Za nejpravděpodobnější příčinu pádu ruského letadla vyšetřovatelé doposud považovali vznícení pravého motoru stroje. Za včerejší tragédii ale možná mohl i pilot. "Choval se podivně a nesledoval moje příkazy," řekl v televizním rozhovoru letecký kontrolor Irek Bikbov, který pilota naváděl.
Aeroflot oznámil, že pilot v obtížných povětrnostních podmínkách - při nízké oblačnosti a v dešti - kroužil před přistáním ve výši 1 100 metrů, když s ním věž ztratila kontakt.
Pilot měl klesat, ale dále stoupal
Letecký kontrolor v televizi řekl, že pilot nerespektoval příkaz klesnout, naopak stroj ještě zvedl. "Informoval jsem pilota, že dosáhl bodu, kdy by měl jít dolů. Potvrdil, že jde dolů, ale místo toho dál stoupal," řekl Bikbov.
Pak prý zase místo doprava zatočil doleva. Když se ho dispečer zeptal, zda je na palubě všechno v pořádku, odpověděl kladně, ale jeho hlas zněl, jako by muž byl ve stresu.
To poslední, co kontroloři z pilotní kabiny slyšeli, byl výkřik několik vteřin před pádem.
Černé skříňky se zkoumají
Letoun se zřítil v sobotu pozdě večer místního času krátce před přistáním v Permu, kam letěl z Moskvy. Šlo o letoun Boeing 737-500 dceřiné společnosti Aeroflotu - Aeroflot-Nord.
. PŘEČTĚTE SIPád boeingu pod Uralem nepřežilo 88 lidí včetně Putinova generála |
Příčinu neštěstí by měly přesněji určit černé skříňky. Ty našli záchranáři již v neděli a nyní je zkoumají odborníci.
Ruský ministr dopravy Igor Levitin, který vede vládní vyšetřovací komisi, už řekl, že na místě katastrofy nebyly nalezeny žádné stopy po výbušninách, a odmítl dohady, že by mohlo jít o teroristický čin.
Stroj se zřítil nedaleko obytných budov, ale na zemi nikdo nezahynul, jen byla poškozena trať Transsibiřské magistrály. Mezi 82 cestujícími byly i dvě desítky cizinců. Češi ani Slováci však na palubě nebyli.
Tělesné pozůstatky obětí dnes začali zkoumat lékaři. K identifikaci bude zapotřebí analýzy DNA, na pohled je prý nemožné kohokoli rozpoznat.
Příbuzní některých obětí, kteří dorazili na místo neštěstí, museli být hospitalizováni kvůli šoku.