Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Středa 17. září 2014. Naděžda

Klaus, Bém a Bárta střihli a otevřeli Pražský okruh, mýtné se platí

  8:17,  aktualizováno  16:30
Desítky let čekání na jihozápadní část Pražského okruhu skončily. Do provozu ji uvedli prezident Václav Klaus, ministr dopravy Vít Bárta a pražský primátor Pavel Bém. Osobní auta musí mít dálniční známku, kamiony od otevření platí mýtné.

Prezident Václav Klaus a ministr dopravy Vít Bárta slavnostně otevřeli nový úsek jihozápadní části okruhu kolem Prahy. (20. září 2010) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Pásku u nového úseku přestřihli Klaus, Bárta a Bém po deváté hodině ráno. Krátce před tím promluvili před přítomnými hosty, především zástupci firem, které nový úsek dálnice o délce 23 kilometrů budovaly.

Jaký je provoz v celé praze?

Sledujte webkamery monitorující dopravní situaci

První řidiči se na okruh dostali 20 minut po poledni. Policie je pouštěla na okruh postupně. Nejprve se otevřely oba konce nového úseku dálnice, až poté se postupně otvírají další nájezdy, například ze Strakonické ulice.

"Pokud se sem po otevření přijedou podívat všichni řidiči z Prahy, může to znamenat dopravní komplikace," nabádal prezident média, aby z prvních hodin provozu nevyvozovala závěry.

Ministr dopravy neměl do poslední chvíle jasno, zda vůbec úsek kvůli technickým nedostatkům otevřít. U jednoho z mostů nedoléhají tři těsnící spáry. "Rozhodnutí otevřít bylo těžší než zastavit některé dopravní stavby," přiznal Bárta, který se spoléhá na vyjádření expertů z Vysokého učení technického. Pod názor, že most je možné používat, se podepsali i odborníci z Innsbrucku. Spáry budou utěsněny v dalších týdnech při provozu.

Servírovala se čočka a párky

Prezident okruh pochválil. "Všichni jsme tuto stavbu potřebovali. Je dobře, že je dokončená, že ji pan ministr nestačil zarazit," uvedl s nadsázkou Klaus a připomněl tím Bártovy snahy snížit ceny dálnic. Jako jediný z řečníků poděkoval lidem, kteří dálnici budovali. A pochválil Bártu, že bude brát větší ohledy na náklady při financování dopravních staveb. "Je dobře, že se začalo uvažovat, kolik stojí kilometr dálnic," řekl.

Podle pražského primátora Pavla Béma je nutné pokračovat v budování dalších úseků okruhu. Chybí například severozápadní část, která má přetnout Suchdol. Teprve až po dokončení celé stavby bude možné vyhodnotit přínosy či dopravní problémy s nájezdy kamionů, podotkl Bém.

Hluku a zhoršení životního prostředí se obávají například obyvatelé některých částí Spořilova, kde budou chtít kamiony najet na Jižní spojku. Nové značení na silnici, která tu silničáři o víkendu zavedli, má zmírnit komplikace, ale zároveň mohou zmást místní obyvatele. (jak otevření nového úseku poznamená Prahu, čtěte zde)

Po slavnostním přestřižení pásky následovalo občerstvení. Podle očekávání se servírovala čočka s chlebem, párkem nebo vejcem vařeným natvrdo. Je to symbol šetření, komentoval pohoštění ministr Bárta. "Je pravdou, že čočku a sodu by si přednostně zasloužili manažeři, kteří se na tomto projektu historicky podepsali," dodal.

Narážel tím na fakt, že nový úsek je nejdražší dálnicí v Česku - 24 kilometrů stálo přes 20 miliard korun. "To, zda je úsek předražený, musí zjistit až audit. Zatím bych nepředjímal," dodal.

Dálniční známka nutná

Na nový úsek mohou řidiči pouze s dálniční známkou. Kamiony na něm již od dnešního dne budou muset platit mýtné. Ředitelství silnic a dálnic přitom do poslední chvíle řešilo, zda je možné ho vybírat, když stavbu ještě zcela nepřebralo, protože nový úsek zatím není zkouladovaný. Brzdil ho soudní spor. Společnost Greyhound Company podala dvě žaloby na Ředitelství silnic a dálnic, podle firmy vystavělo okruh načerno. Návrh na předběžné opatření ale soud před několika dny zamítl. (více o tomto kroku čtěte tady)

OKRUH V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

Čtyři roky, dvacet miliard. Zajímavosti o nové silnici

První minuty provozu nového úseku kalily kvůli nehodě kolony na D1 ve směru do Prahy a fakt, že dvěma řidičům kamínky odražené od kol poškodily čelní sklo. (více o škodě na vozech čtěte tady)

Stavbu kritizuje sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Uvedlo, že otevření části okruhu pouze "potěmkinovou předvolební vesnicí pražských radních". Za ni zaplatí obyvatelé Chodova a Spořilova, kde budou neustálé fronty.

"Magistrátem zorganizovaná objížďka, kdy kamiony jedoucí od mladoboleslavské a hradecké najedou místo 13 kilometrů 34 kilometrů, jistě vyvolá snahu objet tento dopravní nesmysl přes Říčany, Úvaly a další obce," uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Magistrát naopak od opatření očekává uvolnění Jižní spojky pro osobní vozy, jejichž řidiči často objíždějí ucpanou komunikaci přes rezidenční čtvrtě.

"Uleví mi hodně, milionově. V Pyšelích mám domek a počítám, že při cestě do práce ušetřím nejméně 20 minut. Navíc zákazníci by teď mohli využívat taxíky více i v době dopravní špičky. Bez dlouhého čekání je vyjdou levněji," reagoval na otevření okruhu Jiří Pleskánka, který si v Praze přivydělává coby taxikář.

"Pro mě to má význam, bydlím totiž na Barrandově, takže po novém úseku budu denně jezdit," řekl jeden z techniků, kteří se před otevřením starali o mobilní dopravní značení.

Okruh umožní řidičům jedoucím ve směru od Německa na Slovensko či zpět, aby se Praze vyhnuli. Po vstupu Česka do EU v roce 2004 a začlenění republiky mezi země schengenského prostoru totiž výrazně přibylo tranzitní dopravy včetně kamionů.

Při stavbě jihozápadní části okruhu vznikl nejdelší dálniční most v Česku. Vede přes údolí Berounky, překračuje dvě železniční tratě. Jiný, pětašedesát metrů vysoký most, se řadí mezi nejvyšší v Česku. Okruh se také může pochlubit dvěma tunely s celkovou délkou 3,7 kilometru. (čtěte Tunel, který projedete za 90 sekund, stavěli 1267 dní)

Anketa

Zklidní podle vás nový úsek Pražského okruhu dopravní situaci v metropoli?

ANO 10596
NE 1390
Autoři: , ,




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.