"Václav Havel - ať vědomě či bezděčně, ale v každém případě aktivně - byl nástrojem sil lži a nenávisti, (...) jeho politická koncepce otevřeně mířila k fašistickému korporativistickému státu tzv. občanské společnosti."
To napsal Petr Hájek v knize Smrt v sametu, která nedávno vzbudila poprask a očekávání, jak se k ostrým myšlenkám v textu postaví prezident Václav Klaus. Poselstvím Hájkovy knihy totiž není jen kritika Havla jako takového, ale zejména varování, že se blíží novozákonní Apokalypsa. Autor to dovozuje úpadkem hodnot a "obnovením Římské říše", tedy Evropské unie.
Co se na knize Klausovi nelíbíPrezident Klaus našel v Hájkově knize i věci, s nimiž nesouhlasí. "Od autora se liším základním světonázorem. Nemohu akceptovat - jako svůj pohled - jeho víru v katolickou doktrínu, ze které v této knize tak významným způsobem vychází. Je na čase skončit s nekritizovatelností náboženských doktrín s argumentem, že církve za komunismu trpěly," píše prezident. Křesťanství podle Klause bylo "významným zdrojem hodnot, na kterých stojí dnešní svět či část, kterou obýváme my, na tyto hodnoty však církev nemá monopol a není jejich výlučným zdrojem". K obhajobě desatera, tvrdí prezident, není nutné věřit v tu či onu náboženskou doktrínu. |
Nyní se ke knize prezident poprvé vyjádřil.
"Knihu Petra Hájka považuji za pozoruhodnou, téměř za povinnou četbu pro každého, koho zajímá náš svět, jakkoli s autorem v mnohém nesouhlasím," uvedl prezident pro Parlamentní listy.
A pokračoval ve chvále. Kniha je podle něj skvěle napsána a je nemilosrdnou politologickou a sociologickou kritikou současného postmoderního, postdemokratického, postpolitického světa a jeho hlavních protagonistů.
"Autorovu kritiku historické role Václava Havla - nikoli všechny Hájkovy, v této souvislosti použité expresivní a nadsazené výrazy - v podstatě sdílím," dodal prezident.
Po Havlově smrti mluvil Klaus jinak
Prezident tak krátce před vypršením symbolického "do roka a do dne" promluvil v ostrém kontrastu se slovy, která pronesl v den Havlova skonu. Tehdy o svém někdejším politickém rivalovi mluvil smířlivě a označil ho za symbol novodobého českého státu.
"Zasloužil se o něj jak svým neohroženým bojem proti komunistické totalitě, tak jako vůdčí osobnost naší sametové revoluce a jako první prezident naší svobodné země. Jeho osobnost, jméno a dílo podstatně napomohly tomu, aby se Česká republika rychle začlenila do společenství svobodných a demokratických zemí," prohlásil 18. prosince 2011 Klaus (celý text najdete zde). Havla ocenil i v delším projevu o tři dny později (najdete ho zde).
Hájek sám je římský katolík, mnozí katolíci se ovšem od jeho vidění světa distancují. Vicekancléř před časem řekl, že prezident nesouhlasí s devíti z deseti jeho názorů, ale i těch zbývajících deset procent je pro něj cenných.
Natolik, že prezident s Hájkem dále spolupracuje, přestože kancléř rozvířil břitkým jazykem vody už mnohokrát - například když po likvidaci Usámy bin Ládina řekl, že terorista byl jen mediální fikcí. Tehdy těmito slovy vzbudil pohoršení USA a prezident Klaus je označil za nedomyšlená.