„Denně vidíme spoustu reklam na výrobky, které tvrdí, že zvýší obranyschopnost, rádoby léky, které prohlašují, že vám po nich porostou vlasy, zlepší se potence nebo zázračně zhubnete,“ vadí šéfovi sněmovního zdravotního výboru Rostislavu Vyzulovi.
„To všechno je vzbuzování falešné naděje a klamavá reklama,“ tvrdí. Začátkem příštího roku hodlá předložit návrh, podle něhož by doplňky stravy nesměly být prezentovány jako výrobky s léčivými účinky.
Návrh má jedno velké úskalí. „Bude těžké najít konkrétní legislativní řešení, jak zákonem vymezit, co je to klamavá reklama,“ přiznává Vít Kaňkovský z KDU-ČSL.
Jak on, tak někteří poslanci z ČSSD či opoziční TOP 09 však říkají, že podobnou změnu podpořit chtějí. „Rádoby léků se v různých prodejích vyskytuje spousta, i v lékárnách je často víc doplňků stravy než léků a je problém se v tom zorientovat,“ tvrdí.
Typickou „fintou“ je, že si výrobci doplňků zaregistrují webové stránky s e-shopem v zahraničí. A protože spoléhají na to, že na ně česká legislativa nedosáhne, nebojí se ani inzerovat v tuzemských médiích.
Právníci upozorňují, že už dnes si může zákazník na klamavou reklamu stěžovat. „Ale v případě doplňků stravy, které se tváří jako léky, je to skutečně problém,“ přitakává Vyzulově snaze opoziční poslanec Martin Plíšek (TOP 09), který se tématem už v minulosti zabýval coby náměstek pro právo a legislativu na ministerstvu zdravotnictví.
„Zatímco léky eviduje Státní úřad pro kontrolu léčiv a reklama na ně je poměrně regulovaná, doplňky stravy eviduje pouze Státní zemědělská a potravinářská inspekce. A reklama na potravinové doplňky je regulovaná tak málo, že může klamat spotřebitele,“ říká poslanec.
Výrobcům doplňků stravy stačí jen prokázat, že jejich preparáty nejsou zdravotně závadné. Zda skutečně účinkují proti vypadávání vlasů, křečovým žilám či obezitě, však už dokazovat nikde nemusí.