulosti je pro nás stávka krajním řešením," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Druhou možností je najmout si autobusy od soukromých dopravců, kteří by tak během stávky za řidiče Dopravního podniku "zaskočili" a jezdili na městských linkách.

"Samozřejmě že budeme hledat případnou pomoc u dalších, i soukromých přepravců. Věřím ale, že se nakonec dohodneme," uvedl Bém.

Pomohou Středočeši?

Krizový plán už připravuje i společnost Ropid, která v Praze sestavuje jízdní řády. Jedná se soukromými dopravci, kteří by Praze vypomohli.

Stávka v číslech

Pokud by ke stávce došlo, Dopravní podnik by na ní za předpokladu, že by stávkovali všichni zaměstnanci a nevyjel jediný spoj, vydělal. V konečném součtu by to bylo 6,9 milionu Kč.

Na čem ušetří
Podle zákona stávkujícím nepřísluší mzda. Na té by podnik ušetřil 14,4 milionu Kč. Další peníze by ušetřil na tom, že by vozy zůstaly v depu. Úspora by činila další 4,3 miliony Kč.

Na čem prodělá
Na jízdném by během jediného dne podnik přišel o asi 4,4 milionu Kč. Pokud by si město objednalo autobusy od soukromých dopravců, zřejmě by pak chtělo peníze po Dopravním podniku. Náklady na "záskok" by vyšly podle odhadu na sedm milionů korun.

"Zatím jednáme a proto nemohu sdělit žádné podrobnosti o společnostech ani o strategickém plánu, který připravujeme," řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

"Máme dost své práce, abychom něco zajišťovali navíc, to určitě ne," řekl ale kupříkladu provozní ředitel společnosti ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík.

Pokud by ale město výpomoc "zvenčí" opravdu shánělo, zřejmě by o pomoc žádalo právě ve Středočeském kraji.

V rámci Pražské integrované dopravy totiž nejezdí na autobusových linkách jen vozy Dopravního podniku, ale také autobusy dalších třinácti dopravců. Ti obsluhují zejména příměstské linky, jejichž čísla začínají trojkou nebo čtyřkou. Řada z nich působí na vnitrostátních linkách nebo jako dopravci středočeských okresních měst.

Ani desítky vozů by ale nedokázaly zabránit chaosu. Dopravní podnik totiž v ranních špičkách posílá do ulic na 1 200 autobusů. Pro představu - jen na páteřní lince 136 se pohybuje mezi Jižním Městem a Kobylisy zhruba třicet vozů. Autobusy ze středních Čech by navíc musely pokrýt zejména výpadek v tramvajové dopravě a v metru v centru města.

Středočeský kraj: Stávku nezkazíme

Pokud začnou zaměstnanci DP stávkovat, dotkne se to i desetitisíců Středočechů, kteří dojíždějí do Prahy do práce a škol. Středočeský kraj to řešit nebude.

Ohrožené linky

Pražský Dopravní podnik provozuje i sedmnáct příměstských linek, které by byly stávkou ohroženy. Jde o linky: 301, 305, 312, 324, 325, 326, 327, 329, 340, 347, 351, 352, 355, 356, 359, 364 a 365. Ostatní příměstské linky provozují jiní dopravci a stávka se jich nedotkne.
Zdroj: www.dpp.cz

"Je to věc Prahy, já jako člověk, který má k odborům blízko, se v žádném případě nedostanu do pozice stávkokaze," řekl hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík. Dodal, že kraj by začal jednat až v případě, že by stávka trvala delší dobu.

Protest by způsobil v kraji značné problémy. Nejezdilo by sedmnáct linek řady 300 mezi Prahou a středočeskými obcemi, lidé, kteří přijedou na okraje metropole, by neměli přípoje. Mnoho lidí by se zřejmě přepravovalo auty. To by ucpalo silnice kolem Prahy, na nichž je už nyní ve špičce situace napjatá.

"Když se to štosuje před Prahou, naberu zpoždění tak 10 až 15 minut," odhadl řidič autobusu Stanislav Horvát, který jezdí mimo jiné i na trase Benešov - Praha.

Příliš levné jízdné

Dopravní podnik je až moc závislý na dotacích města

Strojvůdci stávkovat nebudou

Pokud by Pražané opravdu čelili stávce v Dopravním podniku, řada z nich by se jí mohla alespoň částečně vyhnout. Bez problémů totiž budou po Praze jezdit vlaky. Jejich strojvůdci totiž stávkovat nebudou.

"Vlaky sice neobsluhují všechna místa v Praze, ale například od Uhříněvsi je spojení vlakem asi v 15minutovém intervalu. Podobné to je ve směru od Radotína nebo z Počernic," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video