Zdravotní ředitelka Hutnické zaměstnanecké pojišťovny Pavla Kiovská tvrdí, že nemocnici platí včas a podle dohodnutých smluv.
"O problému, který vyvstal, jsme jednali a vyřešili ho. Zaměstnanci nemocnice by tedy v současnosti už neměli naše klienty odmítat," říká ředitelka.
Ředitel nemocnice František Jurek ale oponuje. "Dosud jsme poskytovali klientům Hutnické pojišťovny mnohem více zdravotnických služeb, než byla pojišťovna ochotna uhradit. Pokud nechceme zbankrotovat, musíme regulovat péči," uvedl.
Mluvčí Hutnické zaměstnanecké pojišťovny Josef Křivánek řekl, že ostravská městská nemocnice je jediným zdravotnickým zařízením, v níž se její klienti setkali s problémy. Tak docela pravda to ale není.
Například letos v květnu musel šokovaný Jaroslav Mrhálek opustit Baťovu nemocnici ve Zlíně, kam ho ráno přijali na dlouhodobě plánovanou operaci. Muž si musel jít do pobočky Hutnické zaměstnanecké pojišťovny shánět písemné potvrzení, že jeho zákrok uhradí.
Protože takové potvrzení nezískal, místo na operační stůl odjel nakonec zklamaný pacient trolejbusem zpátky domů do Otrokovic.
Pojišťovna láká klienty, ale zdráhá se platit
Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (HZP) se sídlem v Ostravě je s počtem 335 tisíc klientů největší regionální zdravotní pojišťovnou. Přestože už teď se zdráhá platit nemocnicím tolik peněz, kolik za péči o její klienty žádají, dál láká nové pojištěnce. Loví hlavně za hranicemi Moravskoslezského kraje.
"Obyvatelům Zlínského, Olomouckého a Jihomoravského kraje, kteří se zaregistrují u HZP k 1. červenci 2003, poskytneme příspěvek do výše 500 korun na zdravý životní styl," slibuje pojišťovna na svých internetových stránkách.
Pětisetkorunový bonus v minulosti přiměl i tisíce obyvatel Moravskoslezského kraje, aby do pojišťovny přihlásili celé své rodiny. Teď toho však někteří začínají litovat.
"Mám nemocné kyčle a bojím se, že příště už mě sem na rehabilitaci nevezmou kvůli tomu, že jsem pojištěná u HZP," uvedla důchodkyně, která navštěvuje rehabilitační oddělení Městské nemocnice v Ostravě.
"Nedávno se totiž před ambulancí objevila cedulka, že klienty Hutnické pojišťovny už nepřijímají, protože vyčerpali pololetní limit financí. Potom sice cedulka zmizela, ale několik pacientů ze stejné pojišťovny stejně odešlo s nepořízenou," dodala žena, která nechtěla říci jméno.
Zdravotní ředitelka pojišťovny Kiovská potvrdila, že jejich klienti se v ostravské městské nemocnici setkali s odmítnutím a někteří z nich si přišli stěžovat do pojišťovny.
"Obrátili se na nás asi tři lidé, kteří neuspěli na rehabilitaci, ale i klienti, které odmítli na kožním či gynekologickém oddělení. Problém jsme s vedením nemocnice řešili. Podobné případy by se už neměly opakovat," tvrdí ředitelka. "Pokud by nastaly, zajistíme svým klientům péči v jiných zdravotnických zařízeních."
Zaměstnanci nemocnice sice přiznali, že cedulky sundali a pacientům už neříkají na rovinu, že je odmítají kvůli pojišťovně, výsledek je ale stejný. Problém je podle nich v tom, že pojišťovna sice stojí o velký počet klientů, ale méně o úhradu narůstající sumy za poskytnutou péči.
S tím však Kiovská nesouhlasí. "Za poslední čtyři roky nám stoupl počet klientů asi o dvacet procent, platby za ně se však v ostravské městské nemocnici zvýšily o sto procent. To je neúměrné číslo, nikdo jiný tak velký nárůst nemá. Městská nemocnice pro nás patří k nejdražším," uvedla Kiovská.
Ředitel nemocnice František Jurek potvrdil, že s vedením pojišťovny jednal on i jeho ekonomický náměstek, s výsledky ale spokojeni nejsou.
"Jen za první pololetí loňského roku nám pojišťovna odmítla uhradit deset milionů korun za péči, kterou jsme poskytli jejím klientům. Limity peněz, které od ní dostáváme na pololetí, jsou příliš nízké. Proto nám nezbývá než regulovat poskytovanou péči. Primáři každého oddělení musí zvážit, která péče je akutní a kterou mohou odložit. Takové pacienty buď přeobjednáme na jindy, nebo jim poradíme, ať hledají péči jinde," řekl Jurek.
Problémy mají nemocnice i s dalšími pojišťovnami
"Do podobných problémů jako s Hutnickou pojišťovnou se přitom začínáme dostávat už i s Revírní bratrskou pokladnou a brzy to zřejmě postihne i další pojišťovny," dodal ředitel.
Ředitel Revírní bratrské pokladny Lubomír Káňa uvedl, že dosud neví o jediném jejich klientovi, kterého by kterákoli nemocnice odmítla ošetřit.
"Pravdou ale je, že taková situace může nastat, protože ve zdravotnickém systému chybí peníze," přiznal.
"Požadavky všech nemocnic na úhradu péče jsou enormně vysoké, my je nemůžeme splnit. Pokud se nedohodneme na rozumném kompromisu, nastanou potíže," dodal.
Zaměstnanci pojišťovny tvrdí, že nemocnice si berou pacienty jako rukojmí, aby získaly více peněz. Ředitelé ostravské i zlínské nemocnice takové tvrzení sice odmítli, Baťova nemocnice však dosáhla svého - dohodla se s HZP na výhodnějším systému úhrad.
"V současnosti žádné klienty Hutnické pojišťovny neodmítáme," potvrdil ředitel nemocnice Jaroslav Přehnal.