Američané rozluštili genetický kód klíšťat. Zjistili, jak vyměšují

Vědci rozluštili genetický kód klíšťat a otevřeli možnost účinnější prevence a léčby chorob, které přenášejí. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil v úterý odborný časopis Nature Communications. Studie identifikovala víc než 24 000 genů.

Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Jsou vytrvalí a houževnatí. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,“ řekla o klíšťatech novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, ale především klíšťovou encefalitidou, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

Lymská borelióza je jako hlavní choroba přenášená nakaženými klíšťaty velmi rozšířená v USA. Každoročně podle statistik touto chorobou v zemi onemocní 300 000 lidí.

Rozluštění genetického kódu může podle expertů objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů či jiných prostředků.

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Ilustrační foto.
V Hongkongu odsoudili českého seniora za pašování drog, dostal 27 let

Soud v Hongkongu ve čtvrtek poslal na 27 let do vězení třiašedesátiletého českého občana za pašování drog. Muž se zřejmě neodvolá, protože by to zpomalilo...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!