Američané rozluštili genetický kód klíšťat. Zjistili, jak vyměšují

Vědci rozluštili genetický kód klíšťat a otevřeli možnost účinnější prevence a léčby chorob, které přenášejí. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil v úterý odborný časopis Nature Communications. Studie identifikovala víc než 24 000 genů.

Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Jsou vytrvalí a houževnatí. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,“ řekla o klíšťatech novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, ale především klíšťovou encefalitidou, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

Lymská borelióza je jako hlavní choroba přenášená nakaženými klíšťaty velmi rozšířená v USA. Každoročně podle statistik touto chorobou v zemi onemocní 300 000 lidí.

Rozluštění genetického kódu může podle expertů objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů či jiných prostředků.

Do Itálie přes Středozemní moře za prvních šest měsíců roku 2017 dorazilo přes...
Itálie žádá EU o pomoc, ke břehům dorazilo za tři dny 10 tisíc migrantů

Itálie čelí v posledních dnech enormnímu náporu migrantů, kteří se vydávají k jejím břehům. Jen ve středu v jejích přístavech vystoupilo více než 10 tisíc...  celý článek

Při tragédii na stadionu Hillsborough v Sheffieldu bylo umačkáno 96 fanoušků...
Kvůli tragédii na Hillsborough obvinili 6 lidí včetně policejního velitele

Šest lidí bylo obviněno kvůli tragédii na fotbalovém stadionu Hillsborough v Sheffieldu, kde bylo v roce 1989 umačkáno 96 lidí. Mezi obviněnými je podle...  celý článek

Voják Oscar Pérez čte své prohlášení (28. června 2017).
Krize ve Venezuele eskaluje, na nejvyšší soud zaútočil policejní vrtulník