Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Zakázaná kniha“ o kauze Gorila se na Slovensku dostala do prodeje

  19:15aktualizováno  19:15
Na přelomu roku se Slovenskem prohnala korupční kauza Gorila. Stejný název má i kniha novináře kanadského původu Toma Nicholsona. Ten se prorůstání korupce do vrcholné politiky věnoval tak důkladně, že soud nejprve vydání knihy zakázal. Později zákaz šíření výtisků zrušil.

Protesty proti korupci v Bratislavě (10. února 2012) | foto: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČSME.sk

Korupční kauza propukla loni před Vánocemi, kdy kdosi na internetu zveřejnil údajný spis tajné služby s přepisy odposlechů ze schůzek spolumajitele finanční skupiny Penta Jaroslava Haščáka se slovenskými politiky v letech 2005 a 2006. Spis kromě jiného tvrdil, že Penta získala výměnou za úplatky vliv na privatizaci a chod některých podniků; Penta podobná tvrzení popírá.

Nicholson se k těmto dokumentům dostal už dříve. Žádná z redakcí však podle něj ale článek o korupci otisknout nechtěla, a proto začal psát knihu.

"Obsah spisu byl na internetu, ale nikoli to, jak to vzniklo a jak s tím nakládala policie a politici. Takže kniha nepřinese další tajné spisy, o nichž jsme dosud nevěděli, spíše poukáže na to, jak funguje korupce na Slovensku a jak systém umí chránit sám sebe," uvedl Nicholson v internetové diskusi. Dodal, že na knize Gorila, čítající zhruba 200 stran, pracoval ve volném čase dva roky. Nakonec prý vyřadil mnoho materiálů týkajících se fungování tajné služby a policie, a to proto, že už nyní čelí vícero žalobám.

Vydání knihy se opozdilo kvůli předběžnému opatření bratislavského okresního soudu, který letos v únoru předběžným opatřením šíření díla na Haščákův návrh zakázal. Stalo se tak před předčasnými parlamentními volbami a v době, kdy proti korupci v politice protestovaly v ulicích slovenských měst tisíce lidí. Soud vyšší instance v červnu předběžné opatření zrušil, čímž uvolnil cestu k prodeji knihy. Na internetu lze výtisk koupit za méně než devět eur (230 korun).

Penta od propuknutí aféry obvinění z protiprávního jednání popírá. Haščák prohlásil, že v konspiračním bytě, ze kterého prý pocházejí přepisy odposlechů, byl pouze dvakrát a že se tam s politiky nebo vysokými úředníky nesetkal.

Podle dosud nepotvrzených informací ze spisu s Haščákem v odposlouchávaném bytě v centru slovenské metropole v roce 2006 hovořil i nynější premiér Robert Fico, jehož strana Smer-SD byla tehdy v opozici a letos sestavila jednobarevnou vládu. Podle Nicholsona právě za první Ficovy vlády tajná služba a policie zametla spis pod koberec. Nevěří proto, že se případ v obnoveném vyšetřování podaří objasnit.

Aféře Gorila se věnoval už spisovatel Gustáv Murín v nedávno vydané knize o slovenském podsvětí. Jeho publikace pouze shrnula známá fakta, která se už dříve objevila například v tisku.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ruský vrtulník Ka-52 na manévrech Západ 2017 (14. září 2017)
Ruský pilot na manévrech omylem odpálil rakety, trefil skupinu novinářů

Na rusko-běloruských manévrech Západ 2017 došlo k nehodě. Pilot vrtulníku Ka-52 omylem odpálil několik raket vzduch-země a zasáhl budovu plnou diváků. Incident...  celý článek

Donald Trump promluvil na půdě OSN. Severní Koreji pohrozil "totálním...
Trump pohrozil KLDR totálním zničením, Zeman v OSN řečnil o terorismu

Pokud KLDR neustoupí od svého jaderného programu, Spojené státy ji budou muset „totálně zničit“. Během svého prvního projevu na půdě OSN to prohlásil Donald...  celý článek

Předvolební kampaň německé strany FDP (18.9.2017)
Volební programy jsou příliš dlouhé, většina Němců je číst ani nechce

Berlín (Od zpravodajky MF DNES) Jsou delší a komplikovanější než Nový zákon a přečíst je všechny by zabralo 17 hodin. Řeč je o programech německých stran před nedělními parlamentními volbami....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.