- FOTOGALERIE
- PLÁN NOVÉ TRATI
Prezidenta Václava Klause přivezla na místo speciálně vypravená, nablýskaná tramvaj. Je milé, že tramvaj, která jela ´náhodou´ kolem Smíchovského nádraží, byla tak čistá, pohodlná a dalo se v ní sedět, zavtipkoval Klaus.
"Myslím, že ta trať je obrovským přínosem. Je to evidentní a jsem rád, že Praha dostala zase jeden kousek moderní dopravy," dodal už vážně prezident. Primátor Bém v krátké řeči připomněl, že je ve funkci primátora právě rok.
Pravidelný provoz od soboty
Tramvaje nahradí autobusy, které často popojížděly v kolonách aut a kamionů na přeplněné výpadovce od Barrandovského mostu. Z konečné na západním okraji sídliště dojedou tři linky ke stanici metra za čtvrt hodiny.
"Trať je díky svému architektonicko-urbanistickému řešení v mnoha směrech unikátní," říká mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.
Šest zastávek se vymyká tomu, na co byli Pražané zvyklí. Místo tradičního přístřešku už z dálky upoutají oblými konstrukcemi z kovu a skla. Každá stanice je vyvedena v jiné barvě. Před příjezdem tramvaje se rozblikají světla na hraně nástupiště.
TRAMVAJOVÉ A AUTOBUSOVÉ LINKY |
12 |
Zastávky budou vybaveny informačními stojany, které jsou připojeny k počítači a umožní cestujícím vyhledat si jízdní řád či nejvýhodnější spojení. Orientační tabule a informační vitríny jsou stejné jako v pražském metru.
Elektronický systém cestující informuje, jak dlouho budou čekat na svůj spoj. "Tabule na nástupišti zobrazují čas příjezdu a číslo linky, která do zastávky přijede," popsal generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.
Stavba byla technickým oříškem
Trať byla stavebně velmi náročná. Ze tří a půl kilometru vede 761 metrů po mostech, které kopírují silniční estakádu přes Růžičkovu rokli, dalších 365 metrů prochází sídlištěm tunely. Díky nim tramvaje jen dvakrát křižují ulice.
Soupravy na krátkém úseku překonávají převýšení 130 metrů. "Všechny tramvaje, které máme ve vozovém parku, jsou schopny trať zdolat," rozptyluje mluvčí Kuchařová obavy, že by tramvaje mohly mít problém vyjet stoupání 70 promile.
Délka tratě - 3567 m |
Trať za dvě a půl miliardy korun bude zcela dokončena v srpnu příštího roku. "Zatím bude probíhat zkušební provoz s cestujícími, během nichž se uskuteční dvě výluky, kdy bude trať zkontrolována a přeměřena," dodala Kuchařová.