Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Klaus vyzkoušel tramvaj na Barrandov

  15:20aktualizováno  15:20
Obyvatelé dvacetitisícového Barrandova se konečně dočkali rychlejšího spojení s centrem Prahy: nové, nezvykle řešené tramvajové trati. Jako první se po novém úseku projeli prezident Václav Klaus a pražský primátor Pavel Bém. Pravidelný provoz s cestujícími začne v sobotu.
Prezident a primátor

Prezident a primátor - Prezident Václav Klaus a pražský primátor Pavel Bém přijeli otevřít novou trať. (28. listopadu 2003) | foto: iDNES.cz

- FOTOGALERIE
- PLÁN NOVÉ TRATI

Prezidenta Václava Klause přivezla na místo speciálně vypravená, nablýskaná tramvaj. Je milé, že tramvaj, která jela ´náhodou´ kolem Smíchovského nádraží, byla tak čistá, pohodlná a dalo se v ní sedět, zavtipkoval Klaus.

"Myslím, že ta trať je obrovským přínosem. Je to evidentní a jsem rád, že Praha dostala zase jeden kousek moderní dopravy," dodal už vážně prezident. Primátor Bém v krátké řeči připomněl, že je ve funkci primátora právě rok.

Pravidelný provoz od soboty
Tramvaje nahradí autobusy, které často popojížděly v kolonách aut a kamionů na přeplněné výpadovce od Barrandovského mostu. Z konečné na západním okraji sídliště dojedou tři linky ke stanici metra za čtvrt hodiny.

"Trať je díky svému architektonicko-urbanistickému řešení v mnoha směrech unikátní," říká mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Šest zastávek se vymyká tomu, na co byli Pražané zvyklí. Místo tradičního přístřešku už z dálky upoutají oblými konstrukcemi z kovu a skla. Každá stanice je vyvedena v jiné barvě. Před příjezdem tramvaje se rozblikají světla na hraně nástupiště.

TRAMVAJOVÉ A AUTOBUSOVÉ LINKY

12
Sídliště Barrandov - Poliklinika Barrandov - Chaplinovo náměstí - K Barrandovu - Geologická - Hlubočepy - Zlíchov - Lihovar - ČSAD Smíchov - Smíchovské nádraží ->> Palmovka

14

Sídliště Barrandov - Poliklinika Barrandov - Chaplinovo náměstí - K Barrandovu - Geologická - Hlubočepy - Zlíchov - Lihovar - ČSAD Smíchov - Smíchovské nádraží ->> Vozovna Kobylisy

20
Sídliště Barrandov - Poliklinika Barrandov - Chaplinovo náměstí - K Barrandovu - Geologická - Hlubočepy - Zlíchov - Lihovar - ČSAD Smíchov - Smíchovské nádraží ->> Anděl, Malostranská, Hradčanská, Dejvická, Divoká Šárka (v úseku Smíchovské nádraží - Sídliště Barrandov jezdí jen ve špičkách pracovního dne)

Ze zastávky Hlubočepy je prodloužena také noční linka 54.

Ruší se autobusové linky 105, 126, 128 a 501. Linka 192 je nově ukončena v zastávce Pražská čtvrť, linka 247 je zkrácena do trasy Chaplinovo náměstí - Lochkov. Nová noční autobusová linka 514 pojede z Chaplinova náměstí přes Slivenec a Lochkov do Radotína, noční linka 601 bude ze stejné trasy pokračovat až do Černošic-Vráže.

"Pokusil jsem se, aby se každá zastávka dala poznat pouhým pohledem. Aby si člověk - stará paní, cizinec, dítě - nemusel pamatovat, že vystupuje ve čtvrté zastávce, ale podívá se na ni a pozná ji," vysvětlil ČTK architekt Patrik Kotas.

Zastávky budou vybaveny informačními stojany, které jsou připojeny k počítači a umožní cestujícím vyhledat si jízdní řád či nejvýhodnější spojení. Orientační tabule a informační vitríny jsou stejné jako v pražském metru.

Elektronický systém cestující informuje, jak dlouho budou čekat na svůj spoj. "Tabule na nástupišti zobrazují čas příjezdu a číslo linky, která do zastávky přijede," popsal generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.

Stavba byla technickým oříškem
Trať byla stavebně velmi náročná. Ze tří a půl kilometru vede 761 metrů po mostech, které kopírují silniční estakádu přes Růžičkovu rokli, dalších 365 metrů prochází sídlištěm tunely. Díky nim tramvaje jen dvakrát křižují ulice.

Soupravy na krátkém úseku překonávají převýšení 130 metrů. "Všechny tramvaje, které máme ve vozovém parku, jsou schopny trať zdolat," rozptyluje mluvčí Kuchařová obavy, že by tramvaje mohly mít problém vyjet stoupání 70 promile.

Délka tratě - 3567 m
Délka mostů - 761 m
Délka podjezdů - 365 m
Převýšení - 130 m
Max. podélný sklon - 6,9 %
Průměrná vzdálenost mezi stanicemi - 629 m

Připouští, že moderní nízkopodlažní tramvaje, které by měly jezdit po podobné trati, Dopravní podnik prostě nemá. "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže poslední tendr zrušil a na následný rozklad nemáme odpověď," vysvětlila mluvčí.

Trať za dvě a půl miliardy korun bude zcela dokončena v srpnu příštího roku. "Zatím bude probíhat zkušební provoz s cestujícími, během nichž se uskuteční dvě výluky, kdy bude trať zkontrolována a přeměřena," dodala Kuchařová.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.