Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Snižte mi výživné na děti, domáhal se Kmoníček. Ústavní soud to zamítl

  14:03aktualizováno  14:03
Ústavní soud odmítl stížnost ředitele zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky Hynka Kmoníčka, kterou se dožadoval snížení výživného na dvě děti. Podle žaloby jej není schopen platit, protože mu po odchodu z postu velvyslance klesly příjmy. Vyplývá to z usnesení soudu, které je sice anonymizované, kontext však jasně na Kmoníčka ukazuje.

Šéf zahraničního odboru prezidenta Hynek Kmoníček (5. dubna 2013) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Ústavní soud (ÚS) stížnost označil za zjevně neopodstatněnou. Podle usnesení, jež připravil soudce Vladimír Sedláček, nelze přijatým závěrům soudů nižší instance z ústavního hlediska nic vytknout.

Kmoníček v žalobě tvrdí, že jeho příjmy klesly po odchodu z postu velvyslance v Austrálii a následném nástupu na Pražský hrad natolik, že údajně směřuje k osobnímu bankrotu. Snažil se proto o třetinové snížení výživného ve výši 30 tisíc měsíčně, které na děti platil od roku 2011. Obvodní soud pro Prahu 7 však loni v říjnu žalobu zamítl. Stejně poté rozhodl i odvolací Městský soud v Praze.

Oba soudy dospěly k závěru, že Kmoníčkovy majetkové poměry a schopnosti výdělku jsou mnohem lepší, než ve sporu o výživné tvrdil. Kmoníček podle soudů z lépe placeného postu velvyslance v Austrálii odešel na Hrad dobrovolně, přičemž si musel být vědom trvající povinnosti platit výživné. Navíc má podle nich úspory z minulosti, kdy pracoval třeba jako náměstek ministra, velvyslanec při OSN a diplomat na dalších významných postech.

Hrad odmítl sdělit Kmoníčkův příjem. Navzdory soudu

Podle justice také nelze při stanovení výživného vycházet jen z platového výměru, ale i z dalších benefitů. Soudy dále zohlednily to, že si Kmoníček údajně pronajímá byt splňující parametry dvougeneračního bydlení, v němž žije sám. Měsíčně platí nájem 18 763 korun. Matka dětí označila návrh na snížení výživného za dané situace a vzhledem ke společenskému postavení otce za nedůstojný.

Sám Kmoníček však v řízení o výživném tvrdil, že nemá žádný movitý ani nemovitý majetek a po uhrazení nájmu je jeho měsíční bilance minusová. Soudní rozhodnutí je podle něj subjektivní, nezohledňuje skutkový stav a je v přímém rozporu se zákazem libovůle. Aktuální reakci Kmoníčka, který je společně s prezidentem Milošem Zemanem v Kazachstánu, se iDNES.cz nepodařilo získat.

Z usnesení ÚS vyplývá to, že Kmoníček loni v březnu nastoupil na Hrad s platem 53 230 korun. Další odměny a benefity, které se s podobnými funkcemi obvykle pojí, ale text nezmiňuje. Kancelář prezidenta republiky nedávno Kmoníčkův příjem odmítla novinářům poskytnout i přes to, že Nejvyšší správní soud rozhodl, že státní instituce platy vedoucích pracovníků tajit nemohou (více čtěte zde).

Stav popisovaný v usnesení ÚS však nemusí být definitivní, návrhy na změnu výživného totiž mohou rodiče podávat opakovaně.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mluvčí pražského Dopravního podniku Aneta Řehková
Ruské eskalátory dosloužily, vysvětluje mluvčí dlouhé uzavírky v metru

V mnoha stanicích pražského metra brzy začne nebo už probíhá oprava eskalátorů, která potrvá několik měsíců a leckde zásadně omezí vstup do stanic. „Končí...  celý článek

Bývalý český premiér Jiří Paroubek v diskusním pořadu Rozstřel na iDNES.tv. (5....
V Cerhenicích chtějí Paroubka zpět do strany, Praze navzdory

Sociální demokraté v Cerhenicích na Kolínsku v pondělí schválili přijetí bývalého předsedy ČSSD a někdejšího premiéra Jiřího Paroubka do strany. Učinili tak...  celý článek

Filip Prekop, vedoucí archeologického výzkumu, v kapli bečovského hradu.
Badatelé prozkoumali bečovskou kapli. Našli ozdoby z relikviáře i kosti

Detektory, geometrické zaměřování nebo třeba ruční prosévání zeminy do hloubky dvaceti centimetrů zvolila skupina odborníků, která měsíc zkoumala hradní kapli...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.