Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Klasnová chce zakázat reklamu v dětských pořadech

  15:41aktualizováno  15:41
Místopředsedkyně Sněmovny Kateřina Klasnová navrhuje, aby politici zakázali reklamu v dětských televizních pořadech. Podle expertů to sice možné je, ale změna by se vztahovala jen na kanály společností, které jsou licencované v Česku.
Děti jsou ovlivnitelní více než dospělí, tvrdí psychologové. Místopředsedkyně Poslanecké sněmovny proto připravila novelu, která zakáže reklamu v dětských televizních programech. Ilustrační foto

Děti jsou ovlivnitelní více než dospělí, tvrdí psychologové. Místopředsedkyně Poslanecké sněmovny proto připravila novelu, která zakáže reklamu v dětských televizních programech. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Reklama ani teleshopping by nesměly být v dětských pořadech. Jednou z variant je také to, že by nesměly být před a po dětských pořadech," řekla iDNES.cz Kateřina Klasnová.

Političku inspirovaly slovenské zákony a také podzimní referendum mezi registrovanými příznivci Věcí veřejných. "Většina hlasujících kvitovala nevysílání reklamy v dětských pořadech s potěšením, proto jsem se tím začala zabývat," dodala. Pokud by někdo zákaz porušil, hrozila by mu pokuta od 20 tisíc korun do 10 milionů korun. Tedy stejná sankce, na jakou zákon o rozhlasovém a televizním vysílání u jiných prohřešků pamatuje už nyní.

"Reklama je v tomto státě velmi často zneužívána proti dětem i jejich rodičům," upozorňuje dětská psycholožka Jana Procházková. Regulaci reklamy proto vítá. Podle ní jsou zejména předškoláci a menší děti natolik ovlivnitelné, že jim reklama dokáže vymýt mozek. "Reklama na ně může působit pozitivně i negativně. Záleží na tom, jakého je druhu. Agresivní reklama zvyšuje agresivitu, nátlaková pak touhu dětí po něčem," popsala Procházková.

Zákaz by platil jen pro české vysílatele

Podle oslovených mediálních expertů je konec reklamy v dětských pořadech možný, zákazu ovšem budou podléhat jen některé programy. "Bude-li zákaz v českém zákoně, tak se bude vztahovat jen na kanály, které mají licenci v České republice," vysvětlila Kateřina Kalistová, předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Pokud se dítě bude dívat na program společnosti licencované v zahraničí, český zákon se na něj vztahovat nebude. Výjimkou je vysílání ze Švédska či Norska, kde dětskou reklamu již regulují.

"Existuje evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Ta reklamu v dětských programech nezakazuje. A pokud program vyhovuje nastaveným standardům, nikdo nemá právo u něj bránit v příjmu programu na celém území Unie. Státy sice mohou přijmout vlastní přísnější úpravu zákonů, ta se pak ale týká pouze vlastních programů či těch, které jsou v dané zemi licencované," dodal mediální analytik Milan Šmíd, který je členem poradního kolegia ředitele ČT.

Budeme vysílat méně dětských pořadů, tvrdí televize

V Česku jsou licencovány stovky programů. Podle RRTV jsou tři z nich vysloveně rodinné nebo dětské (TV Pohoda, Disney Channel, Minimax). Dětské bloky vysílají také stanice s plnoformátovými programy. Tedy například TV Barrandov. Každé ráno a večer tam mohou děti sledovat pásmo pořadů s názvem Animáček.

Podle TV Barrandov by případný zákaz znevýhodnil společnosti licencované v Česku. Omezil by také reklamní prostor, což by podle televizní společnosti vedlo k omezení dětských pořadů v programové nabídce komerčních televizí. Podle Barrandova navíc v Česku chybí definice pořadu určeného pro děti.

"Zákaz reklamy u dětských pořadů je dle našeho pohledu v rozporu se současnými i připravovanými regulačními opatřeními EU a případné zavedení takové normy, pevně věříme, že k tomu nedojde, by nepochybně poškodilo nejen TV Barrandov, ale i další subjekty," tvrdí obchodní ředitel Marek Klain.

Klasnová chce zákaz dětské reklamy a teleshoppingu spojit se zákazem hlučné reklamy. Připravila proto novelu, která počítá s oběma změnami. Vlastní návrh na omezení křičící reklamy zpracovává i její kolega, poslanec za ODS Václav Mencl (více o návrhu poslance Mencla čtěte tady).

Obě iniciativy se dosud vyvíjely samostatně. Klasnová by je ale chtěla propojit. "Její návrh jsem zatím neviděl, ale určitě se nad ním setkáme. Jen se obávám, aby se doba schvalování neprodlužovala zároveň s tím, čím více věcí do novely budeme přidávat," míní Mencl. Oba ale zatím věří, že pokud zvolí zrychlenou variantu schvalování, novela by mohla začít fungovat za půl roku.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...
I ve vazbě má žena po porodu zůstat s dítětem, nakázal Ústavní soud

Ústavní soud předběžným opatřením zasáhl ve prospěch ženy, která ve vazbě porodila a nemohla s dítětem zůstat. Soud nařídil Vězeňské službě, aby přestala...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.