Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kima vyprovodily i nové mercedesy, do KLDR je mohli dostat překupníci

  17:28aktualizováno  17:28
V koloně, která doprovodila Kim Čong-ila na jeho poslední cestě, majestátně popojížděly i nové limuzíny od Mercedesu. Diktátor vozy ze stuttgartské automobilky miloval. Ale jak se do země dostaly, když se kvůli sankcím OSN do KLDR luxusní zboží dovážet nesmí?

Smutnícím Pchjongjangem projelo několik luxusních limuzín Mercedes, severokorejský diktátor je miloval. | foto: Reuters

Kim Čong-il miloval mercedesy už jako mladý. Opilý často usedal za volant limuzíny a řítil se po pozemcích paláce svého otce. "Jako osobní strážci jsme se vždy báli, že se mu něco stane a budeme mu muset pomáhat," vzpomínal někdejší člen diktátorovy ochranky Lee Jong Guk.

Pohřeb diktátora v KLDR

S Kimem se loučily miliony lidí

K podlehnutí vášni k mercedesům měl budoucí vládce stalinistické říše více než skvělé podmínky. V garážích jeho otce Kim Ir-sena se na začátku devadesátých let ukrývalo kolem tisícovky aut. Mezi lincolny a cadillaky byla i slušná flotila mercedesů.

Posedlost mercedesy vydržela Kimovi až do chvíle, kdy se ujal trůnu a svou libůstkou postupně nakazil celé zkorumpované severokorejské vedení. Podle Radio Free Asia jen loni nakoupil v Číně 160 přepychových vozů německé značky a obdaroval jimi nejvěrnější partajníky z vedení Strany práce.

Mercedesy kupoval Kim i za humanitární pomoc

Nepřestal dokonce ani ve chvíli, kdy na tom byla země bídně. "V roce 2001, kdy žádala OSN o 600 milionů dolarů pro pomoc zemi, Kim utratil 20 milionů dolarů za dovoz 200 luxusních mercedesů, které rozdal nohsledům za test střely s dlouhým doletem," vzpomíná ve své knize Mike Kim, který z KLDR utekl.

Část peněz prý tehdy pocházela i z humanitární pomoci. Mercedesy Kima doprovázely i na jeho poslední cestě. Cestovali v nich papaláši, kteří doprovázeli rakev na čtyřicetikilometrové spanilé jízdě Pchjongjangem. Podle webu německého magazínu Focus jely v koloně nejméně dva vozy třídy E a jeden starší model třídy S.

Kimova láska k mercedesům

Kim Čong-il zdědil zálibu v mercedesech zřejmě od svého otce Kim Ir-sena. Jeho milovaný mercedes 500 SEL je ostatně vystavený i v paláci, kde leží nabalzamovaný otec národa. Zakladatel KLDR prý miloval německé inženýry a dokonce chtěl nechat vyrábět severokorejskou verzi mercedesu řady 200.

Ve vyhladovělé zemi, kde si může většina obyvatel stěží pořídit kolo, ukázaly záběry vozů za miliony nejen propastný rozdíl mezi vládnoucí třídou a obyvateli, ale také poukázaly na to, že si KLDR se sankcemi OSN nedělá žádnou hlavu. Podle nich se totiž luxusní výrobky do země dovážet nesmějí.

Přepych obstarávali rakouští překupníci

"Do Severní Koreje žádná auta nedovážíme," odmítl rezolutně mluvčí německé automobilky. Ale jak se tedy západní vozy do KLDR dostávají? Celé tajemství tkví v důmyslném systému překupníků a významnou roli hraje v celém řetězci i Čína.

Nákupy severokorejských Kimů popsal Kim Čong-rjul, který dvacet let pro Kim Ir-sena na západě sháněl luxusní zboží, a v roce 1994 prchl ze země. Ideálním místem pro rozhazování severokorejských valut prý v minulosti byla Vídeň.

Rakouská neutralita a bankovní tajemství poskytovaly ideální útočiště pro překupníky všeho druhu. Právě rakouští handlíři tehdy na sebe často brali riziko a za třicetiprocentní provizi luxus tyranům prodávali. Kromě jacht, koňaku a kaviáru se touto cestou do KLDR jistě dostalo i mnoho automobilů.

Systém překupníků funguje dodnes, což loni odhalil případ muže, který ve Vídni sháněl pro režim luxus včetně vozů Mercedes-Benz. Takovou cestu vozů ze Stuttgartu do Pchjongjangu připouští i mluvčí automobilky.

Mercedesy z Číny

Tajnůstkářský režim si našel i další skulinku, jak uspokojovat touhu stranických bossů po přepychových vozech. V Číně totiž Mercedes před pěti lety otevřel společný podnik s Beijing Benz Automotive a od letošního května vyrábějí i zkrácené vozy třídy E pro čínský trh.

Podle nedávno odhalených celních dokumentů putuje většina luxusu do KLDR právě přes Čínu. Mocipáni se zhlédli ve značkách jako Gucci nebo Armani. Na schůzích se rádi blýsknou hodinkami Omega či Rolex a večer popíjejí koňak Hennessy, drahou whisky nebo japonské pivo.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Katalánci se dožadují referenda, Madrid je proti (23. září 2017).
Madrid dočasně opanuje katalánskou policii, v Barceloně se protestuje

Španělské úřady převezmou v době, kdy se má konat referendum o nezávislosti Katalánska, kontrolu nad místní policií. Regionální vláda přesto pokračuje v...  celý článek

Při útoku chemikálií u nákupního centra v Londýně bylo zraněno šest lidí
Při hádce mužů na východě Londýna bylo chemikálií zraněno několik lidí

V souvislosti s incidentem v nákupním středisku Westfield ve Stratfordu na východě Londýna, při kterém bylo v sobotu několik lidí zasaženo chemikálií, byl...  celý článek

Laosu lidé utíkali před masou bahna a vody, když se protrhla přehrada
VIDEA TÝDNE: Protržená přehrada, tramvaják youtuberem a megastroj

Nejoblíbenějším videem tohoto týdne se na portálu iDNES.cz stal amatérský záznam z dalekého Laosu, který zachycoval protržení přehrady na řece Nam Ao....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.