Američané rozluštili genetický kód klíšťat. Zjistili, jak vyměšují

Vědci rozluštili genetický kód klíšťat a otevřeli možnost účinnější prevence a léčby chorob, které přenášejí. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil v úterý odborný časopis Nature Communications. Studie identifikovala víc než 24 000 genů.

Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Jsou vytrvalí a houževnatí. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,“ řekla o klíšťatech novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, ale především klíšťovou encefalitidou, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

Lymská borelióza je jako hlavní choroba přenášená nakaženými klíšťaty velmi rozšířená v USA. Každoročně podle statistik touto chorobou v zemi onemocní 300 000 lidí.

Rozluštění genetického kódu může podle expertů objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů či jiných prostředků.

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.