Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KLDR zasypala Obamu rasistickými urážkami, viní USA z výpadku internetu

  6:49aktualizováno  17:04
Severní Korea obvinila Spojené státy ze zodpovědnosti za nedávné výpadky internetového připojení v zemi. Amerického prezidenta Baracka Obamu, který pohrozil KLDR za hackerské útoky na firmu Sony odvetou, Pchjongjang napadl rasistickými urážkami. Během soboty postihl KLDR další výpadek internetu.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci námořnictva (13. prosince 2014) | foto: Reuters

„Spojené státy ... začaly narušovat internetové operace hlavních médií v naší republice,“ prohlásila podle agentury Reuters mocná severokorejská komise národní obrany a pohrozila Americe „důsledky za její nepřátelské činy“.

Mluvčí komise znovu odmítl obvinění amerických vyšetřovacích úřadů, které KLDR označily za zdroj útoků na Sony Pictures, a vyzval USA, aby předložily pro svá tvrzení důkazy. Obamu komise v prohlášení označila za „opici z tropického lesa“.

Komedie o Kimovi

Útočníci koncem listopadu napadli tisíce počítačů připojených do sítě společnosti Sony Pictures, vyřadili je z provozu a ukradli mnoho citlivých údajů (například telefon Brada Pitta, čtěte více zde). Podle FBI hackeři k útoku na počítačovou síť využili programy, které se nápadně podobaly již dříve odhaleným severokorejským virům. Některé řádky jejich zdrojového kódu byly podle FBI úplně stejné, programy navíc používaly podobné metody a algoritmy.

Americký prezident Barack Obama pak v pátek 19. prosince obvinil z kyberútoku KLDR. Krátce poté začaly problémy s připojením k severokorejské internetové síti. Značné výkyvy v toku dat pak zaznamenala o víkendu a v pondělí utrpěly její servery totální výpadek. Někteří analytici se domnívají, že za výpadkem nebyl kybernetický útok vedený cizí zemí. Američtí činitelé uvedli, že Spojené státy za těmito událostmi nestojí.

Sony Pictures po hackerských útocích oznámila, že uvedení filmu do kin v původním vánočním termínu ruší. Nakonec jej ale po tlaku politiků a veřejnosti uvolnila 24. prosince pro více než 300 kin v USA a umístila jej na internet pro americké uživatele. Film vypráví o dvou moderátorech populární show, které tajná služba CIA požádala, aby během rozhovoru zabili vůdce KLDR Kim Čong-una.

Další výpadek internetu

Severní Koreu v sobotu podle čínské státní agentury Nová Čína postihl další kolaps internetových a mobilních sítí 3G. Výpadek trval nejméně dvě hodiny. Kolem 21:30 místního času ještě nebyly sítě plně funkční.

Podle webu The Globe and Mail není jasné, kolik přístrojů v KLDR má připojení na internet. Moc jich ale zřejmě není. Podle analytiků z jihokorejského státního institutu pro rozvoj informační společnosti (KISDI) má izolovaná komunistická země s 25 miliony obyvatel pouze 1024 IP adres.

Severokorejský režim kontroluje i používání mobilních telefonů. Místní je užívají především k vnitrostátním hovorům, zahraniční telefonáty ani přístup na internet z nich není možný. Podle Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) je v zemi zaregistrováno přes dva miliony mobilních telefonů. Skutečný počet jejich uživatelů ale bude podle některých analytiků podstatně nižší; severokorejská elita totiž často používá více než jeden přístroj.

Od loňského roku KLDR umožňuje cizincům používat internet ve svém mobilním telefonu prostřednictvím sítí 3G. Tuto síť, která nyní pokrývá většinu velkých severokorejských měst, v zemi před více než pěti lety vybudovala společnost Orascom.

Podívejte se na oficiální trailer k filmu The Interview

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.