Klíště má smůlu, objev českých vědců ho umoří hlady

Vědci z Jihočeské univerzity a Biologického centra Akademie věd objevili zbraň proti klíšťatům. "Když to řeknu hodně zjednodušeně, tak klíště, které se pokusí sát krev hostitele, jemuž jsme podali naši vakcínu, zahyne hlady," vysvětlil MF DNES Ondřej Hajdůšek, šéf týmu českých a amerických vědců.

Z objevu by mohli mít radost chovatelé hospodářských zvířat nebo třeba i psů. | foto: shutterstock.com

Zprávu o Achillově patě jinak velmi odolných roztočů přinesly jako první Lidové noviny.

Děkan přírodovědecké fakulty Libor Grubhoffer je zatím při zmínce o protiklíšťové vakcíně pro lidi opatrný: "Objev molekuly nové bílkoviny feritinu 2, která při jejím zablokování znemožňuje klíšťatům sání, je nadějným základem pro lidskou vakcínu. Ta by mohla někdy v budoucnu opravdu vzniknout."

I Hajdůšek říká, že by byla škoda to alespoň nezkusit. Teoreticky to prý možné je. Klíště přenáší nebezpečné choroby, na něž mohou lidé i zemřít - a protilátky z vakcíny by mohly roztoče tak poškodit, že už nedokáže nakazit člověka třeba lymskou boreliózou.

Až netušený přínos může mít výzkum Hajdůškova týmu pro veterinární medicínu. Například v chovatelství skotu způsobují klíšťata miliardové ztráty v dolarech ročně.

"Na jedné krávě se na afrických či jihoamerických pastvinách uchytí tisíce klíšťat a ta na své hostitelce prodělávají donekonečna celé vývojové cykly," vysvětluje profesor Grubhoffer. Na některých pastvinách dokonce nelze kvůli koncentraci tohoto roztoče dobytek ani pást.

Zabíjí nová bílkovina

Dosud neznámou bílkovinu feritin 2 srovnávají vědci s "klíčem", který velmi pravděpodobně bude vyhovovat přísným kritériím na účinnou vakcínu. Laboratorní pokusy na zvířatech vypadají mimořádně nadějně. V nejbližší době proto začínají v Mexiku testy na dospělém skotu z velkochovů.

A co se děje s klíštětem, které saje krev zvířete, jemuž byla podána vakcína? Feritin 2 je transportním proteinem pro železo obsažené v krvi. Protilátka ho však zablokuje, takže se hromadí ve střevě klíštěte, které pak hyne na nadbytek železa a nemůže sát krev.

Vedle značných úspor v chovatelství budou mít zřejmě z objevu radost i majitelé psů, které v letních měsících rovněž sužují klíšťata.

Jihočeské univerzitě a Biologickému centru poplynou tedy - v případě úspěšného testování nové vakcíny - nemalé zisky. Svůj objev si totiž vědci dali okamžitě patentovat. "Tak daleko zatím neuvažujeme, ale může to tak dopadnout. Počkejme si na výsledky testů v Mexiku," dodává profesor Grubhhoffer.

Jen pro srovnání: pražský Ústav organické chemie a biochemie je na tom i díky objevům Antonína Holého tak dobře, že už si pořídil vybavení, které konkuruje předním světovým pracovištím. A srovnatelné se světovou špičkou jsou i platy tamních vědců.

Teroristický útok v centru Barcelony vyvolal paniku  (17. srpna 2017)