Aktéry zápasu o ovládnutí Střední Asie byly vedle místních náčelníků carské Rusko a imperiální Británie a onen mladík se jmenoval Rudyard Kipling, pozdější první britský nositel Nobelovy ceny za literaturu (dostal ji v roce 1907). Mladého spisovatele uhranula především bojovnost, s níž chudí a špatně vyzbrojení Afghánci čelili technicky vyspělejším a početnějším Britům. Jeho cestu na literární Olymp tak na samém počátku ovlivnil motiv "střetu civilizací", který se stal napříště jeho nejoblíbenějším tématem.
Sarkastický pohled na nerovný konflikt vyjádřil v básni Aritmetika pohraničí:
Na koních divých/ hordy z hor/ vstříc našim vojskům/ rychle jdou,
a Brity se zlatým žoldem/ parní stroj/ veze za přísnou odplatou
Jako reportér není Kipling ve zpětném hodnocení vždy spolehlivým autorem, neboť Rusy a Brity označuje šmahem za bezcitné aktéry Vysoké hry, zatímco místní obyvatele si silně idealizuje jako čestné válečníky. Poutavost líčení
a odvážná kritika metod britské armády mu nicméně získaly takovou popularitu, že za 18 měsíců získal přístup do nejvyšších armádních kruhů.
Hrdí a nezlomní
Díky tomu se například setkal se zajatým afghánským kmenovým náčelníkem, který mu mezi čtyřma očima bez rozpaků nabídl vůz plný zlata, když mu pomůže k útěku. Kipling odmítl a rozezlený šajch mu mezi proklínáním hlouposti Britů nabídl nádavkem sedm arabských běloušů a krásnou kašmírskou dívku. Kipling ze stanu rychle odešel, ale chování zajatce na něj udělalo nesmazatelný dojem.
O něco horší zážitek získal o rok později, kdy jenom těsně unikl střelbě při psaní reportáže ze "summitu" mezi lordem Dufferinem a emírem Abdúrrahmánem v Chajbarském průsmyku. V Péšaváru ho zase u městské brány obklíčil a málem ušlapal dav. Svěží zkušenosti Kipling brzy přetavil do literární tvorby a vytvořil plastický obraz Afghánce, který se hluboko zapsal do viktoriánské mysli. Podle něj jde o divochy divných ras, napůl děti, napůl fanatiky, kteří jdou do boje pološílení opiem a pobláznění islámem.
Stesk po šlechetných domorodcích
Navzdory nespornému úspěchu Kipling v roce 1889 Indii opustil a hledal slávu přímo v srdci britského impéria. Čekalo jej tam však nemilé překvapení v podobě estétství secesní epochy, které jej dokonale znechutilo a způsobilo mu takové záchvaty stesku po rodné Indii, že napříště už žil a tvořil především ze vzpomínek. Známá je například báseň o afghánském zloději koní, který ukradne britskému plukovníkovi hřebce. Plukovníkův syn jej pronásleduje a neohroženě vjede přímo do průsmyku obsazeného Afghánci. Zloděj je však odvahou mladíka natolik dojat, že jej ušetří a na cestu zpět mu dá vlastního syna jako záruku bezpečnosti.
Stejně jako mnozí britští imperiální důstojníci, také Kipling preferoval islám před hinduismem, který mu připadal příliš komplikovaný. Celkově však byl skeptik a varoval před nečekanými a iracionálními výbuchy náboženského fanatismu. Jeho literární obraz téměř 130 let starých imperiálních výbojů je i dnes živý především proto, že situace v Afghánistánu se od dob Kiplingových příliš nezměnila.