Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Saúdové chtějí konkurovat Dubaji, u Rudého moře stavějí obří přístav

  20:11aktualizováno  20:11
Na pobřeží Rudého moře v Saúdské Arábii roste zcela nové město. King Abdullah Economic City vyjde podle odhadů na sto miliard dolarů a rozlohou i počtem obyvatel bude větší než Washington D. C. Vládci ropné monarchie doufají, že do něj najdou cestu miliony věřících na své pouti do Mekky.

„Projekt počítá s tím, že pětašedesát procent obyvatel budou tvořit lidé pod třicet let. Téměř dvě stě tisíc Saúdů nyní studuje v zahraničí a až se vrátí je nevyhnutelné, že budou chtít měnit zažité věci,“ myslí si Fahd ar-Ra, ředitel saúdské společnosti, která megalomanský projekt připravuje. V městě nazvaném King Abdullah Economic City (KAEC) by podle jeho představ měly v budoucnu žít až dva miliony obyvatel.

Na výstavbu města o rozloze přibližně 180 kilometrů čtverečních (pro srovnání: Washington D.C. má 160 kilometrů čtverečních a Praha 496 kilometrů čtverečních) mají převážně soukromí investoři připraveno sto miliard dolarů, tedy přes dva a půl bilionu korun.

King Abdullah Economic City

King Abdullah Economic City

Král Abdalláh, který zemřel letos v lednu (více zde), byl jednoznačně přesvědčen o prospěšnosti zapojení soukromého sektoru do ekonomického rozvoje země. Projekt KAEC založil již v roce 2006, od té doby se podařilo realizovat zhruba patnáct procent z celkového plánu.  

Převezmeme byznys z Dubaje

Výstavbu města ovšem v poslední době komplikuje pád cen ropy a investoři již čtyřikrát měnili plán dokončení. Přes ekonomické problémy zůstávají plány velmi smělé.

„Vytvoříme jeden z největších přístavů na světě. Nesoutěžíme s Džiddou, ale vezmeme byznys Dubaji, protože náš systém bude rychlejší,“ řekl BBC mladý manažer z přístavu Raján Buchárí.

Fotogalerie

„Náklad, který přijede do přístavu, bude přes nový pozemní koridor směřovat přímo do hlavního města. V současnosti většina zboží přichází do Rijádu z Dubaje, ale to se změní. Lodě budou jezdit k nám, protože to bude nejen rychlejší, ale i levnější,“ tvrdí Buchárí.

Projektanti doufají, že do konce roku bude v KAEC otevřena železnice, která v budoucnu spojí město se svatými místy muslimů Mekkou a Medínou. Podle jejich představ by poutníci po návštěvy Mekky navštívili KAEC a teprve pak se vydali do Medíny (Mekka leží jižně od nového města, Medína severně).

Přestože v Saúdské Arábii je benzin až směšně levný, obyvatelé nového města nebudou dýchat vzduch znečištěný výfukovými plyny. Lidé by podle podle představ projektantů měli jezdit elektromobily, které si budou moci nabíjet zdarma.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Iráčtí vojáci slaví v Mosulu porážku islamistů (9. červenec 2017).
Na soudy nečekají. Dopadené bojovníky IS trestají iráčtí vojáci sami

Každého zajatého islamistu vyslýchá, některé i mučí. Agentura AP přinesla příběh iráckého vojáka, který už tři roky systematicky hledá dva vrahy svého otce. Po...  celý článek

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Stovky lidí na Kosu spaly po otřesech venku, otevřel se náhradní přístav

Situace na Kosu postiženém zemětřesením se vrací k normálu. Stovky lidí strávily noc venku, uzavřen byl hlavní přístav ve městě Kos. Místo něj funguje malý...  celý článek

Útok v židovské osadě Halamiš na Západním břehu si vyžádal tři mrtvé (21....
Mám jenom nabroušený nůž, napsal Palestinec a ubodal tři Izraelce

Motivem dvacetiletého Palestince, který v pátek na Západním břehu Jordánu ubodal tři Izraelce, byla touha po pomstě za nainstalování detektorů kovů na Chrámové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.