Klaus-bezdomovec má dodat škole studenty

  • 88
Tvář prezidenta republiky Václava Klause dominuje reklamě na brněnskou vysokou školu Newton College. Institut si zvolil známý snímek fotografa Petra Škvrněho, na němž představuje hlava státu bezdomovce. Škola tvrdí, že fotografii použila jako nadsázku a výrazný symbol.

ANKETA
Vadí vám fotografie prezidenta v reklamě na soukromou školu?

"V žádném případě jsme neměli v úmyslu zapojit osobu prezidenta republiky Václava Klause do jakékoliv kampaně," reagoval mluvčí školy Jan Decker na vyjádření Rady pro reklamu. Ta totiž tvrdí, že škola touto kampaní porušila etický kodex.

Decker uvedl, že o kampani prezidentskou kancelář předem informovali a žádné námitky nezaznamenali.

Jako nadsázku chápe kampaň také Klausův kancléř Jiří Weigl. "Fotografie je staršího data, byla už mnohokrát publikována a prezident na ni nemá žádná autorská práva. Vzhledem k tomu, že jde o vzdělávací instituci, prezident se nezlobil. Nemá ale s kampaní nic společného," upozornil Weigl.

Podle deníku Právo je Weigl členem akademické rady Newton College. "Je to čestná funkce, není nijak honorovaná. Když škola vznikala, byl jsem požádán, jestli bych členství nepřijal. Nechtěl jsem je zarmoutit," vysvětlil kancléř. Některé zaměstnance školy prý zná z dob vysokoškolských studií. 

Premiér do reklamy nesmí
Televize Nova ve své nedělní zpravodajské relaci připomněla, že zatímco premiérovi a dalším ústavním činitelům zákon účinkování v reklamě kvůli případnému střetu zájmů zakazuje, hlavě státu ho povoluje.

Bývalý rektor Masarykovy univerzity v Brně Jiří Zlatuška není Klausovým účinkováním v reklamě není podle Novy příliš nadšen. "Představitelé státu by neměli fungovat jako manekýni na reklamách pro soukromé společnosti," soudí.

Ani podle ministra spravedlnosti a vicepremiéra Pavla Němce by se političtí reprezentanti neměli se soukromými firmami přímo spojovat.

Prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný soudí, že není korektní, aby někdo získával výhodu v hospodářské soutěži tím, že použije veřejnou autoritu v reklamě.

Škola vsadila na nadsázku
Škola Newton College chce být podle svého mluvčího Deckera moderní vzdělávací institucí a využívat i netradiční přístupy. Jedním z nich je i určitá nadsázka.

Reklamou prý chtěli vyjádřit, že je na každém absolventovi, jakou cestou půjde a čeho dosáhne. Může být prezidentem republiky, ale i bezdomovcem. "Nic víc, nic míň," vysvětlil Decker na webu školy.

Studium jednoho semestru přijde posluchače Newton College na 31 a půl tisíce.

Kampaň má oslovit mladé lidi nabídkou možnosti studia a podnítit jejich zájem o vlastní vzdělávání. Fotografie prezidenta je až její druhou fází. "V první fázi jsme v kampani použili symbol studenta v době studií a v další fázi symbol absolventa," poznamenal mluvčí školy. 

Klaus už "prodával" lyže
Klaus se v reklamě objevil už začátkem roku 2002. Ještě jako předseda sněmovny a šéf ODS figuroval na billboardu se značkovými lyžemi.

Prohlásil tehdy, že nepropagoval sportovní náčiní, ale restauraci svých známých. Rada pro reklamu tehdy doporučila billboard stáhnout. - více zde

Brněnská vysoká škola Newton College láká studenty na známý snímek fotografa Petra Škvrněho. Škola tvrdí, že fotografii použila jako nadsázku a výrazný symbol. (24. srpna 2004)

Plakát lájící studenty ke studiu na soukromé vysoké škole v brněnských tramvajích. Škola na svou propagaci použila fotografii Václava Klause. (25. srpna 2004)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video